Magsår - vilket foder?

linnsan

Trådstartare
Pållen kom hem från Helsingborg efter att ha stått där i en vecka och de kontaterade att han bla. hade fått magsår. Han ska nu behandlas i 25 dagar med omeprazol. Det jag funderar lite över är utfodringen, hur jag ska lägga upp den.

Jag tror att han fick magsåren när han var hos fodervärden då han var rätt stissig/stressad och även fick lite grovfoder. Han fick sen en infektion och blev väldigt dålig ett par veckor efter att han kommit hem från fodervärden. Åt inget och drack knappt ngt. Fick även hög feber första dygnet innan han fick febernedsättande. Detta tror jag gjorde så att magsåren blev värre.

Jag vet ju om att de ska ha mycket grovfoder och han får fritt med hö. Men resten sen. Lusern är han ju inte jätteförtjust i men ska prova stråvarianten en gång till för jag har för mig att han tyckte om den bättre. Betfor, det är ju bra mot magen och borde vara bra att ge? Sen funderade jag över soja. Är det dumt att ge? Hur är den mot magen?

Efter att han kom hem från fodervärden så har han fått:

fritt med hö
hippo alfa
betfor
soja

Men jag vill helst slippa behöva ge ngt kraftfoder alls...

Några tankar och ideér bukefolket?

Sv: Magsår - vilket foder?

Se till att du får ett så bra hö som möjligt så behövs kanske inte så mycket mer.

Lucern är ett jättebra foder som är snällt för magen. Det finns olika märken av lucern och vissa är enligt mina hästar godare, jag har också haft problem med att vissa hästar inte vill äta men har nu hittat en sort som slinker ner men jag ger pellets torr annars äter de inte.

Soja skulle jag undvika till en häst med känslig mage.

Tyvärr har jag inte möjlighet till annat grovfoder då det inte finns plats. Men det är proteinet som fattas. Lusern kan ju faktiskt räcka om jag får i honom tillräckligt. Ska testa mig fram lite vilket märke han gillar bäst.

Du skulle inte ge soja alls?

Tänkte på sen när han är färdigbehandlad då. Inte nu när han fortfarande behandlas.

Min veterinär sa att jag inte skulle ge betfor i början eftersom det är lösgörande för magen.

Allt skulle vänjas in steg för steg så att man såg att det inte påverkade magen på ett negativt sätt..

Min pålle började med fritillgång på grovfoder=hö ellr hösilage+Pronutrin.

sedan lades morötter;mineraller och mindre mängd kraft till pö om pö.

Det viktigaste är att du väljer fodersorter som är snälla mot magen och verkligen vänjer in långsamt så att hästen inte får ont eller lös avföring.

Min pålle tålde efter en del mixtrande med foder=Hö eller hösilage,minerall grön(ej den blå vet inte varför?),morötter,lucern,äpplen,pronutrin(vilket han åt det första året för att magen skulle hållas i ordentlig balans),havre kross,korn kross=Provade aldrig i större mängder utan max 1kg,soja olja 1dl,E vitamin och B vitamin tillskott.

Det han blev dålig av var=Ensilage,krafft grund+sport,blå mineral,betfor:crazy:urdålig i magen+kolik anfall och säkert en mängd andra foder som vi aldrig har provat;)

Okej. Betfor har han ju alltid fått innan. Jag tror att anledningen var stress och för lite grovfoder, sen så klart att han blev sjuk med. Betfor innehåller ju annars bra med fibrer och är ju bra för vätskenivån.

Tycker du är inne på rätt väg med Lucern i någon form.

Försök hitta örtbaserade mineraler, ofta lite mildare för en magsårs häst än de "bergiga" konventionella

Egusin är ett bra preparat för magen som alternativ till Pronutrin, smakligare för de flesta hästar och lägre pris, kommer från danmark. Har använt det på hästar med både magsårsproblem och hästar med lätt för kolik i olika varianter.

Okej, men det är ngt som man bör ge hela tiden då? Eller bara fösta tiden? Egusin alltså.

Funderade över foderjäst? Det ska ju vara bra. Men hur mycket ger man då?

Just nu får han biovimin och E-vitamin. Bägge i flytande form. Är det lika dåligt som de "vanliga" i pellets/grus?

Sorry för trådkapet TS;).

Undrar bara var man får tag på det som är som pronutrin men billigare..

Pronutrin är ju så dyrt,fast det är ju skit bra men finns det ett alternativ som inte kostar lika mycket men fungerar exakt lika bra så tar jag ju hellre det:D
En liten dos om dagen håller magen i ballans..

Finns det Gastrogard i Sverige? (Jag vet att det innehåller omeprazol, samma ämne som du nämde.) Här i USA får nästan alla hästar med magsår det. Tydligen kan man ge det dagligen i förebyggande syfte, som vilket mineraltillskott som helst.

Sorry för trådkapet TS;).

Undrar bara var man får tag på det som är som pronutrin men billigare..

Pronutrin är ju så dyrt,fast det är ju skit bra men finns det ett alternativ som inte kostar lika mycket men fungerar exakt lika bra så tar jag ju hellre det:D
En liten dos om dagen håller magen i ballans..
bakjäst innehåller samma verksamma substans och är MYCKET billigare... :idea:

Soja känns väl inte som ett bra alternativ, skulle försöka undvika spannmål oxå.
Men det är inte så bra värden att hästen klarar sig bara på grovfoder?

Ja, kraftfoder kommer jag nog inte ge honom alls, det känns bara väldigt onödigt..

Grovfodret är lågt i protein. Därför jag måste ge ngt proteinfoder också. Speciellt sen när han ska börja arbetas igen. Men det får bli lusern, tänkte att jag köper kraffts strå och dangrönts pellets. Så får han av bägge.

Delvis kl

Vill helst ge betfor också, det är väl inte dåligt?

Tänkte på bakjäst, det är väl bra att ge? Hur mycket ska man ge?

okej, ja lusern är ju bra :) kan inte säga säkert, men betfor borde var bra tycker jag, innehåller ju mkt fibrer som är bra för magen. :)

Betfor hade jag låtit bli, när magen är stabil och behandlingen över kan man prova att försiktig slussa in nya fodermedel. Men fram till dess så rena och snälla fodermedel som möjligt. Enligt tanken "så få som möjligt". Så hade jag kört, jag har haft en kuse med kronisk magkatarr, vilket inte var roligt varken för hjärtat eller plånboken.

Har hört att betfor och vetekli inte är bra för magsårs magar, just för att det innehåller mycket fibrer, blir för mycket "skjuts" i magen.

Jag är själv försiktig med betfor efter att ha provat en tes att det ger gallor, vilket i 100 % har stämt i vårt stall. Därför ser jag ingen riktigt bra anledning att ge det. Finns det särskilda skäl tänker jag givetvis om, men då ska fördelarna överglända nackdelen med gallor och socker.

Tänker lite på att han förhoppningsvis ska bli distanshäst (iallafall delvis) så då är det ju bra med betfor. Men vad i betforen är det som är dåligt? Om du vet vill säga;)

Tänkte nämligen att om det var melassen så kan man ju "skölja ur" betforen när den svällt. Eller det kanske inte heller funkar?

Idag har vi iallafall köpt lusern strå och i veckan så blir det även dangrönts pellets. Har lite av kraffts pellets kvar hemma men kan ju inte ge det i de mängder som jag vill då han inte tycker att det är sådär jättegott.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
892
Senast: Murray
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
337
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka