Magproblem

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare karinkarin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 121
K

karinkarin

Min häst får hösilage. Är ej lös i avföringen utan hans problem är när han bajat färdigt kommer det mörkbrun vätska.
Pigg och frisk för övrigt.
Har provat olika tarmåterställare utan något resultat.
Finns det någon som har ett bra reecpt? :eek:

Sv: Magproblem

Vissa hästar har det så, behöver inte vara ngt fel om själva avföringen är fast.

Min häst är likadan. Har varit ett par vändor till veterinär om det. På strömsholm sa de att han nog inte tål hösilage. Jag kunde prova att öka mängden, men helst såg hon att vi går över på hö. Och då även helst fri tillgång. Hans tarmar måste få arbeta mer. Vi har fått komplettera med lusern och linfröolja. Men det bruna vatnnet vill inte ge sig...:(

Min åt betfor förut och äter det fortfarande. Men han blev dålig i magen först när vi bytte till hösilage i stallet. Först tänkte vi att det nog bara var i början i invänjningsperioden, men han blev aldrig bra..

Det finns fler trådar om detta att söka efter...

...har haft samma problem med min pålle och för ett par veckor sedan fick jag tipset om lusern. Enligt tipsaren så skulle lusernet balansera hösilagets ph värde då hösilaget tydligen är för surt för vissa hästmagar och lusernet basiskt. Har inte kollat upp denna teori, men i praktiken verkar det fungera. Min häst har varit näst intill perfekt i magen sedan jag lade till lusernet (10% melass)

/E

Min fångis äter lucern och jag fodrar enligt alla konstens regler. Ändock har han dock "bajsvatten" av och till. Verkar dock faktiskt inte må dåligt av det. Börjar ge upp och konstatera att det är som det är.

Men kolla i allafall med veterinär tycker jag. min hade ju dessutom inflammtionshärdar i tarmen, och rikligt med blodmask ägg i träckprovet!:eek: (trots avmaskning o en annan vetrinär tog träckprov i somras!) Men min har ju inte "bajsvatten" till o ifrån utan jämt. Men däremot diarrér till o ifrån..:(

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 505
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 205
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 182
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023