Magögonens riktning på volt, olika åsikter?

Sv: Magögonens riktning på volt, olika åsikter?

Jag håller med Mackan. Genom att vända bäckenet/titta utåt så rätar man automatiskt upp kroppen om man har hamnat snett.

/V

Det stämmer säkert, men som jag skrivit så har jag pratat med båda tränarna om det även ur ett mer allmänt perspektiv. Så det är inte pga mig.

kl

Har inte läst igenom alla svar. Jag rider på ridskola och rider därför många olika hästar.
En del har en förmåga att skjuta ut bogen i volterna, då vrider jag min kropp inåt och med hjälp av vikten försöker få bättre jämnvikt för hästen.
En del har istället förmåga att falla inåt med bogen, då vrider jag mig mer utåt och lägger vikt utåt för att få mer jämnvikt.

Däremot behöver man ju vrida huvudet så att man ser var man är på väg;)

I så fall så skulle jag nog fundera på om det inte handlar om målet och vägen till målet som skiljer dem åt. Alternativt två helt olika åsikter om hur man ska göra. Inget behöver vara mer fel eller för den delen mest rätt heller. Man har bara satt en gemensam etikett på instruktionerna.

/V

Jag anvænder mig av den førsta!

Det verkar som att de flesta använder det första alternativet, vilket är det jag tycker funkar också.

Jag kan inte låta bli att undra om jag trots allt missförstått tränare (2)? Det verkar ju inte vara vedertaget att bäckenet ska följa spåret och inte hästens bäcken...

Jag positionerar inte bäckenögonen särskilt "aktivt" längre, det är väl i princip bara när jag rider slutor som jag gör det. Övrig tid ligger jag snarare någonstans mittemellan alternativ 1 och alternativ 2. Det jag verkligen jobbar aktivt med är axelögonen, det vill säga när jag t ex ska byta böjning i en serpentin så är grundhjälpen att ytter axel går fram och tillåter den nya yttersidan att länga sig. Jag tycker att det verkar som att resten av kroppen positionerar sig på ett bra sätt för att hästen ska följa sitsen om man använder axelögonen och bara låter resten av kroppen följa med.

Tur är kanske det, för när det kommer till bäckenet har jag en massa annat att tänka på. Jag blir lätt vriden i kroppen, så den kroppskontroll som jag kan fokusera på bäckenet måste jag använda till att hålla det rakt och belasta hästen jämnt, i mitt fall är mantrat "bak med vänster arselhalva och ner med den på hästen". Väl i det läget verkar det som sagt räcka med att tänka på axelögonen.

Ja, egentligen, om man tänker att ens bäcken ska följa hästen så räcker det väl att sitta jämnt på hästen, och som du säger bara använda axelögonen så att säga.
Och på volt så vinklar ju hästen bäckenet lite utåt (väl?) och då blir ju ens eget bäcken så med.

Kanske är det skillnad att rida en välskolad häst på volt, där sitter man bara och följer hästen som vet hur den ska vinkla bäckenet och spåra.
Min kille spårar ju inte "av sig själv" ännu, så då behöver jag visa honom med mitt bäcken vad han ska göra med sitt :idea:
Kan det vara så enkelt?

Har själv funderat en del på det här, eftersom det inte är enbart dina tränare som är av olika åsikt.
Om man läser x antal ridinstruktionsböcker märker man att de också kommer med direkt motsatta råd och instruktioner. :confused: Gäller givetvis många andra saker inom ridningen också men bl.a. just det här hur ryttarens bäcken skall förhålla sig till hästens böjning har jag reagerat på.

Själv tycker jag att man kan göra lite olika i olika situationer. Som någon redan skrev ser jag en viss skillnad i hur hästen i fråga fungerar och vad man vill åstadkomma.
En häst som gärna skjuter ut bogen i böjningen kan behöva ett säte som mer håller emot/svänger själva bogen vilket blir lite samma som att svänga framdelen med ytterhjälper. Då behöver man svänga bäckenet "inåt".

Har man problem med att hästen svänger ut bakdelen från det böjda spåret eller verkligen vill böja hästen ordentligt runt innerskänkeln tycker jag det fungerar bättre om ryttarens bäcken är i samma position som hästens bakdel.

Det här är dock helt mina egna funderingar som inte grundar sig på nå större vetenskapliga undersökningar :angel:

Förutom bäckenets position spelar givetvis en mängd andra saker också in.

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama