Mager ponny, Hjälp!

Vitpeppar

Trådstartare
Har en maxad c-ponny, ganska smäcker, korsning Tinker/Fullblod. I början av sommaren hade han först mask och blev sen sjuk. Efter det har han blivit jättestunn. Finns inget mellan skinn och revben när man känner på sidan.
Nu när han står i stall igen efter sommaren blir det ju lättare att se att han får i sig mat. Han är pigg och glad och äter med aptit.
Foderstat:
5 dl torr betfor,
7 dl kornkross
ca 9-10 kg hösilage av torrare sort
2 morötter

Tycker ni att det är en bra foderstat för att få honom att tjocka på sig, eller kan man lägga till/ändra något? Läste någonting att lusern kan vara bra för att få upp hullet. Finns det några andra "special"foder?

Är tacksam för hjälp, inte kul att se sin ponny så smal!:bow:

Sv: Mager ponny, Hjälp!

Groov 125 tycker jag är väldigt bra.. Mitt fullblod gick upp på typ en månad:) prova det

hejsan :)

jag skulle lägga på lussernpellets eller lussernstrå det brukar fungera jätte bra :) sen kan du öka kornkrossen och minska betfor :)

för betfor är bara socker som ger en massa energi och om det blir för mycket så kan dom sluta ta upp näringen i maten. jag har ett fullblod som har varit jätte mager men han är ganska fin nu Kramar Ida

Det är dags att köra styngflugeavmaskningen+blodmask igen på hösten sedan så kan du ju öka upp på hösilaget (eftersom han är mager) prova att byta ut kornet mot lucern eller H**** Grov alfa ge från 1 kg och upp till tre så behövs inget mineral ges extra...

Vilken ålder är det på pållen?

Yngre hästar,digivande ston,eller äldre hästar behöver mer näring och protein i maten....

Hur mkt ska man ge till ponny? Fortsatte du att ge lika mkt hö som innan och ska man bara ge Groov?

Ok 12 år är han avmaskad nu med ivomectin?

Har fått rådet att i år så bör jag ge hippo grov alfa+lucern eftersom protein värdet på årets hö skörd inte är någon höjdare...
Detta groov 125 är ungefär samma näringsvärde på som hyfsat hö så det är egentligen bara att slänga pengarna i sjön...

Det är bättre att öka upp höet eller att skaffa kraft foder med mer protein i..

Jag fortsatte att ge samma mängd och grooven så gav jag 1kg tror jag att det va:) men jag tyckte att det va super

fast jag tror att du måste ta bort kornet först och se hur det blir med grooven om du förstår:)

Din fråga är helt omöjligt att svara på om du inte skriver in vad hösilaget har för analysvärden.
Sedan undrar jag lite om han har gått i en hage med gräs dygnet runt en hel sommar och ändå är mager. Vad var det för sjukdom han hade. Jag tycker snarare att det verkar som om det är ngt fel på honom. Mina hästar som har gått på bete hela sommaren och fortfarande gör, varav en av dem ett fullblod, är definitivt inte magra!

Måste bara säga att min gick på bete en hel sommar blev inge rundare och det va inge fel på han.. men med lite groov 125 så blev gensat mkt bättre:)

Han fick erlichia/fästing sjukdom, och fick då inte i sig så mkt mat. Sen när han blev bättre så var han tvungen att gå i hage med för lite gräs och han fick hö då, men han är ganska kräsen så när det fanns gräs gick han hellre o noppade det istället för höet. Sen i slutet av betesgången (gick ute till slutet av september) så gav vi också hö, men då valde han ju gräset igen. Ska pröva nu att ge honom groov, och om inte det funkar då måste det vara något fel.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 352
Senast: Bobloblaw
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 062
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 806
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Vi har våra hästar på lösdrift och fri tillgång på hösilage. I vintras köpte vi en C-ponny som verkligen inte kan gå på fri tillgång...
2
Svar
26
· Visningar
2 948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka