Magnesium?

arabia

Trådstartare
Min inackodering går på en hästmassage utb. o nu har hon "lärt sig" att om en häst är lite slö (tror det var så) så skulle man ge extra magnesium, någon som hört det? Hon har för närvarande ett parti oanalyserat hö o vet ju då inget om hur mkt det innehåller. Hästen hennes är definitivt inte slö utan tvärtom väldigt pigg o understimulerad. Nu har hon tydligen börjat ge extra tillskott av just magnesium, vet dock inte exakt hur mkt hon ger med det låg små dospåsar i stallet. Hur mkt magnesium kan man ge utan att det blir skadligt o hur visar det sig om man överutfodrar det? Kan det rent av bli skadligt för hästen? Själv är jag värdelös på o räkna foderstater så det överlåter jag åt andra.
 
Sv: Magnesium?

Har hört att magnesium brist kan ge stressade hästar, men då ska man ju också vara bevisat att den har en brist. Stress kan ju bero på andra saker med.
Vet inte om magnesium är farligt att överdosera.. Tror inte det eftersom en häst ska ha en kvot på minst 2.7 mellan Ca och Mg. Så sålänge kalcium behovet är täckt så vad jag hört så ska det inte vara skadligt.
Och är inte grovfodret analyserat så är det svårt att veta om kvoten är rätt.
Hoppas nån annan mer säker kan svara.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Magnesium?

Oj, såg att du skrev slö nu, trodde du mena stressad.:rofl: Typiskt mig.
Nej jag har aldrig hört talas om att en magnesium brist kan visas som slöhet. Men däremot stress och svårt att koppla av.
Slöhet beror nog mer på en felaktig Mj/smrp kvot.
 
Sv: Magnesium?

Hur blir det då om man inte har analys på höt o fodrar med extra magnesium utan att ge extra Ca? Har svårt att tänka mig att överskott på Mg är bra, det är ju trots allt ett grundämne
 
Sv: Magnesium?

Hej! jag ger min ponny magnesium för slöhet. jag var hos en ortoped med honom och det var han som sa att jag skulle ge det. jag ger 1 msk om dagen.
 
Sv: Magnesium?

jag gav min förre häst magnesium för att lugna honom lite han var hemskt stressad och hetsig fall det gjorde nåneffekt vet jag inte för det funakde efteretttag och då vågade jag inte sluta:p
 
Sv: Magnesium?

Slöhet lär väl knappast Mg hjälpa mot, eftersom en förgiftningssymtom faktiskt bl a ger just slöhet.
 
Sv: Magnesium?

Jag det kan man och de flesta hästar får i sig tillräckligt med magnesium om de får ett hö/hösilage av bra kvalitet
 
Sv: Magnesium?

Men jag har hört från ett flertal att man ej kan överdosera magnesium då de endast kan tillgodogöra sig en viss mängd och resten kommer ut igen, precis som med C-vit på människor.

Finns det någon studie på detta eller någonstans man kan läsa om det på nätet?
 
Sv: Magnesium?

Bellson_ skrev:
Hej! jag ger min ponny magnesium för slöhet. jag var hos en ortoped med honom och det var han som sa att jag skulle ge det. jag ger 1 msk om dagen.

Vad blev effekten? Hur länge har du hållit på?


Såg en häst som darrade i muskulaturen på bogar och lår. Så jag frågade ägaren, varför? Hon svarade att efter en hel tävlings säsong så kan han få lite magnesium brist och det yttrar sig i darrningar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har under alla år som hästägare varit en 'dålig' häst'ägare och fodrat med ögat, dvs utan foderstatsprogram, I år har jag för...
Svar
9
· Visningar
1 610
Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
978
Senast: lewellyn
·
Foder & Strö jag vill ställa en fråga till just islandhäst kunniga, därför lägger jag tråden här. Varför ska man inte ge dem foder som har högt...
2
Svar
28
· Visningar
2 890
Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
18 639
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp