Mager häst...

S

sunnyday

När är en häst för mager?

Såg en annons på ett sto och hon såg sanslöst smal ut! :(
Man kunde se revbenen, hur kan man göra så.. Jag mår jätte dåligt av att se sådant och fick lust att köpa hästen bara för att ge den mat... Men det har jag inte riktigt råd med... *suck*
Någon annan som har reagerat på denna? Hästen ligger ute för 50.000:-
 
Sv: Mager häst...

en del hästar är väldigt svåra att göda upp. har själv ett fullblod som är jättesvårt o hålla i hull. vi har jättebra värden på vårat foder och han får så mycket som han orkar äta men är ändå svår att hålla i hull.
 
Sv: Mager häst...

kan man räkna revbenen på den?

Förstår ju att vissa hästar är svåra att föda, och jag vet ju inte hur länge de har haft hästen heller. Men det ser så tråkigt ut...
 
Sv: Mager häst...

ja det ser tråkigt ut, håller med dej! men som sagt så vet man ju inte nått, om den är svår eller om ägaren e snål på mat.:(
 
Sv: Mager häst...

Min häst är tyvärr något underviktig, detta pga av att han haft väldiga problem med magen i vinter. Han får fri tillgång på hö men också bara hö eftersom minsta lilla rubbningen i fodret verkar få han att bli dålig i magen igen. Vetrinären tror inte han kan komma upp i ordentlig normal vikt förrens till sommaren på sommarbetet.

Känns hemskt att han är något underviktig men jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att få upp honom i vikt.

Mvh
 
Sv: Mager häst...

Min häst är med underviktig och revbenen syns, försökt hur länge som helst o få upp henne i vikt men går inte..=,(
 
Sv: Mager häst...

Minskad vikt och att hästen har svårt att hålla upp vikten kan bero på maskar. Ta blodprov och träckprov.:idea:
 
Sv: Mager häst...

Kanske din häst gick ner i vikt pga av att den blev kall och frös?

Min pålle blev avmaskad i februari efter svar på blod och träckprov som visade blodmask men det är nog inte hela orsaken till att han var dålig tyvärr. Vi gjorde även tarm biobsi och lite andra prover på honom men förutom blodmasken hittade dom inget annat.
Funderar på om det kanske är dags att lämna träckprov igen. Hur ofta ska man göra det?

Mvh
 
Sv: Mager häst...

min häst är underviktig.. honom kan man se lite revben på.. han har gått upp rätt så mkt sen jag fick honom men nu verkar dt inte gå längre.... men det är väl som med oss människor .. vissa har lättare att gå upp i vikt än andra oavsetet hur mkt man äter :)
 
Sv: Mager häst...

Ja vissa hästar har nog svårare att gå upp en andra. En kompis till mig hade en gammal ponny för flera år sedan som också bara kunde gå upp till "en viss gräns" och därför syntes revbenen på honom.
Men senare sålde hon honom och den nya ägaren lyckades få upp honom jättefint, med special foder tror jag ;)

Mvh
 
Sv: Mager häst...

Du kan ta ett till nu innan betesläpp och sedan igen på sensommar. Egentligen är Madick människan som kan mest om träckprov för blodmask.:idea:

toketossan skrev:
Kanske din häst gick ner i vikt pga av att den blev kall och frös?

Min pålle blev avmaskad i februari efter svar på blod och träckprov som visade blodmask men det är nog inte hela orsaken till att han var dålig tyvärr. Vi gjorde även tarm biobsi och lite andra prover på honom men förutom blodmasken hittade dom inget annat.
Funderar på om det kanske är dags att lämna träckprov igen. Hur ofta ska man göra det?

Mvh
 
Sv: Mager häst...

Zebung skrev:
Minskad vikt och att hästen har svårt att hålla upp vikten kan bero på maskar. Ta blodprov och träckprov.:idea:
Han frös bort allt. Inget med mask. Han mår bra nu och har gjort det nu ett år tillbaka. Men tack endå.
 
Sv: Mager häst...

Det var bra det - man vill slippa mask så mycket som möjligt!

rostad skrev:
Han frös bort allt. Inget med mask. Han mår bra nu och har gjort det nu ett år tillbaka. Men tack endå.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 731
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
743
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 812
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp