Magnesium till dräktigt sto?

Sar

Trådstartare
Jag behöver ge extra magnesium i min foderstat. På Kraffts hemsida (Krafft Magnesium) står inget om att det inte ska ges till dräktigt sto men när jag sökte på ett annat företags godertillskott "Magnesium Citrat" står det kontraindikationer "Dräktighet och laktationsperiod, om inte veterinär föreskriver annorlunda."

Vad ska man tro på? Vill verkligen inte riskera något, beror skillnaden på att det ena är "citrat" och det andra ren magnesium?

Sv: Magnesium till dräktigt sto?

Vi gav ett mineralpellet som inehöll extra magnesium men vet. sa att vi skulle sluta ge det dräktiga stoet.
Det var förra året, men jag tror att jag minns rätt;)

Har du räknat på foderstaten, är det hiskeliga underskott? Jag skulle inte bry mig om att ge det, stoet och fölet kommer inte ta skada utan tillskottet (om inte veterinären har sagt det förstås). Vi har blivit allt för petiga, förr fick de dräktiga stona hö och havre, och välskapta föl fick dom:D

Det är inget hiskeligt underskott, behov 14.7- tilldelat 13.0 (12% differans).
Vad jag förstår ökar magnesiumbehovet litegrann när hon går längre in i dräktigheten (är i mån 8 nu).
Jag använder hippocampus program och efter vad jag har förstått så ligger de hursomhelst lite lågt i sina värden men jag förstår inte hur jag ska kunna rätta till en magnesiumbrist utan att köpa magnesium. Jag vill helst undvika att ge ännu mer kraftfoder eftersom vi har hösilage med (tyvärr) låga värden och jag får ge mer kraftfoder än vad jag egentligen vill.

Jag har tyvärr varit tvungen att slakta en häst p.g.a skador i brosket beroende på undermålig fodring som föl (ej i min ägo då), därför är jag nästan hysteriskt noga nu!

Senast ändrad:

*Puttar* och hoppas att någon har fakta att dela med sig utav!:bow:

Jag har tyvärr varit tvungen att slakta en häst p.g.a skador i brosket beroende på undermålig fodring som föl (ej i min ägo då), därför är jag nästan hysteriskt noga nu!

För att orsaka detta problem (med fölet ovan) så må foderstaten ha varit rent kass. Det är viktigare att ha lite koll på kalk/fosforkvoten samt proteinet, men oroa dig inte. Din häst kommer att klara sig mycket bra utan det extra magnesiumet, hon får faktiskt i sig en del redan nu. Slappna av lite och njut av er "dräktiga" tid, allt hänger inte på fodret utan även på arvsmassan från sto/hingst hur friskt fölet blir.
JAg var också hysteriskt noga och följde kostråd från Kraffts rådgivare, varpå mitt högdräktiga sto blev jättesjukt i fång. JAg litar aldrig mer på nån annan än mitt eget omdöme. Och mitt omdöme säger att ett bra hö samt extra proteiner ger en bra stomme.

Jo, tydligen hade de nästan bara fått halm och inget annat. Tack för dina ord, jag ska försöka lugna ner mig!:o

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 630
Senast: Irival
·
Avel Måste få skriva av mig. Idag hittade de ett dött föl i hagen på lösdriften där jag haft mitt avelssto som inte var dräktigt enligt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 831
Senast: athena
·
Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 047
Senast: Similitude
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka