Magproblem. Vad ska man tro?

Philosophia

Trådstartare
För ungefär en och en halv vecka sedan fick min hund blodiga diarréer och lite kräkningar. Jag funderade över enterit men djursjukhuset trodde magsjuka. Efter ett dygns svält och några dagar med diet så blev det bättre och under helgen har det sett riktigt bra ut.

Igår fick hon för första gången lite vanlig hundmat igen och nu knappt ett dygn efteråt så har hon diarré med lite blod i igen.

Kan det vara magsjukan som är tillbaka igen eller är det troligast att tippa på enteriten? Jag tror på det senare eftersom vi en vecka innan det första utbrottet hade börjat gå över till Orijen. De kulor som hon fick igår var naturligtvis också Orijen. Det kanske är så att hon inte tål fodret? En gång tidigare i sitt liv har hon haft enterit och då hade hon ätit några bitar ur en prövopåse av ett foder (som jag idag inte minns vad det var för något).

Vad ska man tro egentligen?

En annan sak sjag har funderat över och som oroar mig mycket är att det skulle vara någon form av tumör i tarmen. Hon har nämligen haft juvertumörer i ett par års tid och jag tänker mig då att det kan ha kommit metastaser i tarmen. Hur brukar det yttra sig (tumör i tarmen alltså)?

Sv: Magproblem. Vad ska man tro?

vill de inte skriva ut flagyl åt dig? de brukar ju bli bra efter ett par dagars behandling om det är enterit.

Vi ska till veterinären ikväll och vi får se vad de vill göra. Jag ville ju ha antibiotika för en och en halv vecka sedan men då envisades de med magsjuka.

Just precis sitter jag och läser om grovtarmsinflammation och det verkar stämma till punkt och pricka:

" Hundar med grovtarmsbesvär är sällan så allmänpåverkade som de med akuta tunntarmsdiarréer stämmer. Dock ses kräkningar hos så många som 30% av hundarna med grovtarmsinflammationer. Grundorsaken kan bland annat finnas i hundens minjö (till exempel stress), övergänslighet mot vissa foder verkar stämma, (...) Hunden med grovtarmsinflammation har oftast slemmig avföring, ibland med lite färskt rött blod i stämmer. Konsistensen på avföringen varierar, även vid samma tillfällestämmer. Ofta har hunden uttalade krystningar under det att den bajsarstämmer. Kortare eller längre perioder med normal avföring kan också ses mellan diarrétillfällena. (...)Ibland kan ett foder med ökat fiberinnehåll fungera utmärkt, Orijen har ju ganska lite fibrer jämfört med hennes tidigare foder så även detta kan indikera att det är grovtarmsinflammation ."

jag tycker också det låter som enterit. har haft en hund och en katt med det och det var precis som du beskrev.

Nja, vi hittade inte så mycket mer än välfyllda analsäckar (som vi också var där för att tömma och spola rent).

Överhuvudtaget verkade veterinären (en som jag tidigare inte har träffat) inte så meddelsam. Han köpte inte riktigt min teori om det nya fodret, utan menade på att vi nog hade gått över till vanlig foder för snabbt. Jag tycker att det verkar lite märkligt eftersom hon varit helt bra i magen i fyra till fem dagar innan vi till den övriga dietmaten lade till några kulor Orijen.

Nåja, nytt svältdygn och ny vecka med diet. Sedan skippar vi Orijen och hon får återgå till Choice lamm & ris igen. Skulle det återkomma upprepade gånger så får det bli en endoskopi (veterinären sa gastroskopi, men det kan han ju inte ha menat?).

Jag tror ju på din teori om fodret, vet hur risigt det kan bil...

Har hon varit bra på Choise innan, så skulle jag fortsätta med det för att kunna utesluta att det är fodret som är problemet.

Jo, det får bli Choice igen. Att jag bytte var för att jag tänkte att det kunde vara lämpligt att hon åt seniormat och att Orijen verkade vara en lämplig kandidat. Choice L&R Senior blev hon trist i pälsen av och tappade en massa hull.

När vi vägde henne igår så hade hon tappat 7 hekto på en och en halv vecka redan, så jag hoppas att magåkomman inte håller i sig så länge. Som tur är har hon haft något trivselkilo, men så mycket mer vill jag absolut inte att hon går ned :crazy:.

Min hund lider av kronisk enterit och colit.

Flagyl fungerade aldrig på honom, tvärtom så blev han sämre. Däremot har han ätit Salazopurin och Prednisolon. Samt Färskfoder. Vilket är det enda fodret som fungerar för herrn. Då har vi avverkat många toppendittendatten veterinärblabla foder ;)

Sen behöver det inte alls vara enterit för att det är blod i avföringen. Kan det inte vara så att något blodkärl i baken spruckit? Eller är det mörkt blod?

Jag tror inte bara att det är ett blodkärl som har spruckit. Dels medför ju inte det i sig diarré och dels kom det tillbaka när jag började med några kulor Orijen (vilket också var närvarande och nytt när den första diarrén kom). Dessutom har hon en gång tidigare reagerat liknande på foder men då fick hon även gastrit med en massa kräkningar. "Lustigt" nog var även det ett kanadensiskt foder.

Blodet är ljusrött och slemmigt så det tyder ju på att det kommer från tarmen och att det finns någon blödning i tarmen, förmodligen orsakad av inflammation (hoppas jag, för alternativet är väl tumör).

Ah, trodde blodet inte kom på en gång. Eller antog att hon haft diarré ett tag, då kan blodkärl spricka. Sen att avföringen är slemmig fick jag lära mig kunde bero på colit.

Testa och byt tillbaka foder till det hon fungerade på, annars rekommenderar jag starkt färskfoder. Bra päls, bra hull och avföring :bow:

Liknande trådar

Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 813
Senast: Viva
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 995
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
39 193
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 945
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025