Magsår, när såg ni resultat

gaski

Trådstartare
Har en häst som konstaterades med blödande magsår klass 3 för en månad sedan, gick till en början på andapsin 2 veckor men då jag inte såg någon förbättring så har jag nu gått över till gastrogard, som man ska äta full dos 28 dagar , sen låg dos i 28 dagar. Vi är nu inne på dag 15 med gastrogard, har även på veterinärs inrådan börjat ge pronutrin de har han fått ca en vecka.

Orsaken till att jag misstänkte magsår var för att han har dålig matlust till sitt krafftfoder, och trots fri tillgång på grovfoder så ökar han inte i vikt.

Så jag tänkte höra med er hur långtid det tog för era magsårshästar innan ni såg resultat, och framförallt att de börja öka i vikt igen.

Min brukar inte ha så allvarliga magsår längre då jag känner igen symptomen (gnisslig, gillar inte sadeln, tittar på magen och kan få en skum andedräkt). När vi upptäckte det hade han hunnit få grovtarmsinflammation så nu äter han nästan bara bra hö, högst begränsat med kraftfoder. Vi har fodrat på med lusern när han fallit ut, och då har det gått på en månad typ till han sett rund ut igen. Han är dock av sorten ”nervös julgris” så han har inte så svårt att gå upp i vikt, trots att han är högenergisk.

Har en häst som konstaterades med blödande magsår klass 3 för en månad sedan, gick till en början på andapsin 2 veckor men då jag inte såg någon förbättring så har jag nu gått över till gastrogard, som man ska äta full dos 28 dagar , sen låg dos i 28 dagar. Vi är nu inne på dag 15 med gastrogard, har även på veterinärs inrådan börjat ge pronutrin de har han fått ca en vecka.

Orsaken till att jag misstänkte magsår var för att han har dålig matlust till sitt krafftfoder, och trots fri tillgång på grovfoder så ökar han inte i vikt.

Så jag tänkte höra med er hur långtid det tog för era magsårshästar innan ni såg resultat, och framförallt att de börja öka i vikt igen.
Är det en islandshäst?
Jag skulle nog skippa kraftfoder helt, hur ser analysen ut på höet? Vid behov skulle jag hellre kompletterat med lucern och olja tex.
Vet ni vad orsaken är till magsåret? Tänker att islänningar är så introverta att annan smärta kan ge problem med magen pga inre stress. Inte säkert att de visar smärtan på annat vis.

Är det en islandshäst?
Jag skulle nog skippa kraftfoder helt, hur ser analysen ut på höet? Vid behov skulle jag hellre kompletterat med lucern och olja tex.
Vet ni vad orsaken är till magsåret? Tänker att islänningar är så introverta att annan smärta kan ge problem med magen pga inre stress. Inte säkert att de visar smärtan på annat vis.

Ja det är islandhäst, import som har nog haft det ända sen Island då han redan där inte hade stor matlust. Hade gärna bara gett olja och lusern men han är väldigt kräsen och passar de inte i smaken så ställer han sig och sover istället, han har inte velat äta lusern, men nu har jag kunnat få i honom ca 4 dl svälld lusernpellets, hade gärna velat få i honom mer men då lämnar han istället.

När jag fick hit ett föl med magsår tog det nästan två år innan det blev helt återställt. Så det kan ta lång tid att få bukt med det.

Ja det är islandhäst, import som har nog haft det ända sen Island då han redan där inte hade stor matlust. Hade gärna bara gett olja och lusern men han är väldigt kräsen och passar de inte i smaken så ställer han sig och sover istället, han har inte velat äta lusern, men nu har jag kunnat få i honom ca 4 dl svälld lusernpellets, hade gärna velat få i honom mer men då lämnar han istället.
Testa att ge små mängder flera gånger kanske funkar. Stackaren :(

Hur fick du behandla för att få bukt på det?
Långsamt mycket långsamt. Undvek allt som hade med stress att göra, fri tillgång på grovfoder året runt d v s bete på sommaren och ensilage på vintern, inget kraftfoder.
Det var ganska länge sedan nu, hästen blir 9 år i år så jag kommer inte ihåg hur det var med medicinering längre. Kommer mest ihåg att hon var tunn och tufsig i pälsen fram tills hon var 2 år.
I hennes fall kom det av en tidig avskiljning från stoet och ett par byten av miljön redan innan hon kom hit vid 7 månaders ålder.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 898
Senast: Nominous
·
Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 352
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972
Hästvård Fbl har ju som det verkar fått magsår pga buttabehandling. Diagnosen är inte bekräftad med gastroskopi då man inte vill svälta honom i...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 417
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar