Magomvridning

Zoya

Trådstartare
I natt fick jag åka in akut till bagis med en av mina hundar. Hon opererades i natt för akut magomvridning :cry: operationen verkar ha gått bra men hon är trött och medtagen och kommer att få ligga kvar åtminstone tills imorgon.

Vet att det finns en del här som råkat ut för detta med sina hundar. Hur har det gått för era hundar efteråt och vad landade själva veterinärnotan på?

Sv: Magomvridning

Jag hoppas det gar bra for er.

Jag akte ocksa in akut under natten och lamnade min lilltjej pa djursjukhuset, men hon hade en "obstruction", dvs att hon atit nagot olampligt som inte vill ta sig ut ratt vag.:( Jag hoppas det ordnar sig utan operation ...

Min förra Dobermann tik drabbades av magomvridning.
Förutom att hon fick ta det lugnt (under tiden det läkte)och äta veterinär foder en bra tid efteråt så blev hon precis som innan.

Hon återhämtade sig väldigt fort men det är viktigt att ha i åtanke att man ser så att det verkligen fungerar innan man tar hem sin hund.

Det var ju flera år sedan detta hände och då kostade det strax över 25 000

Hoppas din hund återhämtar sig snabbt

Tråkigt, men skönt att du reagerade snabbt och att det verkar gått bra.

Av ren nyfikenhet, vad får hunden för mat?

Min opererades akut i dåligt skick för ett drygt år sedan (feb -12). Var ganska av aktande prognos innan om han skulle överleva, men det gjorde han.

Inte haft minsta problem sedan op, peppar peppar. Äter samma mat som innan men äter numera ur muffinsplåt för att sänka ättakten med några sekunder i alla fall.

Priset var ganska rabatterat har jag insett i efterhand, så det är nog inget bra att jämföra med. Låg kvar 3 eller 4 dygn.

heh, ja, jag kan inte tänka mig att bagis rabatterar :meh:
Valde mellan att åka till Ultuna eller bagis, är ju nästan hugget som stucket för mig i restid - men tänkte att jag inte hittar till Ultuna sedan alla vägar byggts om så valde därför bagis...

Vetten sa att det troligtvis skulle landa på mellan 50-60' :nailbiting:

Hon äter Four friends adult. Varför undrar du? :)

Dels som sagt av intresse/nyfikenhet eftersom jag själv har hundar som är relativt lika kroppsligt. Men också för att jag på flera håll hört att färskfoder sänker risken för magomvridning ganska mycket - men jag har ingen källa i nuläget.

Hur lång tid tog det för dig att åka in och vad var symptomen? Det är verkligen ett skräckscenario!

heh, ja, jag kan inte tänka mig att bagis rabatterar :meh:
Valde mellan att åka till Ultuna eller bagis, är ju nästan hugget som stucket för mig i restid - men tänkte att jag inte hittar till Ultuna sedan alla vägar byggts om så valde därför bagis...

Vetten sa att det troligtvis skulle landa på mellan 50-60' :nailbiting:

Jag fick innan prisuppgift på runt 40' men att det kunde gå uppåt 60' om det blev komplikationer efteråt. Jag hade panik för det eftersom försäkringen inte skulle vara i närheten av att täcka i så fall :S Jag har förträngt det mesta från den där tiden (min mamma låg på sjukhus och höll på att dö samtidigt, det var ingen bra period), men har för mig jag sa till dem att de fick säga till om det gick över XX' kr, dvs där försäkringen tog slut. Och så vara skitorolig inte bara för att hunden inte skulle klara sig - han var som sagt jättedålig när han kom in - utan för att jag inte skulle ha råd att betala med.

Minns inte exakt vad jag betalade, men kring 25' - mellan 25' och 30'. Jag reagerade inte på summan mer än med lättnad, men har i efterhand insett att den är "alldeles för låg sett till insats/vad de gjorde", så han måste ha fått rabatt även om det inte står någon rabatt avdragen. Hade de gjort fel hade de ju garanterat märkt det nu. Han är blodgivare åt dem så jag misstänker det är anledningen till den snälla debiteringen.

Jag läste journalen ungefär ett halvår efter, det var nog först då jag insåg hur nära det var... Vi har ju lång väg in, så det tog tid och han kollapsade när vi kom in. Proverna visade på rejäla problem med syresättningen och något värde som är ganska avgörande var precis under gränsen för när de anser det utsiktslöst att ens försöka operera. Vet jag frågade vet flera ggr om det var bäst att låta honom somna eller att operera, men att hon tyckte att hon gärna ville operera, och att det fanns en chans, men hon kunde inte lova något.

Sen när jag läste journalen insåg jag verkligen hur nära det var..

Så underbart skönt att höra det gått bra för din, magomvridning önskar jag inte att någon någonsin ska behöva genomlida, varken hund eller människa bredvid!

Dels som sagt av intresse/nyfikenhet eftersom jag själv har hundar som är relativt lika kroppsligt. Men också för att jag på flera håll hört att färskfoder sänker risken för magomvridning ganska mycket - men jag har ingen källa i nuläget.

Hur lång tid tog det för dig att åka in och vad var symptomen? Det är verkligen ett skräckscenario!

ok, ja, jag har också hört att färskfoder ska vara bättre eller att man ger torrfodret väl uppblött. Min får ju då tyvärr ingetdera men är ingen sån som äter glupskt. Min hane däremot äter som om det var sista måltiden varje gång (och äter därför i långpanna istället för skål). så rent teoretiskt borde det ju varit han som fått magomvridning.

Hon åt middag vid 19.30 tiden och fick första symptomen vid ungefär 21.30-22 tiden så egentligen inget samband med utfodring i det här fallet. Jag var själv inte hemma förrän vid 23 eftersom jag satt på akuten med sonen som misstänktes fått en armbågsfraktur (ja, det var en sån dag i lördags :arghh: ). När jag kommit hem vid 22.30 så tog det väl ca 1 h så hörde jag hur hon låg och rullade sig i sin hundbädd. Det är inget ovanligt att hon gör det så jag tänkte inte mer på det men strax därefter hörde jag att hon kräktes två gånger men när jag kom ner så hittade jag inget kräks. Sambon sa då att hon varit ute och försökt kräkas tidigare (vid 21.30-22 då) men att det bara kom lite skum och slem (och det säger du nu liksom :rage:).

Jag blev naturligtvis orolig för jag såg att hon var lite spänd över magen men inte så där ballongaktigt som man hört att de kan vara. Sambon tyckte dock inte alls att det såg så illa ut och eftersom hon var så lugn så var det nog inget. Han trodde bara hon kanske var nödig så jag då ut henne på en liten sväng där hon ville upp i skogen och satte sig och bajsade. Detta förstärkte ju bara sambons tes och han tyckte det var onödigt för mig att åka in för "det är säkert inget ändå".

Men jag kunde inte släppa det hela. Magomvridning är och har alltid varit det jag alltid mest varit rädd för och med dessa symptom, om än något vaga, kräkandet utan att något kommer upp, lite uppblåst (men inte så mkt) och tyckte dessutom hon såg ännu kutryggigare ut och stog och slickade sig runt munnen efter bajandet så jag tog beslutet att åka in. Är det inget så får jag väl leva med att vara 10.000 kr fattigare eller så. Better safe than sorry liksom.

Vi har ca 45 min till Bagarmossen så jag var väl där inne vid 00.30 eller så. Det ösregnade och blåste som tusan också vilket ju inte gjorde det hela bättre.

Hon var lite lätt orolig hela vägen i bilen men ändå ganska lugn med tanke på hur ont hon måste haft.

På bagis trodde dom först inte att det var magomvridning för hon var så pass opåverkad, gick och nosade och viftade på svansen. De kommenterade t o m att hon nog inte var så rastypisk för hon var ju så social (jo, tack, hört det förr med denna labrador förklädd till en RR :p ). De sa att en hun dmed magomvridning beter sig inte som hon.

Hon röntgades iaf eftersom veterinären tyckte hon lät "ihålig" i magen och dessutom svullen och då såg de att magen var full av gas och det såg "inte normalt ut" sa de. Hon opererades direkt och veterinären ringde mig ett par h senare (hade åkt hem och låg och sov då) och sa att op gått bra och att hon haft en 180 gradig omvridning vilket tydligen är det vanligaste, de 50-10% som har en full omvridning d.v.s 360 grader brukar må otroligt dåligt och där är tydligen prognosen sämre.
Hon hade inga omfattande vävnadsskador och det berodde helt på att vi kommit in så fort.

Alltså - hade jag lyssnat på sambon om att "det nog inte är så farligt", väntat tills hon fått fler och mer påtagliga symptom så hade prognosen antagligen varit sämre än vad den är nu. I det här fallet är jag glad att jag litade på min magkänsa och att jag bor i sthlm där vi har hyfsat nära till dygnetrunt öppen veterinär. Så från först asymptom till när vi var hos vet var det ca 3 h vilket betyder att hon måst ehaft ett långsamt förlopp för vad jag hört så går det mkt fortare för vissa. Eller så var det bara så att jag var extremt observant. Vissa kanske har dessa symptom tidigt också men att ägarna inte uppmärksammar dem (eller förstår vidden av det hela) utan avvaktar och sen blir det helt plötsligt jätteakut istället.

Senast ändrad:

Ja, din verkar ju varit i klart sämre skick än min när han kom in. (läs min redogörelse ovan). Skönt att höra att det ändå gått så bra för er - ger mig hopp för att detta ska gå vägen.

Jag har ju tak på 50' i min försäkring. Dock använde jag försäkringen så sent som i jan/feb när vi plockade två juvertumörer på hunden (godartade) men min huvudförfallodag var 1 mars så rimligtvis borde jag ju fått nya 50' att tillgå då?

Ja, din verkar ju varit i klart sämre skick än min när han kom in. (läs min redogörelse ovan). Skönt att höra att det ändå gått så bra för er - ger mig hopp för att detta ska gå vägen.

Jag har ju tak på 50' i min försäkring. Dock använde jag försäkringen så sent som i jan/feb när vi plockade två juvertumörer på hunden (godartade) men min huvudförfallodag var 1 mars så rimligtvis borde jag ju fått nya 50' att tillgå då?

Japp, då har du fått 50' nya =)

Ja, ni verkar ha haft lite tur i oturen, tacka din lyckliga stjärna.

Min hade ju en full omvridning. Nu minns jag inte ens tid på dagen (det är en dimmig period), men han fick mat, och ungefär 1½ h senare hör jag hur han kräks. Trodde jag. Han är "lite sån" så jag bara gick för att ta upp. Ser då att han inte får upp något. Klappar honom på huvudet och tycker "hur är det gubben?" och ser då buken. Som han svalt en ballong.

Jag kastade hunden i bilen och åkte, ringde (för första gången någonsin) min hemmavet på hans privata nummer men han var i fjällen, ringde DV som var för långt bort. Tanken var de skulle kunna punktera buken och sätta dropp inför vidare resa.

Min är en smärttålig herre, men han gnydde och skrek i bilen stackarn. Tills vi hade ungefär 10 min kvar, då la han sig och blev apatisk. Han gick själv in men det var med "sista krafterna" för därinne kollapsade han. De punkterade buken och släppte ut gas, satte dubbla dropp och syrgas i näsan.

När jag lämnade honom - vilket var typ det svåraste jag gjort i hela mitt liv - så låg han helt borta för världen (jag tog ett kort, med baktanken att "det kanske är sista gången jag ser honom"). De vågade inte operera direkt, han var i för dåligt skick, utan ville försöka stabilisera honom med dropp och syrgas först. Han opererades några h senare, och som sagt tarmen hade snott sig ett helt varv.

Det som i efterhand har varit mest skrämmande är vetskapen om att om det varit en "vanlig dag" så hade jag gett frukost, och efter att han ätit upp den åkt till universitetet/jobbet. Då hade jag kommit hem till en död hund, som dött i svåra plågor. Jag var typ livrädd att ge pappas hund (som jag var hundvakt åt) mat efteråt, satt och handmatade henne kula för kula (trots att hon aldrig ens hetsat..)

Nu tänker jag knappt på det som hände mer, men ibland kan jag tänka en extra gång innan jag åker på morgonen, att "tänk om". Risken att min ska få en ny omvridning är ju minimal, de har sytt fast magsäcken, men tanken finns ju där.

Så med tanke på att min inte en enda gång "tittat bakåt" efter op, så ska det förhoppningsvis gå superbra för din!

De råd jag fick ang min var att fortsätta med samma mat (han är allergiker). Direkt efter op var det blötmat och sex portioner/dag, men sen så vanliga torrfodret, 3 mål/dag (fick han innan med iofs).
Jag tog bort matbaren. Jag började med sådan när jag hade greyhounds (ökända för risken få omvridning) då det skulle minska risken. Numera är man oense, enligt vissa ökar matbar risken. Så han får på golvnivå trots han är så stor, och så får han som sagt sin mat i en muffinsplåt (det fanns inga slowfeederskålar stora nog) så det går lite långsammare.

Det jag i efterhand TROR gjorde att han fick omvridning just den där dagen, är förutom risken hans storlek, byggnad och snabbätande innebär då, att han hade kompisen där och kanske åt fortare, och att jag just den där dagen hade slagit vatten på maten - ironiskt nog för att sänka takten iom att han hade åtminstone skenbar konkurrens.

Fick precis samtal från djursjukhuset, jag får hämta hem min lilla tjej nu :bump::bump:

Kostnaden: Agria ersätter 44.363 kr och min del blir 7998 kr. Fy fasiken vilka kostnader när man tänker efter :crazy: :eek:
Får nu hoppas på att det inte blir så något annat för det är inte många pengar kvar på försäkringen :crazy:

Vad skönt att allt gått väl så här långt!

Sambon tycker ofta att jag överreagerar på våra hundar, nu har vi aldrig (tack och lov) haft magomvridning på någon men när jag känt "nåt är fel" så har det stämt fastän sambon sagt "inte då".

Skönt att hon får åka hem!

Tack för beskrivningen av förloppet, det kan ju vara otroligt viktigt för andra att veta att det kan vara tämligen odramatiskt förlopp.

+ hemlig och delvis kl.

Tack, ja, nu är hon hemma och mår ganska ok. Hon är väldigt, väldigt trött men kom som ett skott när jag slamrade med matskålarna nyss. Hon ska ju ha mat 6 gånger om dagen de första veckorna nu (hur nu det ska gå till rent praktiskt). Jag har köpt VoH lamm&ris korvar som jag blandar ut lite av i uppblött torrfoder till henne. Eventuellt fasar jag ut det mesta av torrfodret sen. Är skitnojig nu för att ge torrisar om det nu kan påverka sådant här :crazy:

Och ja, mitt tips är att man är extremt observant på sin hund på saker som är ovanliga, hur små avvikelserna än är. Jag förstår ju nu att hennes enda tecken på att hon hade ont var det minimala kutandet av ryggen och att hon slickade sig runt munnen. En icke så observant person hade ju missat dessa symptom.

Vissa symptom, såsom kräkandet utan att det kommer något, är ju typiskt för just magomvridning och det finns ju i princip inget annat tillstånd som ger de symptomen. samma med vidgad buk, är få tillstånd som ger det symptomet.
Så ser man sådant så ska man inte vänta tills man ser fler symptom - då kan det vara för sent.

1536562_10152066894197012_5931980960534149587_n.jpg

Nyss hemkommen från Bagarmossen, törstig som tusan men har en elak matte som inte låter henne dricka mer än några dl.

Härligt att hon är hemma. Tycks inte tappat så mycket vikt heller? (Min var skinn och ben när han kom hem). Och har hon också fått en superhjältedräkt eller är det ett vanligt täcke? =)

Härligt att hon är hemma. Tycks inte tappat så mycket vikt heller? (Min var skinn och ben när han kom hem). Och har hon också fått en superhjältedräkt eller är det ett vanligt täcke? =)

Nej, hon har nog inte tappat särskilt mycket i vikt - hon var ju dock inte inlagd så länge. Åkte in i lördags natt och hem idag då så på dryga 1,5 dygn ska man väl inte hinna tappa så mycket? :)

Hon har en sårbody på sig. Tror det är en likadan som du hade till din? Jag köpte den faktiskt redan i januari när hon kastrerades. Hade dock inte räknat med att den skulle komma till användning så snart igen :meh:

Nej, hon har nog inte tappat särskilt mycket i vikt - hon var ju dock inte inlagd så länge. Åkte in i lördags natt och hem idag då så på dryga 1,5 dygn ska man väl inte hinna tappa så mycket? :)

Hon har en sårbody på sig. Tror det är en likadan som du hade till din? Jag köpte den faktiskt redan i januari när hon kastrerades. Hade dock inte räknat med att den skulle komma till användning så snart igen :meh:

Japp, en superhjältedräkt med andra ord ;P (Säger Viktor). Han fick ju tratt med sig, men den hade han haft sönder efter 20 min i bilen, var verkligen suveränt bra pyjamasen/superhjältedräkten =)

Min är ju tunn från start, i tunnaste laget men vad gör man när inget fastnar liksom. Så han blev ju väldigt emlig väldigt fort. Tror det var dag två veterinären försökte förbereda mig på att han "är ganska mager, eller jag ska säga det rakt ut - han ser förskräcklig ut". Men jag tror inte de gav mat alls första dygnet, och sen ju väldigt lite mat. Han fortsatte ju gå ner första dagarna hemma med, iom att han skulle ha så små portioner. Minns jag rätt var det första dygnet hemma 1 burk z/d uppdelat på 6 givor. Och ska man följa anvisningarna på burken som ju är för normalfödda hundar så ska han ha 4-5 burkar. Jag var ganska länge ganska glad att bo på landet så ingen såg oss..

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 823
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
953
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 835
Senast: starcraft
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår

Hästrelaterat