Magert Marvsin, Vad ska jag göra ?

G

Guinea

Jag har 2 marsvin som är 3&4 i sommar och den enna är så smal.
När jag badar honom så ser man att han är mkt smalare än den andra och den nadra är precis lagom värken för tjocke lerl smal.
Vad ska jag göra ? Dom äter lika mkt också men han är ändå smalare ?

:bow:Snälla skriv vad jag ska göra ?:bow:

Sv: Magert Marvsin, Vad ska jag göra ?

Min mor har samma problem (även om hon inte uppfattar det som ett problem)

Hon har två marsvin, en teddyhane som är riktigt fet.. Och en texel med lurv så han ser stor ut... Känner man på hans revben kan man räkna varenda ett. Han är mycket kinkig med maten och verkar vara lite deprimerad sedan hans burkamrat dog.

Avvaktar svar, då jag också behöver tips.

Ok :)

Men asså min äter lika mkt som den andra :)

Jag vet inte så mycket om marsvin, men det är så med mina kaniner med. Eller, ja ungefär iallafall. Mina kaniner är ungefär 7 månader gamla och de är syskon. Nova är större än Molly och det har hon alltid varit. De äter lika mycket och rör sig lika mycket. Men det är väl egentligen mer att hon är mer storväxt, för Molly är inte smal. Eller båda är normalt byggda.

Har de alltid varit olika smala, eller är det något du har märkt nu?

Jag funderar lite.. det kan inte vara något problem med tänderna? För om tänderna blir för långa kan de böja sig och marsvinet kan ha svårt att äta riktigt. Men han äter riktigt eller? Annars, om det är så att de alltid varit olika smala, kanske de bara är så? Är de samma ras? Är han frisk och pigg och så? Inga sjukdoms-symptom?

Jag vet faktiskt inte riktigt vad det kan vara.. Det är nog bättre att någon av bukes marsvinsexperter får svara, men jag ville iallafall försöka svara! :D

Förresten, det har inte med det här att göra. Men jag hade marsvin för ganska många år sedan, och då läste vi lite böcker om dem. Jag reagerade på att du skrev "när jag badar honom" för enligt boken ska man aldrig bada/duscha ett marsvin. Men jag kanske kommer ihåg fel, det var trots allt ett bra tag sen jag hade marsvin.

Hoppas någon annan kan ge dig ett bättre svar.
Oj, så långt det blev :D.

Senast ändrad:

Hej
Dom är inte samma ras men han är alltid smal och när man badar honom så ser man licksom att han bara är skinn & ben.

och jag vet att man inte ska bada dem men i en annan bok står det att man ska det men jag badaar dom typ 3 gånger per år elelr om det är nån ust så jag gör det inte så ofta bara när dom typ börjat lukat illa :p

Hej!

En Anledning till att ert marsvin är smalt är kanske att den andra burkamraten inte låter honom äta så mycket.. Testa at sätta dit 2 matskålar.

Ett annat fel kan ju vara tänderna, då oftast kindtänderna, och då behöver vet söva ner och kolla.

Hur mycket väger dom?

Om marsvinet är själv och är deprimerat sedan hans burkompis dog, testa att skaffa en ny, och börja med att ha en varsin matskål åt dom.

Hej!

Vill också säga att det är absolut ingen fara att bada sina marsvin, jag badar mina nästan varje gång inför en utställning och när pälsarna börjar bli skitiga och feta ut, vilket dom blir.

Bara man ser till att torka dom ordentligt med hårfön efter så de inte blir kalla.

Så svaret är att det inte är någon fara alls att bada marsvinen.

Av erfarenhet har jag märkt att vissa marsvin blir magrare med ålderdomen.. Så länge du ser att de äter och är pigga och glada ser jag det inte som ett problem.. Det är väl något med att ämnesomsättningen.. Jag menar hur många pensionärer är tjocka? :rofl::D

Hej!

Vill bara säga, visst kan de gå ner i vikt pga åldern, men ofta är det tänderna som spökar samtidigt som det, jag har ett antal äldre och även haft ett antal äldre marsvin, och ingen av dom har varit smala, eller gått ner sig pga åldern. men visst händer det att det finns vissa som gör det, men det behöver ju inte vara anledningen.

Den som är mager är den som bestämmer i buren och han blir 4 i sommar :)

Och jag har vägt dom en gång men vet inte om det var rätt för vågen är lite dålig och så vägde dem 1 kilo ungefär :)

Och tänderna kanske jag kan kolla :)

Men jag har märkt lite att han är tjcokare på sommaren när han äter mkt gräs så det kanske kan va det ?
Ändå så ökar jag kraftfodret lite på vintern men kan det av det ?

Hej!

Det är inte så då att han springer och jagar den andra i buren eller är mycket aktiv, så att han gör av med energin han äter.

Vad får de för foder? Med tanke på åldern, kanske man bör kolla tänderna. ett kilo är okej, sen beror det ju lite på. alla marsvin har ju olika kroppsbyggnad och så.

Selfar och andra släthåriga marsvin, brukar bli rätt trinda, iallafall de jag haft.

Ne dom är ganska snälla mot varandra :)

Och dom får inan bara pellets men nu får dom nån blandning vet inte vad det ehter men det är pellets med typ röda & orange saker i :)

Aa min Self får man verkligen passa han blir tjock bara han tittar på mat :P

är de lyckliga? får vara ute ur buren varje dag och bli kelade med? har de fri tillgång på hö? hur mycket mat ger du dem?
Har du också salt/mineralsten i buren så att de inte har brist på något? Hur mycket sallad får de? marsvin går upp i vikt av mycket grönsaker.

Ja jag tycker dem ser lyckliga ut :)

Dom springer fritt 1 timme per dag ungefär och dom har alltid fri tillgång til hö och får ungefär lite mer än att det täcker botten på matskålen. Dom får grönskaker nästan alla dagr + får dom en tablett varje dag som är väldigt mkt c-vitaminer i alltså inte godis

Kanske skulle öka maten lite? Jag har tre st som får 2dl/dygn (1 dl på morgonen, 1 dl på kvällen). Grönsaker (Sallad, gurka, gul paprika) får de tre gånger/dag. Sen har de också saltsten och en mineralsten i buren. Dessutom tror jag inte så mycket på tabletter eller liknande tillskott med C-vitamin, ge dem grönsaker som är rika på C-vitamin istället. :)

Ok det ska jag göra :)

Svarar gärna på min andra tråd om marsvins burar

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 173
Senast: Nixehen
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 493
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 937
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 265
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar