bettysmatte
Trådstartare
Hur får man rätt på en krånglande mage? Hela hösten och vintern har min mage varit knepig. Omväxlande hårdare och lösare, gasig från och till. Kan inte säga att jag precis har ont, men det är ju ändå irriterande att det är så här.
Mycket, mycket möjligt att det är stress det beror på. Det har varit väldigt mycket att oroa sig över hela hösten....
I regel har jag en "snäll" mage, men när jag tänker tillbaks så HAR den krånglat i perioder förr och antagligen då pga stress. När jag pluggade i USA till exempel, och kände mig pressad, så kunde magen krångla en hel del. Så fort jag åkte hem till Sverige på semester - och slappnade av - så fungerade den finfint igen. Och nu kan ju del av stressen faktiskt bero på att jag oroar mig över min mage...
Ond cirkel...
Vad är bra att äta/låta bli att äta till exempel? Tycker mig märka att jag reagerar negativt på apelsiner och clementiner. Är det svårsmält kanske? Trist i så fall, för det är ju så gott... Kan man bli LÖSARE av för mycket fiber i maten? Jag har ätit havregrynsgröt, hårt bröd och då en del frukt (speciellt bananer och apelsiner) nu ett tag varje dag. Men det kanske kan bli FÖR mycket av det nyttiga också??
Tar tacksamt emot tips om vad jag kan testa för att magen ska bli "normal" igen!!
Mycket, mycket möjligt att det är stress det beror på. Det har varit väldigt mycket att oroa sig över hela hösten....
Vad är bra att äta/låta bli att äta till exempel? Tycker mig märka att jag reagerar negativt på apelsiner och clementiner. Är det svårsmält kanske? Trist i så fall, för det är ju så gott... Kan man bli LÖSARE av för mycket fiber i maten? Jag har ätit havregrynsgröt, hårt bröd och då en del frukt (speciellt bananer och apelsiner) nu ett tag varje dag. Men det kanske kan bli FÖR mycket av det nyttiga också??
Tar tacksamt emot tips om vad jag kan testa för att magen ska bli "normal" igen!!