mager och eländig med rörelsestörning

kisse

Trådstartare
Har fått hem flera (4 för att vara exakt) magra hästar genom åren. De brukar komma igen rätt snabbt tycker jag när de kommer ut på landet rids omväxlande och får mycket mat. Den fjärde har jag haft nu i snart 8 v och den "tar sig" inte. I början vågade vi inte rida den alls för den var så tunn, samt att den tappade skor hela tiden. Har hela tiden kontakt med ägaren, (de tidigare 3 har jag köpt, den här är på foder), och hon funderar på för lång utevistelse (6-7 timmar), för lite mat, (4.5 kg kraftfoder varav havre 1.5 kg, rehab 3 kg, 3 kg lucern, fri tillgång på hösilage, äter ca 15 kg/dygn).

Kollad tänder två gånger på klinik och en gång hos "riktig" tandläkare enl ägaren. Det låter konstigt när han tuggar silage.

Han har en rörelsestörning som jag inte tror är kollad, tar ett kortare steg med hb. Syns bara i skritt. I trav på volt (longering) rör han vb-knä lite mystiskt. Försöker komma undan sadeln vid sadling, ser matt ut i pälsen, tunn över rygg/rumpa. Ägaren sa ofta tidigare att han var stel, vilade ofta flera dagar efter hårdare ansträngning.

Vad skulle ni börja kolla, vad boka tid för på kliniken i första hand? Givetvis får man ju leta tills man hittar felet, men det kan ju vara bra att be om att kolla t ex SI-leder som jag hittat lite om här på buke kanske? Spatt? Jag känner mig helt nollad, har inte haft någon sådan här förut...

Sv: mager och eländig med rörelsestörning

Ta träckprover samt blodprov för att kolla förekomst av Bandmask till att börja med.

kort steg kan bero på både ledproblem likaväl som muskulära probl eller andra låsningar/skevheter. hästen bör vara vet undersökt innan ngn annan gör ngt. Ang magerheten så ta träckprov

Träckprover är tagna på alla hästar i stallet, och visade inget.

Haft en et ute tidigare, i annat ärende som haft en häst som varit ren på träckprovet vid 5 tillfällen, vid blodprov visade det sig dock att hästen hade mask iaf. Hur vanligt är det?

Ska ta ut vet i vilket fall som helst för att rita om en grej till ett pass, så då kan han ju lika gärna ta blodprover på den här samtidigt. Infektion och mask, samt muskelvärden.

I vilken ände skulle ni börja på kliniken? Han får ju hur som vänta ett par dagar iom väglaget som råder och min magsjuka...:crazy:

Hmm. Hur gammal är hästen och vilken ras är det? Jag håller med om att det har tagit lång tid! Har den alltid varit svår att hålla i hull? Tidigare sjukhistoria? Du har ju en tidigare ägare att fråga, så jag skulle nog pumpat denne på information innan klinikbesöket.

Har du analys på hösilaget? Jag hade en gång en stor dam som tappade hull och fick hosta, ingen annan av stallets hästar syntes det något på. Sen kom en ny häst som formligen rasade i vikt. Vi tog då äntligen en analys på höet, och det visade sig vara otjänligt för hästar och med dåligt näringsvärde! Så det var förklaringen till hennes dåliga hull. Hon svarade dock på att jag ökade kraftfodergivan (havre) och tog sig snabbt, men blev helt ohanterlig för alla andra...:angel:

Men håller med de andra, skulle kollat inälvsparasiter och fästingburna sjukdomar om du ändå ska kolla blodprover, samt vanliga infektionsprover och ett batteri "standardprover" (blodvärde, njur och levervärden).

Lycka till!

Ett 3-årigt fbl. Den har alltid varit för tunn, i början longerade vi i princip bara och promenerade i skogen över stock och sten då han är ganska snubblig och vi inte ville sitta på den tunna ryggen.... Rörelsestörningen har funnits där så länge jag sett honom, jag har känt hästen och ägaren länge...

Äger hans storasyster som har ungefär samma rörelsemönster, hon föll också ur i början hos mig, men hämtade sig snabbt. Bägge vill gå på 3 språ, kör ut rumpan till högerf för att komma undan. Stoet har blivit helt ok att rida, men har ett häftigt temperament, så i början åkte jag av när jag ville rakrikta.

Den här killen är jättesnäll, protesterar inte, men är motvillig. Och jag vill inte tvinga :crazy:. Det ojämna steget känns bara i skritt, i trav känns det inte på rakt spår men syns på böjt, galoppen är obalanserad, men det lär ju till stor del bero på att han inte är riden som ridhäst tidigare, samt hans ålder.

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 219
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 321
Senast: Speedway
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 907
Senast: Nominous
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka