Mager katt

sthu

Trådstartare
Jag tog med mig stallkatten hem igår. Hon har blivit så tunn, bara skinn och ben nästan..
Så hon får bo hemma hos oss ett tag, tills hon ätit upp sig och det inte är lika kallt.

Men nu börjar jag fundera på hur jag ska gå till väga för att då ordning på henne.
Serverade mjau blötmat igår, hon slukade både sin egen och minns andra båda katters portion. Samma sak imorse. Inte så oväntat är hon dålig i magen nu.
Jag ska avmaska ikväll, ifall det är det som är problemet.
Vad mer kan jag göra?

Sv: Mager katt

Dietmat i några dagar (vet att jag är gammalmodig men jag brukar köra kokt ris och kyckling), avmaskning när hon är bättre i magen och så sakta bygga upp med dietfoder och så lägga till vanlig mat mer och mer.

Vad är hon van vid att äta i stallet? Du kanske ska låta henne fortsätta äta den maten, så det inte blir så stora förändringar.

Nja hon har mest ätit möss, så det blir svårt att efterlikna..
Köpte mer blötmat idag, känns som det är bättre än torrfoder nu i början?

Jadu, är som sagt inte min katt så jag har inte riktigt koll.. Tror de har fått ICAs torrmat. Men mest har det varit möss och annat de hittat ute. De andra två stallkatterna är så tjocka att man nästan kunnat tro att de är dräktiga (fast det är hankatt och honkastrat :D)

Det stinker i hela lägenheten när hon varit på lådan, och nu verkar hon fisa också. Luktar inget vidare.. Har kokat kyckling och matar med.

Fast om hon vräkte i sig mat i går så är det inget konstigt om hon är kass i kistan idag. Kan säkert vara reaktion på foderbyte och kvantitet. Har du möjlighet att ge henne fler mindre portioner?

Jag tror nog att det vore bättre att fortsätta med torrmaten hon är van vid och så lägga till blötmat efterhand, om det är vad du vill ge henne.
Antar också att hon kommer att fortsätta äta torrmat när hon kommer tillbaka till stallet, så då blir det ett foderbyte till om du går över till blötmat nu.

Kokt kyckling tills hon är stabil i magen igen.

Lägger upp en tesked varannan timme ungefär. Torrfoder står framme hela tiden, till mina andra katter. Står på en hylla, spinken orkar inte hoppa upp där.. Har gett henne några bitar mest för att se om hon äter det.

Största anledningen till att det blev just den maten var att det är vad jag hade hemma. :p

Hon dricker ordentligt, behöver väl inte vara så orolig för uttorkning?

Vägt henne nu för övrigt. 2,3 kg. Bra att veta

Om hon dricker mycket och har magrat av, kan det vara njurarna som spökar. Men, förhoppningsvis är det bara mat och maskmedel som behövs :)

Hon dricker inte onormalt mycket, ungefär lika som de andra. Lite mer kanske men inget enormt. Fast jag kommer prata med ägaren om att åka in till veterinär med henne, jag är orolig. Kommer väl sluta med att vi behåller katten, haha :p

Har magen blivit bättre?
Det kan ju ta några dagar innan den stabiliserar sig.
Hoppas att hon bara har en tillfälligt dipp och snart är på topp igen.
Härligt att hon hade möjlighet att komma hem till dig för lite semester :)

Behåll henne!:)
Jättesnällt av dig att engagera dig så för henne, och man kan nog tänka sig att hon inte riktigt pallar livet som stallkatt .... Kan nog vara tufft för vissa, om de inte är så starka och "på" gentemot de andra katterna.

Hoppas du fortsätter att uppdatera om hur det går för henne!:)

Brukar hon magra av på vintrarna? Hur gammal är hon?
Kan vara värt att kolla upp sköldkörtel, njurar och tänder hos veterinär.

Självklart :) det var inga problem, de var mest oroliga att katten skulle kissa inne. Oroliga för min skull alltså.

Magen är stabil igen nu, inte perfekt men stabil. Nu har hon lugnat sig med ätandet med. Misstänker att mask, ålder och kyla var problemet.
Hon är uppskattningsvis 12 år nånting. Har varit stallkatt större delen av livet. Har inga planer att behålla henne, hon är alldeles för bra på att jaga möss för att bo i lägenhet :p

Det märks att hon börjar bli lite piggare nu. Hon har "paxat" en egen sovplats och börjar visa lite mer personlighet igen. Det kommer nog gå bra det här :)

Ja tandsten har hon gott om.. Kommer förmodligen åka till veterinären så fort jag har råd (CSN vettni..) och kolla tänder och få mer råd.
Märker att hon inte gärna äter torrfoder, inte ens mjuka bitar. Och det liksom gnisslar när hon tuggar.
Men aptiten är det inga fel på! Hon har fått en liten mage, nu ska det bara bli fett med.

Är hon kastrerad? Tänker på det eftersom du skriver att hon har fått en liten mage- är hon inte kastrerad kan ju magen bero på annat än den goda mat hon har fått nu ...

Inte kastrerad, men hon är inte fertil. Magen beror nog snarare på att hon äter som en tok :p

Nej, nu måste jag ringa veterinär! Har inre samvete att låta henne gå längre. Tänderna är för jävliga.. Gjorde en lite mer noggrann undersökning och konstaterar att det inte ser kul ut.. Men jag är tveksam till att hon klarar att sövas. Dessutom är det ju inte min katt och jag lägger hellre pengar på mina egna djur. Ska prata med ägaren imorgon, höra vad hon tycker. Avlivning har varit på tal tidigare, kanske är lika bra...
Usch, sånt här är så jobbigt! Det är ju en supermysig katt, hade gärna behållt henne men har varken tid, råd eller plats för tre katter.. :(

Liknande trådar

Katthälsa Hej Har 2 katter, väldigt olika i hull(i allt egentligen) Den ena är åt det tunnare håll(tror han egentligen är väldigt bra i hull)...
Svar
2
· Visningar
438
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 236
Senast: hoppsann
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
2 061
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Nu är jag lycklig igen, efter 5 veckors gråtande och sörjande efter min älskade Zizzo. Igår kväll kom han äntligen hem, jag har...
Svar
14
· Visningar
2 121
Senast: Majvi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama