Inte provat bryggerijäst, men med tanke på att "Valacken som äter allt" ansåg att någon bajsat i hans krubba och tvärvägrade att ens gå i närheten av krubban så är jag skeptisk
Inte kikat så mkt på andra sortiment, dels så måste jag kunna få tag på eländet, dels verkar det ont om foder med HÖGT proteinvärde, och ffa utan att få en massa extra MJ.
Lilla damen har varit kräsen sedan födseln, ett tag åt hon bara uppblött breed. Nu äter hon inte uppblött mat alls, rör det övht inte (märkte jag när jag tänker jag skulle vara smart och ge bisolvon i maten ist för spruta i munnen. Hon tycker bisolvon är GOTT, men sällan att hon tänkte äta blöt mat inte).
Sen har jag inte velat köpa X säckar med foder som inte passar någon av de andra hästarna och som hon ev vägrar äta, så därför har jag inte experimenterat så mkt utan mest hållit ögonen öppna på vad analysgarantierna säger, men inte funnit spec mkt som passar.
Det närmaste jag kommit är Fibergi.
Fibergi har ju något som heter Fibergi Föl. 14.6 Mj, 156 g srp, 19 g Ca, 7 g P och 8 g Mg.
Fibergi sto 13.1 MJ, 250 g srp, 12 g Ca, 7 g P och 10 g Mg.
Att jmf med Breed - 10 Mj, 200 gr SRP, 20 g Ca, 10 g P och 8 g Mg
Så fibergi Föl ger ingen hjälp alls. Fibergi sto ger viss hjälp, MEN jag får inte ihop en vettig Ca/mg kvot med det?