Magrat trots fri tillgång och bra värden...????

C

Coffeaclub

Bytte för ca en vecka sen ensilage till ett som var analyserat för att kunna få korrekta foderstater till mina hästar. Min 21-åriga hingst 75% fbl har en tendens att magra vid pälsfällning, -sättning så jag tyckte att det skulle vara jättebra för honom att få fri tillgång. Problemet är att jag tycker att han blivit tunnare istf rundare, han får också i sig mindre ensilage nu (ca 10 kg) mot tidigare (ca 13 kg). Vad kan detta bero på? Ensilaget har värdena:
Ts 67%
Smpr 65g/kg foder
MJ 6,3

Tycker att det är jättekonstigt, men det har säkert sin naturliga förklaring. Skall jag avvakta och se eller vad tycker ni? Mer kraftfoder? Får nu ca 0,7 kg lucernpellets, 0,7 kg kornkross, 0,5 kg betfor. Till saken hör också att han endast rids 1-2 ggr/v mkt lätt och vill inte att han skall få alltför mycket energi. Snälla hjälp mig! Vill inte ha en häst där revbenen börjar skymtas. :cry:
 
Sv: Magrat trots fri tillgång och bra värden...????

Skippa lusernen och öka betfor och lägg till olja för att få upp energin. Protein har du så det räcker och blir över. Olja är också ett "kompakt" foder som inte tar så mycket plats men ändå ger mycket energi, om han nu inte orkar äta så mycket längre.
 
Sv: Magrat trots fri tillgång och bra värden...????

Vad kommer det sig att han inte orkar äta lika mkt av det nya ensilaget tror du?

Hur mkt olja resp. betfor skall jag ge då? Vilken olja är att rekommendera?

Tack för svaret! :banana:
 
Sv: Magrat trots fri tillgång och bra värden...????

Tja, kanske det inte är lika gott, eller nån tand som bråkar? Jag föredrar majsolja, men vilken matolja som helst av sån fason att du själv inte skulle tveka att ha den i din mat funkar. Betfor kan du ge stora mängder, 1 kg torrvikt/dag är en inte orimlig mängd. Olja kan du börja ge successivt ½ dl och öka på långsamt. 2-3 dl kan vara lagom att börja med och så ser du hur han tar sig på det.
 
Sv: Magrat trots fri tillgång och bra värden...????

Tänderna är kollade, så det kan jag utesluta. Det är ju att det isf inte skulle vara lika gott. Det är inte möjligt att det blir för "mäktigt" alltså för mycket tuggande för hästen? Jag vet med det förra ensilaget att vissa balar åt hästarna mindre per dag av, trots att det var samma ensilage (tyckte vi iaf kanske inte hästarna). Tycker du att jag borde gå tillbaka på det andra ensilaget igen och testa. Har möjlighet att göra det.
 
Sv: Magrat trots fri tillgång och bra värden...????

Många hästar behöver extra B-vitamin vid hårfällningen,finns att köpa tex,på granngården.Han kan också vara hårt parasitangripen,då hade jag avmaskat en extra gång.
mvhR
 
Sv: Magrat trots fri tillgång och bra värden...????

rosita skrev:
Många hästar behöver extra B-vitamin vid hårfällningen,finns att köpa tex,på granngården.Han kan också vara hårt parasitangripen,då hade jag avmaskat en extra gång.
mvhR

Avmaskar du bara utan att göra träckprov först? Vilken mask går du åt då? Och vilket medel vågar du använda såhär på vintern när blodmasken vilar?
 
Sv: Magrat trots fri tillgång och bra värden...????

Vad var det för värden på det andra ensilaget? Parasiter kan vara att tänka på precis som rosita skrev, men kolla upp med träckprov först. Att avmaska "bara för att" är det ingen större mening med.
 
Sv: Magrat trots fri tillgång och bra värden...????

Magdalena skrev:
Avmaskar du bara utan att göra träckprov först? Vilken mask går du åt då? Och vilket medel vågar du använda såhär på vintern när blodmasken vilar?
NEJ::::::::::::
självklart träckprov först..........
 
Sv: Magrat trots fri tillgång och bra värden...????

Han har fått extra B-vitamin nu ett tag, så problemet ligger inte där. Det andra ensilaget fanns det inga värden på så det var en av orsakerna till att jag bytte. Jag ville veta vad jag proppar i min häst så att jag kan skjuta till sånt som eventuellt saknas. Det var mest strå i det ensilaget, knappt några blad alls.

Hur gör man ett träckprov? (Är lite grön vad gäller den biten eftersom jag inte haft egen häst så länge :crazy: ) Det varkar dock som om den nya foderstaten är orsaken till viktminskningen, men att kunna utesluta andra orsaker är ju naturligtvis det bästa.

Ökade på givan av betfor och kornkross lite idag. Skall köpa olja oxå. Tycker att han har ätit mer igår och idag ute i hagen. :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har min 8 åriga gotlandsruss på ett lösdriftsstall med hösilage och är i valet och kvalet att släppa i hage med fri tillgång. Har pratat...
2
Svar
20
· Visningar
1 748
Senast: Yrja
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Rider en frieser som ända sedan betesperiodens slut blivit muskelfattig. Tidigare var hon bukig och något i överhull men det har...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 440
Senast: kenneth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp