Taz

Trådstartare
Hej!

Behöver lite råd:)

Jag har ett fullblod som går på bete sen första Juni. För ca 3 veckor sedan började han magra av och jag började ge honom lucern (från kvarnby)1 KG OCH 1 KG Build Upp.
Nu tycker jag att han har gått ner ytterligare i vikt och började ge honom soja också 200g.
Han är ju inte super mager men det är så man kan se revbenen och han blev lika dan förra sommaren men då hjälpte det med lucern och tog sig snabbt igen.
Där är gott om gräs i hagen och han har täcke på natten så ingen energi går åt till det. Han går ute dygnet runt.
Har ni något mer förslag?
Det är precis han äter upp det i kraftfoder, ska jag ge honom mer soja kanske?
Han får ju nu 22 Mj och 350 SMPR + då gräset.
Han rids ca 5 dagar i veckan.
Kan ta in honom i en hage själv och ge honom hö men då får han gå där själv hela dagen för jag har ingen som kan släppa ut honom när han ätit upp.

Några förslag på foder eller liknande?
Mer soja?

Mycket tacksam för hjälp:bow:

Sv: Magrat

även om det är mkt gräs i hagen så vet man ju inte hur protein halten är, det bästa är att gå i en hage där hö är slaget och som växt upp igen. Tyvärr kan det vara så att han ej kan gå ute längre utan måste komma in o äta mer grovfoder. Förr om åren kunde jag bara ha min ute på bete till 1 Augusti annars tappade han mkt, men det har funkat de 2 senaste åren.

Får du i mer lucern? kan du fodra med grovfoder i hagen?

Hna kankse behöver mer MJ ihop med proteinet, viktminskning kan ju lika gärna vara pga. av brist på MJ som protein, men självklart ska du vara lite försiktig med massa kraftfoder =stärkelse, MEN, eftersom han ju har ltie revben som syns så lär du ju kunna fodra lite mer MJ utan problem.

Alternativt så är ju alltid massa bra grovfoder bra, eller egentligen bäst!! Men det beror ju på vad för möjligheter du har.

Lycka till!

Skulle öka MJ om han går ner så revbenen syns men behåller överlinjen. Du kan ju börja prova lägga på olja, annars byta karftfodret mot något mer energitätt.

Min herre går på rent klöverbete 12 h per dygn, 12 h står han inne och tillskottsfodras med fritt hösilage samt en hel del energikraftfoder. Det är ffa energin han inte får av betet såhär års, proteinet räcker än.

Hej!

Tack för era svar!

Ja jag kanske skulle öka energin, han är jätteslö för tillfället så det gör inget att han får extra energi.

Tänkte köpa Krafft olja, hur mycket ska man ge tror ni?

:bump:

Ett par dl per dag är ok, och även mer i vissa fall.
Det finsn nån bra tråd om det här om du söker, där det står om mängd/100kg och fodertillfälle etc. som jag använde mig av när jag skulle kolla. (men har dåligt minne så kommer inte exakt ihåg maxdox)

Jag fick rådet av kraffts foderrådgivare att ge 3 kg krafft groov 125 (90 om han blev för pigg på 125) + eventuellt något kilo lusern om jag tyckte att det behövdes till min äldre halvblodskille (25 % xx). Honom såg man inte revbenen på men han hade börjat falla ur, det gör han alltid vid den här tiden om man inte är uppmärksam. I år räckte det inte med lusern som jag brukar stödfodra med från mitten på juli.

Har gett honom det i en vecka nu och jag ser redan resultat. Han går också ute hela tiden men får komma in tre gånger om dagen för att äta. Jag rider absolut inte när han är tunn utan då får han spara på energin.

Har även börjat ge foderjäst, det behövs tidigt i år, han fäller redan.

Skumt råd från krafft, med tanke på att det är MJ som är nästan samma i 90 och 125, och det är ju bara proteinet som skiljer massor ohc det går ju inte till huvudet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 494
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
705
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
684
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
610
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka