N

nicolee

Hej
min häst har troligtvist magsår enligt veterinär. Är det någon som vet hur lång tid det tar tills man kan börja rida hästen igen?

Sv: magsår

DEt har jag inget svar på men blev nyfiken på om någon skulle svar. Men frågade du inte veterinären? Det måste ju också var ganska individuellt beroende på hästmage och behandling?

Borde inte frågeställningen vara: hur lång tid tar det innan hästen är frisk, och vad gör jag för att den ska förbli frisk?

LIA

Borde inte frågeställningen vara: hur lång tid tar det innan hästen är frisk, och vad gör jag för att den ska förbli frisk?

LIA

varför skulle jag göra det när jag har en veterinär?

DEt har jag inget svar på men blev nyfiken på om någon skulle svar. Men frågade du inte veterinären? Det måste ju också var ganska individuellt beroende på hästmage och behandling?

Jag var inte i stallet när vet var ute.
kanske borde vara lite mer tydlige i min fråga. Hur lång tid kan det ta för en häst som har magsår att bli frisk?

för att kommentera huvudfrågan: Veterinären tror att hästen har magsår. Okej, det är ju ingen färdig diagnos, antingen har hästen magsår eller så har hästen inte det. Be vet komma ut igen och göra grundligare undersökning eller ännu bättre, åk till klinik och få en definitiv diagnos.
Efter min erfarenhet kan magsår yttra sig väldigt olika och påverka hästen olika mycket. Att hästen har magsår betyder inte per automatik att hästen ska vila, det beror mycket på hur hästen är som individ då magsår oftast beror på "stress", yttre omständigheter, och för en häst med ett stort behov av att motionera och röra sig kan det vara stressande att inte få göra det.
Men som sagt, åk helst till klinik och få en ordentlig diagnos, så kommer de också att hjälpa dig med behandling och lämpligt träningsschema. Att bara låta hästen vila kan jag garantera inte kommer att göra att magsåret läker, ofta krävs någon form av förändring i miljön (tex rutiner i stallet, byte av hagkompisar, mer utevistelse osv osv)

En venlig orsak till både krubbitning och magsår är för lite grovfoder (hö eller hösilage).... nu vet jag inte vad din häst får, men en riktlinje är att en häst ska ha 1,5-2kg hö per hundra kg, en häst på 500kg ska alltså ha 7,5-10kg/dygn... hösilage ska den ha ännu mer, beroende på torrsubstans.

Du ska nog prata mer med din veterinär...det är omöjligt för någon annan att säga hur lång tid det tar innan du ska rida, först måste hästen bli frisk...

En venlig orsak till både krubbitning och magsår är för lite grovfoder (hö eller hösilage).... nu vet jag inte vad din häst får, men en riktlinje är att en häst ska ha 1,5-2kg hö per hundra kg, en häst på 500kg ska alltså ha 7,5-10kg/dygn... hösilage ska den ha ännu mer, beroende på torrsubstans.

Du ska nog prata mer med din veterinär...det är omöjligt för någon annan att säga hur lång tid det tar innan du ska rida, först måste hästen bli frisk...

har läst lite mer på nätet och ska nu bara ge honom grovfoder och betfor.
självklart men min fråga var mest av ungefär hur lång tid det kan ta för en häst att bli frisk om den har magsår. (nu är det ju inte ens säkert att min häst har det..) han får ca 8 kg hö (ganska torrt) varje dag.
tycker bara det är så konstigt att han kan ha magsår då han aldrig är stressad, äter i lugn och ro. äter ganska ofta, har en hagkompis, tävlas inte just nu. Dock så har han varit svår att få upp i vikt.

För lite grovfoder är en vanlig orsak till magsår, även om hästen inte hetsäter. Personligen tycker jag 8 kg hö är för lite till en stor häst. Är det hösilage vi pratar om är det definitivt för lite!

Om hästen får behandling, dvs magsåret läker, så kan du mest troligt sätta igång den så fort ni klarat av återbesöksgastroskopin - om den är bra. I 'vårt' fall var ÅB ca 3 v efter behandlingsstart, och då friskförklarades det också.

Men som sagt, det var med behandling det. Och gastron visade väl avläkt magsår efter 3 v behandling. Behandlades ett tag till, men fick klartecken att sättas igång.

För många timmar utan mat är den absolut vanligaste anledningen till magsår. Om din häst är tunn, varför i hela friden inte ge den fri tillgång - så förebygger du magsår och jobbar på vikten på samma gång.

Men börja med att ta reda på om den har magsår. Och gör något åt fodret pronto. Ställ den gärna på halm.

tycker bara det är så konstigt att han kan ha magsår då han aldrig är stressad, äter i lugn och ro. äter ganska ofta, har en hagkompis, tävlas inte just nu. Dock så har han varit svår att få upp i vikt.

Man har inte kunnat finna ett samband mellan psykisk stress och magsår hos häst btw.

Om hästen bara får 8 kg hösilage, om än torrt, och det är en stor häst är det inte så konstigt alls, det lär bli många timmar utan mat mellan fodringarna. Så hur fodras den, dvs när får dne mat och hur mkt, och vad står den på för strö?

Har den behandlats med ngt läkemedel innan det misstänkta magsåret? Och vad gör att veterinären misstänker magsår?

Det är nog mera troligt att hästen krubbiter för att den har magsår och inte att den fått magsår för att den krubbiter

Magsar ar svart att diagnostisera definitivt om man inte gor gastroskopi. I mina ogon ar dock undersokningen lurig iom svalttiden som kravs. Ett annat problem ar att inte enbart magsacken drabbas av problem utan det kan sitta aven i tarmarna (ni far ursakta mitt ordforrad - jag har lart mig allt i engelska sa det kan bli mkt luddigt/forvirrande.)
Vi foredrar att inte gastra hastarna utan behandlar hellre direkt.
Jag anser att alla hastar bor fodras med maximalt mojliga grovfoder, helst fri tillgang. Detsamma nar det kommer till gras - sa mycket som mojligt. Gras innehaller klorofyll vilket ar valdigt viktigt for hastars mag - tarm kanal aven om man bortser fran att det ar ett grovfoder. Nar det kommer till mangd maste man saklart se till andra problem tex vikt eller fang.
Behover man kraftfoder ska det fodras sa ofta som mojligt.
Hastarna ska ha chans att ata i lugn och ro och jag anser det fel om de behover "slass" for sin mat. Dvs ha tillrackligt stor yta av ho, tex flera hogar / langt nog foderbord.
Hastar ar flockdjur. Forsok ha sa stor social kontakt som mojligt, aven inne i stallet.
Motion ar ofta viktig och alla hastar ska i min asikt ha mojlighet till ordentlig motion varje dag. Hage ar att foredra men gar inte det maste den fa komma ut pa annat satt (walker, ridning, korning) varje dag. Aven en latt promenad ar battre an inget.

Probiotica och prebiotica ar viktigt och hastar som utsatts for stress fodras med extra.
Visar de fortfarande symptom (ater daligt, gar ej upp i vikt, presterar daligt, daliga blodvarden) satts omeprazole in.

Har du fortfarande problem har du nagot rejalt fel pa g.
Trivs inte hasten i sin nuvarande livssituation maste den forandras. Varje dag hasten ar "olycklig" forvarras bade magsar och olater.

Lycka till

Btw om inte du ar dar nar veterinaren kommer skulle jag starkt rekommendera att ringa denne sa du far informationen first hand.

Haken med att medicinbehandla mot magsår på misstankediagnos är ju kostnaden. Annars är det ju ett sätt att ställa diagnos utan gastroskopi - behandla och se om hästen svarar.

Men håller med att det är lite besvärligt med svälttiden, då den i sig räcker för att i sig ge magsår (skrämmande eg hur fort det kan gå).

Räcker det med 'kostbehandling' (läs fri tillgång) vid konstaterat magsår som grundas i för långt mellan fodringar/för lite ättid? *nyfiken* (Min fick ju sitt magsår av NSAID så där var det lite annorlunda kanske? Vi behandlade på symptom först utan gastroskopi just för att slippa svälta, behandlingssvar ganska direkt. Nöjde oss med en kort behandling (1 v med gastrogard, dvs omeprazol) och trodde det skulle räcka. Men icke, hann inte mycket mer än sätta ut gastrogarden så var det dags igen. Då gjordes en gastroskopi och magsår bekräftades, och sen fick han en längre behandling (svindyr) med GG - och det läkte ut fint.

Men om man ska behandla enligt fass med gastrogard blir det fruktansvärt dyrt med en hel kur (4 v fulldos + 4 v mindre dos), och var misstanken då fel så är det ju väldigt 'dyra pengar i onödan'. men räcker det att behandla med t ex 'bara foder' om orsaken är foderbrist/för lång tid utan så blir det ju en annan femma.

Klart att kostnaden ar ett stort problem och just darfor ar det sa viktigt att halla koll fran borjan.
Vi har travhastar vilka utsatts for stor fysisk och psykisk press (=stress)
Om man borjar behandlingen i tid kan man ofta komma undan med halv dos.
Tyvarr finns det hastar som maste bahnadlas i stort sett konstant under en tavlingssasong och aldrig blir helt friska. Dvs har man kort en period (oftast ca 2v inkorning och darefter halv dos ytterligare 4 v pa milda symptom - dubbla om det ar kraftigt) och sedan far aterfall satter vi som regel in full stot igen och stannar pa den dos som hasten ar symptom fri.

Vi anvander dock inte Gastro guard pga priset samt alla vet vi pratat med har rekommenderat andra marken som ar lika effektiva.
En viktig sak oavsett marke ar dock att ge pasta - inte rinnande.
Det bor ges pa tom mage och helst ges ett par minuter innan den far mer mat ( i vart fall direkt efter motion och sedan badas innan ho).

Hastar som ar lugna i hemma miljo ges enbart som pre race = tre dagar innan samt en dag efter lopp / snabbjobb.
Hastar som inte visar symptom efter avslutad behandling far en dos 12 h innan lopp / jobb.
Tanken ar att vid extrem fart trycks magsacken ihop - dvs den oskyddade ovre delen av magsacken kommer i kontakt med den naturliga magsyran. 12 h anses vara den optimala tiden for att skydda magsacks hinnan.
For att fa en magsyre hindrande effekt maste man behandla i minst tre dagar.

Problemet med omeprazole ar ju att det minskar magsyran vilken ar en viktig del i hastens matsmaltnings system. Iom detta bor man undvika omeprazole om man kan.

Det marke vi ger innehaller ocksa aloe vera (vilket for ovrigt aven ar bra att ge rent).

Jag har uppenbarligen inte studerat detta nargaende men iom vikten av magsar for prestation och kostnaden av medicinering har man en formaga att fraga och snappa upp allt man hor och ser.

Jag anser dock att fodringsrutiner ar det viktigaste som finna. Att fodra minimalt grov, maximalt krafft tva ggr / dag. Halla pa box 6 dar och rida skiten ur dem den sjunde for att sedan klaga pa magsar far mig att se rott!!

Missade halva din fraga.

Alla vara egna hastar halls pa fri tillgang grovfoder samt bete sa lange det finns gras.
Hastar som kommer in satts pa vart schema omedelbart (plus oftast den superdyra probiotican i paste form under 10 dagar)
Visar den fortfarande symtom satts ytterligare medicinering in men som regel tas det bort nar hasten vilar (nu talar vi sasongen ar over och inte nar den ar ledig efter lopp).

Det ar svart att saga hur mycket som kommer av daliga fodrings rutiner och hur mycket kommer fran andra orsaker i hastens omgivning. I var industri framst da brist pa utevistelse och social kontakt, medicinering och tranings schema inklusive transporter och nervositet under hela lopp situationen.

Fast det saknas andra dokumenterade behandlingsalternativ med samma effekt som omeprazol vid magsår. Vid konstaterat magsår så finns det ju inget 'kosttillskott' med samma dokumenterade effekt. Det finns absolut annat som kan hjälpa till, men det räknade jag inte som behandling. Men då är jag med hur du menade.

Hästen står på spån, dem får hö vid 8 morgon vid 12-13 lunchhö, vid insläppet 16-17 hö igen och sen hö vid 20.
Just nu får han bara hö, lusern och betfor. läste på nätet att man skulle ta bort all krafftfoder(?)
vet sa att antingen så kan man köra ner en 4meterslang i hästen, gasnågonting, vet inte vad det heter. Eller så provar man att medecinera mot magsår och så om man får nån respons. Känns som om man hellre provar att ge medicin än att svälta hästen i 2 dagar...

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
348
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
671
Hästvård Hur påverkas en häst av att tidigare haft magsår? Säg att en häst går som ridskolehäst men inte trivs och därför fått magsår blir...
Svar
2
· Visningar
474
Senast: tuaphua
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
897
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv