Mager och bukig

R

Rasmuss

Varför är ökad proteintillförsel bra för magra och bukiga hästar? Kan någon förklara?
 
Sv: Mager och bukig

En mager häst behöver mer energi(MJ). En bukig häst som har proteinbrist behöver mer protein så att behovet blir tillgodosett. Om den som i ex. är både mager och bukig behöver den både mer protein och mer MJ.
 
Sv: Mager och bukig

Tack för snabbt svar. Vad jag menade var varför bukig och hur kan det relateras till just proteinbrist. Varför inte tvärtom, d v s riktigt tunn och smal om magen?
 
Sv: Mager och bukig

En häst som inte kan bygga upp sina muskler har ingen bukmuskelmassa som kan hålla ihop bukväggen. Det är däremot inte nödvändigtvis så att den fått för litet protein. Den kan lika gärna ha fått tillräckligt med protein för sitt egentliga behov men om den fått för litet energi omvandlar den proteinet till kolhydrater för att klara livhanken
 
Sv: Mager och bukig

Tack Helena för ditt svar, nu förstår jag! :idea:
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan alla Buke Har varit på återbesök idag med min häst där det har konstaterat att han har trasiga fibrer på gaffelbandet!! Nån som...
Svar
2
· Visningar
507
Senast: Idaw83
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 173
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: co-SMAD4
·
Bukefalos Idag har det hänt flera gånger att buke inte kunde laddas och jag kom till den där sidan med en reload-knapp. Funkade inte att klicka på...
Svar
5
· Visningar
858
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp