Houdinie

Trådstartare
En väninna söker hingst till sitt medryttarsto (hon ska få fölet) och då har hon fastnat för Magini. Jag har hittat hans stamtavla på All Breed Pedigree Database, men skulle vilja ha mer information:
- Var verkar han?
- Vem ska man kontakta?
- Var hittar jag foton?
- Kan jag hitta de utlåtanden han fått på premiering!?
- Vilka egenskaper brukar han nedärva?

Stot är en maffig halvblodstjej med utmärkt hoppteknik. Hon har lågt ansatt hals och blir lite framtung i dressyren. Den framtida fölägaren vill därför gärna hitta en hingst som kan ge "motsatt effekt" så att resultatet blir en mer allsidig och "lätt" häst...

Tacksam för svar.

Han står på Ängens stuteri, som jag har för mig ligger i Skara-trakten. www.angens-stuteri.com När jag var inne på hemsida för att par dagar sen var den inte uppdaterad :(

Jag tycker att du ska köpa dig en hingstkatalog så får du svar på de flesta av dina frågor och kan även kolla in andra hingstar.

De Magini-avkommor jag sett har knappast varit lätta...

Hej!

Jag har ett Magini sto.

Bilderna är från i sommras då hon gick med föl o inte var igång. Försöker förklara bort att hon är fet! :p
visning06.jpg

myspys.jpg

Vad han nedärver för egenskaper är säkert varierande men min dam är det rätt mycket krut i :D Vad jag sett så ger han ofta fin typ på avkommorna, kompakta o bra hals, men som alltid mycket beroende stoet.

När man såg Magini på hoppbanorna är det klaraste minnet att det var lite 'ponny' över honom, kompakt med en hejarns massa svans.

De (få) av hans avkommor jag sett har varit lite besvärliga i huvudet. En jättebegåvad som var näst intill oridbar (gick inte att styra, hoppade bockade och gud vet allt) gjorde bra ifrån sig bara hon rörde sig dit ryttarn ville. En medelhäst som även hon kunde bli totalt ostyrbar (fast inte så ofta som ovanstående) en otroligt trevlig 'hobbyhäst' som om hon hållit antagligen skulle kunnat gå 1,10 h, LA d och lite fälttävlan. Sedan ser jag en tredje som är snäll och rar, men skapligt medioker och väldigt lat, vilket de andra jag sett dock INTE varit.

Men dessa hästar är ju verkligen inget hållbart statistiskt underlag.

Hej!
Vi har ett Maginisto, en underbar varelse som har en fantastisk utstrålning, riktig "här kommer jag" typ. Typmässigt är det en snygg häst (39 p) med mycket nacke och bra överlinje. Dessutom är hon fux med mycket vitt :love: (ja ja, jag vet att det är en smaksak).
Vi använder henne endast i avel då en skada satte P för hennes tävlingskarriär, hon hann ändå gå 1.20 hopp samt LA dressyr och lätt fälttävlan, en allsidig individ alltså.
Men... det är krut i damen, hennes vilja är starkare än vad hennes skada tillåter henne till när det gäller ridningen. Hon är ingen skogsluffarkompis precis.
Därtill är hon, enligt min mycket hästrädde man, en mycket snäll, men bortskämd häst som vet vem hon kan köra med = mig, men det är ju en annan historia...
Det är en mycket okomplicerad häst att sköta, sko, tvätta, lasta och komma till nya platser med etc etc..

Hon är en häst med fantastisk inställning till livet helt klart...
Jag har aldrig tidigare varit någon älskare av Magini, föll handlöst för hans stallkamrat Martini istället. Men vid närmare eftertanke så tycker jag att han visst är en hingst som har tillfört den svenska aveln något bra. Läs i senaste Ridsport där han omnämns i artikeln om Blupindexen.
Lycka till med ert val!!

Hälsningar Nina

Jag skulle nog aldrig våga sätta ihop honom med den gamla typen av halvblod, han är inte världens lättaste själv och verkar ge överlag lite tyngre. En medryttarhäst jag hade efter honom var med fullblodsmamma, men såg ändå ut som en lättare kallblodstravare. Stark i psyket, men hög ridbarhet och snygg. Har träffat en avkomma som vid 2 års ålder fortfarande var hingst, för han var så snäll. Det fanns liksom ingen anledning att kastrera när han aldrig ställde till med nått. Han var barnsligt snäll, men jag vet inte hur han är nu att rida. Detta var några år sen.

Jag har haft ett sto e Magini; kolla in här!

Hon var väldigt vacker, enorm utstrålning och mkt bra gång samt även hoppkapacitet. Alltid glad, älskade människor. Dock lite svårriden, inte för att hon var dum på ngt vis. Men hon krävde en mkt skicklig ryttare för att "gå fint" och bära sig i dressyren, blev lätt för het och spände till sig och bara sprang. I hoppningen var hon oxå mkt het, krävde rut tyttare. Med sådan på hoppade hon urläckert. Med mindre rut tyttare gav hon sig iväg, kom fel på hinder och rev/vägrade. :angel:

Jag skulle inte valt Magini om mitt mål var att lätta upp en lågställd häst, då skulle jag valt ngt "modernare".

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·
Avel Hjälp mig lite här är ni snälla. Hingsthjälp mao. Sto 1. Tanten skall ev. betäckas i år. Hon är 18 år, äldre modellen av halvblodet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 974
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar