Mager kanin

Sv: Mager kanin

De bör inte vara i sån ålder att de bara är gängliga. Dels ska de inte vara magra för det (mina ungdjur på 3½ mån är i den åldern, i lagom hull men de består i princip mest av ben och öron...).
Jag skulle också öka pelletsgivan, ev. solrosfrön. Men funderar också på om det kan bero på stress eller så av att de bor två könsmogna (?) hanar ihop?

Så du menar att det inte beror på att dom är unga och inte har vuxit färdigt?
De är 2 könsmogna hanar. Dom är helbröder och har levt hela sitt liv ihop. Visst kan dom kivas lite, men dom bråkar inte vad jag ser. De skadar inte varann och verkar ha det bra.
Kan förklara för er som tycker detta låter helgalet, men har en lite svår situation.

Jag har ju en hona och en hane som jag köpte för 2 år sedan. Jag köpte dom tillsammans för att jag ville få ungar efter dom en gång. Hon blev med ungar efter ett tag och då kastrerade jag hannen. Hon födde 5 ungar men bara 3 klarade sej. Trodde då att dom 3 som levde var 1 hane och 2 honor. Bra, tänkte jag. Då kan jag sälja hanen och behålla honorna. Jag sålde hanen efter en tid. Märkte i våras att honorna inte alls var honor utan 2 hanar. Så delade direkt på mamman och ungarna för att inte få inavel.
Jag har inte råd att kastrera hanarna och vill så gärna ha dom kvar. Jag kan inte dela på dom för jag har inga fler burar.
Så nu bor föräldrarna ihop och ungarna i en annan bur. Tips på vad jag ska göra? Säljer jag bara en av dom så blir den andra ensam.

Hehe, har ofta undrat om den ungen jag sålde var en hane eller kansek en hona.. :angel: :D

Har du kollat tänderna?

Inte ovanligt att kaninernas tänder växer för fort och blir för långa att de har svårt att äta.
då är det bara att åka till veterinären och få dem avkortade.

Nej, fyller de 1 år i november är de färdigväxta.

Hur stort bor dem? Det är ytterst sällan två hanar går ihop och oftast är det bara att acceptera att man måste köpa en till bur.
Nu har jag ju aldrig sett dina men vad menas med kivas? Tycker inte det låter helt bra.

Hm, nu igår såg jag att den ena hanen har varit på den andra och bråkat ordentligt så att han fått sår till och med. Jag har inga burar till att sätta in den ena i. Blir nog till att sälja en av dem :( Det har funkat fint innan. Vet inte varför de plötsligt hände, men får nog sälja honom akut eftersom jag inte kan dela. Enda sättet är kanske att sätta in en av dom i kaninhuset. Men lampan är sönder (åskan slog sönder den) och det är mörkt där inne även på dagarna. Det blir inte kul för honom att sitta inne där men bättre det än att han bråkar med den andra.
Problemet är att jag nog tyvärr inte kommer få sålt honom för han är inte i så jättefint skick.. Hans päls blev jättetovig när jag var hos min pappa i 2 veckor, och hans päls sköttes inte ordentligt. Så jag fick klippa av all hans päls tills den var ca 1 cm kort. Men han har fortfarande en jättetova under hakan som återstår att klippa bort. Men han bits så det är inte lätt att klippa bort den. Men får väll slänga in en annons och göra ett försök. :(

Hur kollar man tänder på en kanin som bits? Kan försöka..:bump:

Sära på de direkt. De flesta ställen är nog bättre än att bråka.
Burar finns ju annars billigt att köpa på blocket.

Testa handskar på kaninen som bits.

Vill bara tala om att min gammeltant äter solrosfrön för glatta livet. Hon tyckte att det var smaskigt :p

Ska vänta ett tag innan jag väger henne igen. Hoppas verkligen att vikten har gått åt rätt håll då :)

Jao jag har faktiskt hittat ett ställe där dom kan va avdelade tills dom hittar nya hem. Dom ligger inne på Blocket.se nu. Men dom bor inte så jättefint. Dom har stor yta att vara på, men stället är en gammal svinstia (nu är den helt ren och ingen svinstia längre ;)) men stenväggar och stengolv. Så där inne är det alltid lite kallt. Aldrig varmt. Så inte så jättemysigt, men funkar.

Om nån vill kolla på dom så ligger dom som sagt inne på blocket om man söker på kaniner och trycker på "fina kaninhanar". :)

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 671
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka