Magkänsla och första intryck

strawberrysylt

Trådstartare
Två saker som kan passa ihop eller vara var för sig, men jag tyckte en tråd räckte =).

Jag undrar, brukar ni gå på magkänsla när ni ska välja något, stort som smått? Någon särskild händelse ni vill dela med er av? Jag tycker sånt är intressant. Brukar ni ofta ha bra/dålig magkänsla gällande något?

Och första intryck, av en person är det väl oftast kanske, brukar de första intryck ni får av en person stämma eller brukar de inte? Någon särskild gång då det stämt/inte stämt?

=)

//r

Jag brukar nog oftast gå på magkänslan eftersom den brukar ha rätt. Annars om jag blir osäker så brukar jag väga för och nackdelar med det jag står inför och förhoppningsvis så väljer jag rätt.

Det första intrycket jag får av en person brukar stämma för det mesta. Lärde känna en person som jag nästan direkt kände att jag fick dåliga vibbar av. Ett år senare råkar jag i problem efter att hon gått runt och sagt att jag stulit pengar. En skitsnackare rent ut sagt. Sa upp kontakten med henne efter att hon snackat skit om både mig och andra. Tråkigt när det känns så och då sa även magkänslan till att något inte stod helt rätt till.

Jag brukar ha väldigt bra magkänsla, däremot har jag inte alltid lätt att lyssna på vad magkänslan säger (framförallt när magkänslan säger att jag borde göra något jobbigt).

När det gäller första intrycket av människor så känns det svårt. Tänker att om jag får ett dåligt första intryck av någon, då KAN det ju göra att jag sedan (mer eller mindre omedvetet) beter mig på ett sätt som plockar fram de dåliga sidorna hos personen i fråga. Jag tror nämligen på att alla har både bra och dåliga sidor som kan visa sig olika mycket i olika situationer. Av den anledningen försöker jag verkligen att hålla mig neutral i början och vill ge alla en chans att visa vilka de är innan jag sätter in dem i något fack.

Min magkänsla är rätt så pålitlig i vissa situationer, i andra situationer - not so much. :p Enkelt sett kan man väl säga att när det gäller saker jag borde eller inte borde göra så är magkänslan pålitlig, när det gäller att i efterhand bedöma eller utvärdera saker jag redan har gjort eller inte gjort så är den lite sämre. Objektiviteten är mer påtaglig i första läget än i det andra, om man säger så.

Vad gäller första intryck så gjorde jag för några år sedan ett aktivt val att aldrig gå på första intrycket utan försöker precis som @Red_Chili att förhålla mig neutral och öppen. Jag har haft fel om folk så jäkla många gånger så det tjänar liksom inget till för mig att tillskriva första intrycket något större värde. :p

Jag har nog ganska bra "magkänsla" framförallt när det gäller människor ( = bra på att läsa människor), och jag brukar nog lita på det. Det gjorde jag dock inte när jag tackade ja till mitt förra jobb och det har jag nog ångrat i efterhand. Om ens "magkänsla" säger åt en att chefen är en väldigt märklig typ så är det bra att faktiskt lita på sin egen känsla..

Min magkänsla brukar vara vettig, men jag är lite dålig på att faktiskt lyssna på den. Snappar jag upp den direkt och kör på det så blir det bra, det är när jag börjar fundera och tänka för mycket som det blir sämre.
Det kan vara allt ifrån små saker som vad jag ska äta, till stora saker som vad som ska bli mitt nästa steg i livet.
Ett exempel kan jag dra. Jag letade foderhäst och hittade en intressant. Provred och sådär och funderade fram och tillbaka. Efter mycket övervägande bestämde jag mig för att ta hästen, trots att magkänslan sa nej (och jag bortförklarade det med "osäker inför förändring..."). Det var nog det sämsta beslut jag tagit, även om hästen på många områden var helt underbar. Men där borde jag ha lyssnat på magkänslan.
Jag tror att jag oftare får en stark magkänsla om något är fel/dåligt, än om något är rätt/bra. Och jag försöker verkligen bli mer uppmärksam på den.

Första intryck får jag ganska lätt, och oftast tycker jag faktiskt att de stämmer. Jag brukar inte låta mitt första intryck vara avgörande i hur jag är mot en person, utan jag är alltid bara mitt vanliga jag oavsett om jag får ett bra eller dåligt första intryck. Men ofta stämmer det.

Tack för era svar, allihopa! Intressant att läsa om era erfarenheter...!

När jag tänker efter så tror jag att jag brukar nog nästan aldrig få någon påtaglig "bra magkänsla" inför någonting utan det är mer att jag får dålig magkänsla om det inte är bra, så ingen magkänsla alls= bra, typ.

Jag vet att för 7 år sen (gud vad tiden flyger!) fick jag dålig magkänsla när jag ringde ett ställe för att fråga om praktikplats, som jag fick. Det blev inte så bra i slutändan, ledde till att jag hopade av utbildningen, det hade jag kanske gjort ändå, men det vet man ju inte.

Hade också dålig magkänsla inför en kväll då jag skulle träffa en kompis och sova hos henne. Den kvällen ledde till (låter värsta dramatiskt nu, var inte så dramatiskt) att vi nu inte har hörts av på jättelänge och vet inte om vi kommer göra det mer heller...

Gällande första intryck så tycker jag det är intressant när man t ex börjar i en ny klass och träffar många nya ansikten på en gång och vilka det sen blir att man umgås med... har ibland fått första intrycket att "nej, jag och X kommer nog inte komma så bra överens" och sen visar det sig vara tvärtom, eller tyckt att "åh, Y verkar vara som jag!" och så har den personen visat sig vara väldigt annorlunda... men jag försöker ju, som flera av er skrev, att inte låta det här påverka hur jag behandlar personerna! Men det är intressant =) =)

//r

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 242
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 599
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka