Magsår - vilket foder?

Sv: Magsår - vilket foder?

Fast det där kan väl inte stämma?

Fibrer är ju bra för magsårshästar. Man ska ju tex ge så mycket grovfoder som möjligt, helst fritillgång. Fibrerna är väl långsamma och ger långsam fodersmältning.

Som redan är sagt så är ju hö det viktigaste som grund, gärna fritt så att magen får jobba långsamt och hela tiden :)
Betfor är jättebra för magen så det tycker jag verkligen att du ska ge!

Även lucerne, men det är svårt att hitta en sort som hästarna gillar tycker jag! Min lilla kollade besviket på mig när jag hade lagt in några nävar i krubban för att provsmaka! Kanske finns någon anna form av kraft du kan ge, müsli brukar vara populärt :)

Tänk också på att inte ge äpplen, det kan ge magsår och/eller göra det värre!

Senast ändrad:

Delvis kl

Som det ser ut nu så kommer han att få detta.

Hö: fritt
Lusern strå: 1 kg
Lusern pellets: 1 kg
Betfor: 0,3 kg
sen även vitaminer och mineraler

Fodret kommer ju att ökas försiktigt såklart.

Undrar lite över bakjäst, hur mycket ska man ge?

försök att få i honom lusern! det finns flera märken och dom smakar olika, så gillar han inte det ena, prova ett annat.
betfor är bra, skölj bort melassen så har du det nyttiga. jag sköljer alltid, trots att mina inte har några problem. jag brukar ge ca 12 g jäst (delar ett paket i fyra).

det kan även vara bra att ge örter som lenar och lugnar, tex kamomill är bra för magsår och stress.

Okej. Han är ju inte en lättstressad häst egentligen. Väldigt lugn och harmonisk. Man skulle nästan kunna släppa en bomb bredvid honom;)

Men däremot så trivdes han inte alls på ridskolan som lånade honom. Han fick för lite grovfoder och det tillsammans med lite utevistelse samtidigt som han inte gick särskilt mycket tror jag utlöste det. Men örter kanske är bra ändå?

Tack så mycket för svaret om bakjästen! Det är en ponny som ska ha det. Väger ca 380 kg. Kan jag ge lika mycket då?

HeJ!

Jag roade mej på foderkursen på SLU förra året med att titta på just magsår och det bästa du kan ge är, som många redan sagt, grovfoder- fri tillgång.

I vissa studier har man sett att lucern kan vara bra, i samtliga studier ser man att det bästa är grovfoder i mängder. Sen fanns det mängder av andra orsaker till magsår, tex att hästen motionerades "på tom mage" eller fick massor med kraft i förhållande till grovfoder. Stress kunde eventuellt ge mer magsår, så en lugn miljö är alltid bra.

/ Lavinia, som inte hittade ett enda "tillskott" som kunde göra saken bättre, utan det är naturligt hästliv som är det bästa.

Hejhej

Jo, fritt med hö kommer han ju få. Lusern kommer han ju även få då det fattas protein i höt, och eftersom att jag inte vill ge kraftfoder om det absolut inte skulle vara nödvändigt.

Tycker att de har ett rätt naturligt hästliv. De går på vintern ute i en hage på drygt 1 ha, lätt kuperad med sten, bäck osv så de får lyfta på fötterna. De går ute mellan 14-17 timmar under vintern beroende på om de rids eller inte och under vår/sommar/höst så går de ute dygnet runt. Har endast täcke om hästen skulle frysa osv, vilket inte har behövts än förutom vid enstaka fall om det är precis över nollan och ösregnar hela dagen eller när han varit helklippt.

Men han har aldrig varit sjuk innan hos mig, och har alltid varit lugn och fin. Och jag har ändå haft honom sen han var 1.5 år (han är nu 7 år). Så jag tror faktiskt att det berodde på fodervärden. Ett konstigt sammanträffande annars.

Tack för ditt svar!:)

Vad är han för sorts häst? Läste något ganska intressant om islandshästar. Kan nog gälla andra raser också. Istället för att bli utagerande blir de inåtvända. På något sätt har de kommit fram till en överlevnadsstrategi som går ut på att inte reagera. Inte visa att de är stressade. Islänningen i vårt stall är definitivt en sådan. Min New Forrest likaså. De verkar lugna och stabila men är stressade inåt.

Vår islänning hade nu en svårartad kolik för andra gången på ett år. Ingen av gångerna har något märkts på honom förutom att han helt plötsligt ligger i hagen och inte beter sig på samma sätt som annars. Han är helt enkelt för lugn. Vet sa denna gång att islänningar har en oerhört hög smärttröskel. Då är det inte så lätt att se om något är fel. Man kan som du skrev någonstans, släppa en bom bakom. Men inåt känner de det även om de inte visar det.

Det där om fibrer är nog som man brukar säga för lite och för mycket skämmer allt. Tidigt skördat hö innehåller lite fibrer och kan ge problem. Sent skördat övervuxet hö, kan också ge problem. För mycket fibrer. Och dricker de då för lite så blir det katastrof.

Min häst hade lite känslig mage sedan innan och i samband med boxvila en vecka i höstas så var magen helt kass. Lös, illaluktande avföring.
Luktade inte "frisk" vanlig hästskit.
Han var allmänt orolig, spänd och på tårna.
Stressad och hade kontaktsvårigheter.
Det var väldigt jobbigt, både för häst och människa.

Innan boxvilan åt han kornkross, betfor och mineraler.

Jag testade bakjäst men upplevde att han blev spänd och öm
i och på buken. Sökte info här på Buke:angel:
Hittade en tråd som tipsade om Protexin. Tänkte att det var värt att prova!
Och det fungerade kanon på min pålle.
Så jag gav Protexin, morgon och kväll i 2 veckor.
Sedan hade jag en avtrappningskur på ytterliggare 2 veckor.
Gav mindre och mindre tills burken tog slut.
I samband med det så tog jag bort kornkrossen och nästan all betfor.
Gav Krafft Grov (60?) som innehåller mycket fibrer.
I stort sett fri tillgång på hösilage har han alltid haft.

Idag så är han jättefin i hull, muskler, avföring.
Nöjd och framförallt lugn såsom han var innan boxvilan:love:

Idag så går han fortfarande på Krafft Grov och återigen betfor.
Fungerar superbra!

/J.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, alltså han har ju alltid varit lugn när jag har haft honom. Nu på ridskolan när han var utlånad däremot så var han inte som han brukar. Stressad och hungrig och gick runt och vandrade i boxen då och då. Kunde inte stå stilla någonting och var allmänt missnöjd.. Hemma har han alltid kunnat stå lös osv..

Det är en liten d ponny på 143 cm. Korsningsponny mellan fullblod, tinker, welsh, russ;)

Tur han har att du tog honom tillbaka. Du ska se att du nog får ordning på det. Du verkar vara just en sådan engagerad ägare som varje häst borde ha rätt att få ha.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
892
Senast: Murray
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
337
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka