Mager valp eller bara gänlig i växtperiod?

lakrits

Trådstartare
Våran valp har nu blivit 3 månader gammal.
Han har växt otroligt mycket de senaste veckorna och blivit väldigt gänlig, i alla fall i bakdelen.

Nu vet jag att när de växer så ser de gänliga och oproportineliga ut men jag tycker han är så mager.
Han är avmaskad för två veckor sedan och får faktiskt mer i foder än vad som är rekomenderat på fodersäcken.

Han är en blandning mellan rottis/shäfer/labrador och vi tror att schäferkroppen börjar komma fram lite grann.

Vad har ni för erfarenheter av utseendet när de växer upp? Ser de magra ut?
Tyvärr kan jag inte lägga ut bilder just nu då kameran är utlånad men jag ska se om jag ordna något i kväll.

Fodret vi använder är C*****er och är ett foder för valp och unghund.
Ska vi prova att byta foder ändå?

Ska jag vara orolig och ringa vet?
Han har fått "midja" och ser därav gänlig ut,,,luras det och man tycker de ser magra ut?
 
Sv: Mager valp eller bara gänlig i växtperiod?

Känn på revben och höftknölar, han ska inte kännas benig, då är han för tunn. Har du samma valpfoder som uppfödaren hade? Jag skulle nog valt RC babydog för att sedan övergå till RC junior, passar de lite mer storvuxna raserna bättre.
Tycker faktiskt att utvecklingen på hundfoder är ljusår efter hästfoder, det är (vad jag vet) enbart RC som har olika varianter av valpfoder.
Om du byter foder så var jätteförsiktig! Valpmagar är sä känsliga. Lycka till!
 
Sv: Mager valp eller bara gänlig i växtperiod?

Jag har pratat med vetrinär nu. Jag ska avmaska honom två gånger till. Fick reda på att han inte varit avmaskad överhuvudtaget.
Så vår avmaskning för två veckor sedan var den första.
Ska nu köra två gånger till med två veckors intervall.

Tack så mycket för ditt svar. Ska kolla upp fodret också som du skrev om.
 
Sv: Mager valp eller bara gänlig i växtperiod?

lakrits skrev:
Jag har pratat med vetrinär nu. Jag ska avmaska honom två gånger till. Fick reda på att han inte varit avmaskad överhuvudtaget.
Så vår avmaskning för två veckor sedan var den första.
Ska nu köra två gånger till med två veckors intervall.

Tack så mycket för ditt svar. Ska kolla upp fodret också som du skrev om.
Hur många dl foder får han om dagen???
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 974
Hundhälsa Imorron får jag hem en 3 årig papillon/tibetansk spanielblandning som fodrats med Doggy prima (tror jag den heter den gröna påsen). Han...
Svar
11
· Visningar
1 515
Hundhälsa Hej! Om två veckor ska vi hämta hem en superfin hanvalp (nämner inte ras än det och bilder kommer när han kommer hem ;) )! Både jag...
Svar
10
· Visningar
1 511
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 937
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp