Mager häst..

Sv: Mager häst..

Troligtvis ligger väl felet i balansen. Har man dåligt grovfoder måste man begränsa givan. Därefter fylla på med tex Lusern...mer än du ger nu i alla fall. För 2 L är ju ingenting egentligen.

3L, inte två..;)
Han äter faktiskt inte heller upp mer än detta, allt blöttläggs ju på order från veterinär, vilket gör att han får 3/4 tiolitershink varje måltid, och han får inte i sig allt. Spec inte på morgonen.

Sen balansen stämmer ju, har ju en kvot på sju. Så hur menar du med att den inte stämmer?
Mvh/Ida

Ytterligare en fråga, finns det fler anledningar till att en häst är "omöjlig" att få upp i vikt än mask och tänder? :smirk:

Var ju iväg till en specialutbildad veterinär som kikade på honom i början på februari och hon sa att det inte var ngt fel med tänderna och mask tyckte hon lät konstigt, (fin i pälsen, pigg och glad).:D

Han står just nu på 10kg hö (30g smrp, 8,9MJ), 2kg Kraffts lusernpellets, 2kg Krafft Pluss Grön, 1,5 kg havre, 1dl matolja o b-vit.
Får inte i honom mer hö, och räknar man på detta så får han sig nästan dubbelt så mycket som han behöver (1020g smrp, 144MJ ca kvot; 7) :crazy:

Vad är felet? :confused:
Stämmer smrp verkligen? Om jag gör ett överslag på detta hamnar jag inte på 1020 utan ca 800 och då blir kvoten lägre....

Hö: 30*10=300
Lusern: 2*105=210
Krafft Pluss Grön: 2*200=400
Havre: 1,5*80=160
Summa: 1070g (lite överslagsräknat dock)
:crazy:

Jo, 30g men han får ju 10 kg 30*10=300 g. :D

Liten uppdatering..
Fick hem resultat på träckprovet, visade på måttlig förekomst av blodmask. Kan det vara detta som är orsak till avmagringen?
Maskade honom med Noromectin förut, hur lång tid tar det innan han blir rund och go igen? ;)

hade du ute veterinär när han var avmagrad i början? för jag skulle iaf ta ut veterinär och kolla tänderna! sedan få kanske avmaska och sedan ge mer grovfoder. det är det viktigaste. jag har nämligen en gammal häst med problem som avmagring.

Kan du byta till dig ett bättre grovfoder?Jag har inte räknat på din foderstat men jag har en svårfödd häst och en kvot på 6-7 räcker inte för honom han behöver mer.din kanske är likadan?
du får inte i honom mer luzern heller? har du provat att byta sort?

Hade honom inne på klinik och kollade tänderna i februari, inget problem där. Får inte i honom vare isg mer grovfoder eller lusern han äter inte upp det han får redan nu, det är under natten som han slukar i sig det mesta.

qodrofenia: Tyvärr inte möjligt att byta till mig något annat heller, alla häromkring har samma kvalité på höet, fast flera andra har haft problem med dammigt/mögligt så finns inget bättre att få tag på tyvärr. Och som sagt får inte i honom mer vare sig lusern eller hö, och det är inte smaken det är fel på, utan det är han som itne orkar få i sig allt på en gång. :crazy: Mkt mat.. Han äter ju med god aptit, den förra hästen ag hade gillade inte den lusernen, men den här slukar den. Men som sagt, en sjuhelsikes massa mat. :smirk:

Du borde kolla upp bandmasken, det kan dom magra av. Måttligt säger ju egentligen ingenting mer än att där finns något. I vilken mängd vet man inte. Du skulle tagit kvantitativ prov egentligen, för då hade du fått reda på mängden...inte bara förekomst.

Ja inte är det lätt att få tag i bra hö så här års.
Har du provat krafft protein? Soja är ju annars ett annat alternativ.
Din giva är inte så stor om man ser det i det stora hela.
Min äter 14-16 kg hö. 2 kg luzern och 1 kg fider musli från mustang.och mineraler.+ halm(jag har dock betydligt bättre värden än du)
Min har varit lite svår att få i luzernen tidigare och även svårt med höt.Men sen vi flyttade till eget stall verkar det inte finnas nått slut på ätandet öht.Och det är jag innerligt glad över. för jag förstår din oro.det är inte alls lättsamt när dom inte äter så mycket som man önskar att dom gjorde.

Senast ändrad:

Han är kollad för bandmask, vilket det inte fanns någon. Måttlig förekomst visade att det var 300-650 epg enligt SVA's hemsida.

Qodrofenia: Japp det var det han stod på när han föll ur som mest, fick då rådet från veterinären att skippa det och ösa på med lusern istället, gav dessa två parallellt ett tag, men våran Granngården-affär har väldiga problem med att ha Proteinen hemma, så bytte till PLuss grön istället, annars blev det långa hopp i utfodrandet..;)

Precis skulle gladeligen trycka i honom mer grovfoder, men som sagt han äter knappt upp det han får. Nu är det ju såååå fint och gott gräs ute också. Så gammelmannen håller sig till gräs han.*suck* :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Känner till en häst med följande problem: Hästen är rätt så tunn över hela kroppen, dvs revbenen syns och dåligt med muskler...
Svar
15
· Visningar
1 862
Senast: Cut3Leo
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
2 014
Senast: Allegra
·
K
Foder & Strö Hej! Är så att min ponny älskar mat och är lättfödd, och har ganska lätt att lägga på sig. Tar det hela från början så att det blir...
Svar
4
· Visningar
1 420
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka