Mager häst

A

Anquilla

Hur ska jag göra för att få mitt appalosa sto att gå upp i vikt.Hon får ca 3kg kraftfoder med lite linfrö olja och fri tillgång på höensilage. Hon dricker mycket vatten, ca 30-40 L om dagen och hon blött lägger även sitt hö.Hur får jag upp henne i vikt????

Sv: Mager häst

Börja med att kontrollera faktorer som kan orsaka avmagring, t ex parasitstatus (köp en Kolla-Masken) och tänder. Därefter bör du kolla grovfodret, i det här fallet hösilaget. Är det analyserat? Hur ser värdena ut? Äter hästen tillräckligt - hur delas fodret ut? Om det står en bal i hagen - är din häst ranglåg och blir bortjagad?

Mer kraftfoder ska du inte ge, 3 kg är trots allt ganska mycket till en icke-elitidrottande häst. Men vilken sort ger du? Kanske kan du byta till ett bättre avpassat kraftfoder.

Jag har samma problem :( dock skulle jag inte kalla honom mager, snarare tunn/omusklad.
Jag har haft honom i 5 månader och han går inte upp i vikt. Ska man kontakta vet eller foderrådgivare?
Han fick olja förut men jag vet inte om det gav resultat.... så svårt att veta.
Är buildup bättre än kornkross?

Hur ska jag göra för att få mitt appalosa sto att gå upp i vikt.Hon får ca 3kg kraftfoder med lite linfrö olja och fri tillgång på höensilage. Hon dricker mycket vatten, ca 30-40 L om dagen och hon blött lägger även sitt hö.Hur får jag upp henne i vikt????

Vanlig avmaskning tar inte bandmask. Så det kan vara värt att kolla upp lite extra.

Hälsning Maja

FÖRST bör du ju veta vad grovfodret innehåller. Därifrån tillsätter du lämpligt tillskott.

Steg 2, kolla maskstatusen.

Vad har du gjort av dessa 2 saker ?

OM ensilaget har för låg ts halt så orkar en del hästar helt enkelt inte äta så mycket som de borde. Ett litet påpekande bara, det finns inget som heter Höensilage, utan allt heter ensilage.

I vart fall är lämplig ts halt till häst 45-60%. Detta är satt ur: utfodring, hantering och lagringssynpunkt.

kolla mask och tänder, vad äter hästen för karftfoder vissa kraftfoder innehåller inte så mkt. Och kan du uppskatt ungefär hur mkt grovfoder den äter? den kankse inte får äta i hagen pga. låg rang ? Var en häst i mitt stall som böev jätte mager för han fick knappt äta i hagen :(

Vad är det för krafft foder? Du kan ju prova att ge den antagligen lucern ellr betfor & korn kross. ge även gärna lite extra bra vitaminer, du kan fråga i din närmaste foder butik vad som är bra för en häst man vill ha upp i vikt

hoppar oxå in, även jag har en appis som behöver upp i vikt, han är inte mager men man ser revbenen på honom för det mesta. Just nu går han på ca 11 kg hö, äter i vanliga fall hösilage men nuvarande balen var dålig och dom andra i stallet vill inte slänga den. Sen går han på müsli fodret salsa bas 1½ kg + 1dl foderjäst, 25 ml soja, 1 kg lucern hack & minneraler. Han är väldigt svår med krafftfoder äter nästan inget. Bild

Hur ser det ut med mask? Hur är höets värden och hur länge har du/ska du ge det?

Ibland när man byter foder sådär snabbt som du gjorde till hö kan det bli lite obalans i magbakterierna och det kan ju göra tt de inte tar upp näringen lika bra, så kanske nåt sånt preparat skulle kunna hjälpa.

Sedan är han nog tunn för att han inte äter upp det han får. Hur ser det ut med motion och utevistelse samt lugn och ro? De måste ju få upp aptiten ute också. Om hästen inte riktigt vill äta så mycket skulle jag byta sorter också. Lusernhack ger ju jättestor volym så den måste äta mycket och länge innan den får i sig tillräckligt. Så i det här fallet skulle jag nog byta till tex krafft protein. Då behöver du bara ge ca 300 g istället för ett kilo för att få samma proteinmängd i hästen. Lite olja skulle ge mer energi utan större matmängd, och kanske något sött på så det blir godare? Melass eller kanske en nermosad apelsin eller något annat sött man kan hitta i köket kan göra susen omd e inte riktigt gillar smaken på fodret.

han har inte gått ner efter höbytet utan innan, han blev avmaskad för inte ens en vecka sedan, då tanken var att det kanske är mask :p Han har vell gått på hö i ca 1 vecka, hoppas på att byta om 1-2 dar då den dåliga balen är snart slut, kommer självklart då blanda höet med hösilaget. Har tyvär ingen aning om värderna på höet eller hösilaget, tanten i stallet säger att det ser bra ut och att man inte behöver kolla det då hon har gett sina hästar från dom åkrarna i 30 år och aldrig kollat, och då jag studerar har jag ingen inkomst och de pengar jag har går åt till foder och hovslagaren :( Han går ute ca 10-11 (7-17-18) timmar och får då foder 2 ggr ute sen 2 ggr inne och höet äter han upp det e krafftfoder han inte är så glad för. Han äter varken pellets eller betfor, eller någon typ av mat när det är uppblött :crazy: Kan testa ge honom krafft protein om man blanda ut det i müslin. Glömde skriva att han är undrer inridning så blr som max löslongerad några dar i veckan och går lite promenader, så man kan inte säga att han arbetas.

Okej, ja det är inte alltid man kan skaffa analys, då får man göra det som går iaf. Jo prova röra ner krafft protein istället för/utöver lusernhacket. Det borde slinka ner om det är nerrört i det han brukar äta. Har du kollat tänderna ordentligt på sista tiden? Man måste inte ens se något konstigt när de äter, utan det kan räcka med att kraftfodret inte blir ordentligt tuggat för att det ska ge minskad vikt.

Sedan kan det ju vara så att hästen växer en sista knyck och då är det svårt att hålla vissa i hull. Men prova röra ner nåt sött om problemen fortsätter att få i han mat. Och om det är dags att börja tömköra och arbeta lite mer från marken är ju det bra´för både matlust och kanske lite mer muskler, förutsatt att du får i honom så mycket mat att det blir nåt bränle över till muskelbyggnad:) Han går väl med kompisar i hagen?

Det där med avmaskningen; alla preparat tar inte alla typer av mask, så det kan vara så att den har mask trots att den är avmaskad. Unga hästar angrips mycket lättare och oftare än äldre.

Tänderna kollade vet när jag köpte honom (6 veckor sedan) han har vargtänder annars fin i munnen. Han går med ett litet sto som han tyvär är för glad för nu när hon brunstar, han har bara varit valack i 4 månader, och aldrig gått med andra hästar innan jag fick hem honom. Kan oxå vara att han växer, han är väldigt överbyggd så det hoppas jag han inte kommer vara när han är färdig :p Avmaskade honom med ivomectrim tror jag det heter.

Okej. Har han tappat mer sedan du fick hem honom eller var han sån sedan innan? Det kan ju ta ett tag för dem att ta sig. Jag tror på att ge honom lite tid och försöka peta i honom sånt han gillar.

Både och, svårt att säga, han har växt till sig ganska så mycket och även bräddat sig, ser mer mogen ut nu än när han kom, han har nog gått upp 20-40 kg sedan jag fick honom, men då såg man inte revbenen vilket man gör nu, så här såg han ut när jag fick hem honom, och så här ser han ut nu, man ser nästan aldrig revbenen från sidan utan bara snett framifrån :crazy: och när han rör på sig.

Visst finns det något som heter hösilage. Ett hösilage är ett ensilerat vallfoder som har torkats längre/mer på fältet varför det har en högre ts-halt än ensilaget. Förövrigt hanteras det precis som ett ensilage. Nackdelen med ett hösilage är att risken för bakteriell tillväxt är större än i ensilaget eftersom pH-sänkningen inte blir densamma. Å andra sidan minskar risken avsevärt för att clostridier (ffa botulinum) ska växa till och producera sitt toxin. Många upplever det också enklare att utfodra med hösilage jämfört med blött, tungt ensilage, så det där med hanterbarheten är nog upp till var och en att bedöma.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 900
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 557
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31