Magsår eller vad?

P

-problem-

Hejsan!

Nu är det så att vi förut har funderat på om mitt varmblod har magsår, Han har inga typiska magsårssymptom alls över huvudtaget, utan det ända som gör att vi misstänker han skulle ha magsår är att han
- I stallet sparkar mycket i väggarna med bakbenen och backar in i boxväggen med mycket kraft, då dom har kommit in i stallet och sen väntar på mat och sen då de har fått.

Benen har blivit röntgade och ryggen är det inget fel på enl. veterinär och massör. Så där har han inte ont iaf.

Stallägaren misstänker magsår, jag gjorde det förut men är inte lika säker längre, för nån dag sedan hade jag haft in honom själv i stallet en stund och gav mat åt honom då jag väntade på att ösregnet skulle gå förbi innan jag satte ut honom tillbaka. (hade tänkt rida men det började ösregna, så det är varför jag hade in honom) Då stod han som en ängel och åt lugnt och gjorde inget.

Så är detta
- "Personlighetsproblem" att han vill ha uppmärksamhet
- Oroan att han inte ska få mat, att nån ska ta hans mat. (vid förra ägaren var andra hästen elak och tog hans mat)
- Tycker kanske inte om hästen brevid honom (en shettis)
- Eller magsår
- Eller nånting annat

Detta har nu gjort att jag inte är lika säker på magsår längre, eftersom han inte heller har några andra symptom. Han är i bra hull, glad och lycklig, går bra att rida och har inga tecken på att han skulle ha magsår, förutom då sparkandet.

Vad skulle ni tro? Har funderat på att skicka polle på tillridning, men stallägaren tycker att innan detta så ska jag behandla honom med riktig magsårsmedicin, villket inte känns så "eventuellt" då jag inte är säker på om han ens har magsår och närmaste ställe där man kan kolla upp är väldigt långt härifrån. (Vi ger magnesiamjölk nu just som "lindrar" magsåren, även om han inte skulle ha magsåren så kan man ge detta)

Sv: Magsår eller vad?

Är det bara i stallet som du upplever att hästen har ett "problem"?
Bara i samband med maten? Då låter det mer som ett beteendeproblem. Det är ganska vanligt att hästar har lite småfasoner för sig just i samband med fodring.
Just det du beskriver där associerar jag inte direkt till magsår. Dock är det många hästar som har magsår som inte visar några symptom alls också.

Jag har en häst som jag tror har magsår, eller kanske problem med sköldkörteln men han uppvisar inte de symptom som står nedan i kursiv stil.
Han är allmänt nervös av sig, skiter illa, har mystiska utslag på kroppen, kan äta massor utan att gå upp i vikt, har tics vid vissa väderlekar (inte vid sol som HS-hästar har), svårt att tappa vinterpäls, svälthår, allmänt spänd. Dock har han aldrig kolik, aldrig stel i leder, aldrig dålig aptit.

Symptom på magsår brukar vara:

"
Den Vuxna Hästen

De första symptomen på störd magfunktion startar oftast på hästens högra sida

Hästens symptom ar:

· Stela nack- och bröstmuskler

· Problem med knän och framkotor

· Problem med ljumskarna

Nar hästen utvecklat magsår blir symptomen oftast mer märkbara

Symptomen kan vara:

· Glanslös päls, pälsen reser sig över magen

· Kolik

· Stela muskelrörelser

· Dalig aptit

· Viktförlust

· Ökat salivflöde/Minskad salivbildning (torr mun)

· Svullna körtlar under ganascherna

· Sköldkörtelproblem

· Lågt järnvarde

Orsaken till Magsår

· Hästen utfodras inte med biologiskt anpassat foder

· Starkt koncentrerat fodertillskott (sammansättningar av säd, vitaminer, mineraler, konserveringsmedel, fett o.d. i pelletsform eller mysli)

· Utfodring med mjöl

· Allergiska reaktioner

· Upphettad säd

· Behandling med NSAID medicin

· Behandling med kortison

· Galla går upp genom nedre magmunnen

· Stress
"

Källa: Ja, den kan jag nog inte skriva eftersom det är en internetlänk, men den kan ges via PM om någon är intresserad.

Det finns annars mycket info om magsår på nätet.

Är det bara i stallet som du upplever att hästen har ett "problem"?
Bara i samband med maten? Då låter det mer som ett beteendeproblem. Det är ganska vanligt att hästar har lite småfasoner för sig just i samband med fodring.
Just det du beskriver där associerar jag inte direkt till magsår. Dock är det många hästar som har magsår som inte visar några symptom alls också.

Jag har en häst som jag tror har magsår, men han uppvisar inte de symptom som står nedan i kursiv stil.
Han är allmänt nervös av sig, skiter illa, har mystiska utslag på kroppen, kan äta massor utan att gå upp i vikt, har tics vid vissa väderlekar (inte vid sol som HS-hästar har), svårt att tappa vinterpäls, svälthår, allmänt spänd. Dock har han aldrig kolik, aldrig stel i leder, aldrig dålig aptit.

Symptom på magsår brukar vara:

"
Den Vuxna Hästen

De första symptomen på störd magfunktion startar oftast på hästens högra sida

Hästens symptom ar:

· Stela nack- och bröstmuskler

· Problem med knän och framkotor

· Problem med ljumskarna

Nar hästen utvecklat magsår blir symptomen oftast mer märkbara

Symptomen kan vara:

· Glanslös päls, pälsen reser sig över magen

· Kolik

· Stela muskelrörelser

· Dalig aptit

· Viktförlust

· Ökat salivflöde/Minskad salivbildning (torr mun)

· Svullna körtlar under ganascherna

· Sköldkörtelproblem

· Lågt järnvarde

Orsaken till Magsår

· Hästen utfodras inte med biologiskt anpassat foder

· Starkt koncentrerat fodertillskott (sammansättningar av säd, vitaminer, mineraler, konserveringsmedel, fett o.d. i pelletsform eller mysli)

· Utfodring med mjöl

· Allergiska reaktioner

· Upphettad säd

· Behandling med NSAID medicin

· Behandling med kortison

· Galla går upp genom nedre magmunnen

· Stress
"

Källa: Ja, den kan jag nog inte skriva eftersom det är en internetlänk, men den kan ges via PM om någon är intresserad.

Det finns annars mycket info om magsår på nätet.

Tack för svaret! Han är bara sån i stallet, men inte annars. Och har inga andra symptom. Har läst endel om magsår men inget verkar stämma in.

Andra åsikter?

Då har jag svårt att tänka mig att det är något annat än en beteendestörning. Hade han haft ont någonstans hade du märkt det vid andra tillfällen också.
Varför inte testa att ha honom ute dygnet runt?
Han kanske inte trivs inne i stall helt enkelt?

Han går ute dygnet runt och trivs med det :) Men sen då man tar in honom så börjar han göra det.

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 852
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 677
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 851
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 177
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?