mager häst

Sv: mager häst

Prövade Hippos Alfa en månad ca o då fick min stackars dam protein utslag...så det var lite för häftigt+ att hon blev stissig av havren.....Sen blev det Mustangs Musli orginal utan havre+ linfröolja...den gillade hon skarpt......;)

Nu kör vi krossat korn sen muslin tog slut+ 16 kg höselage/dag....det går oxå bra...framför allt kommer man förbi allt tillagt socker...melass etc......inte så bra för hästar som haft korsförlamning.......

I alla fall kan jag säga att damen har blivit lagom i hullet på mkt kort tid....och det var huvudsyftet....:laugh:

Huvud delen av hennes ätande är höselage numer mao + lite kornkross när de andra får kraftfoder....då är det inte roligt att vara häst o stå utan......+ linfröolja 1dl/dag... dels för magens goda bakterier samt som energi tillskott under vintern......och detta fungerar fin fint och är billigare än alla färdig blandade foder........ev får man lägga till en vitaminbalja i boxen....så hon får i sig allt hon skall......

Senast ändrad av en moderator:

Prövade Hippos Alfa en månad ca o då fick min stackars dam protein utslag...så det var lite för häftigt+ att hon blev stissig av havren.....Sen blev det Mustangs Musli orginal utan havre+ linfröolja...den gillade hon skarpt......;)

Nu kör vi krossat korn sen muslin tog slut+ 16 kg höselage/dag....det går oxå bra...framför allt kommer man förbi allt tillagt socker...melass etc......inte så bra för hästar som haft korsförlamning.......

I alla fall kan jag säga att damen har blivit lagom i hullet på mkt kort tid....och det var huvudsyftet....:laugh:

Huvud delen av hennes ätande är höselage numer mao + lite kornkross när de andra får kraftfoder....då är det inte roligt att vara häst o stå utan......+ linfröolja 1dl/dag... dels för magens goda bakterier samt som energi tillskott under vintern......och detta fungerar fin fint och är billigare än alla färdig blandade foder........ev får man lägga till en vitaminbalja i boxen....så hon får i sig allt hon skall......

Billigt Billigt Billigt.......

Tänk på att hastiga foderbyten inte är gynnsamt bara.

/J.

Har du en korsförlamningshäst ska du INTE ge spannmål. Absolut inte. Bort med havre, korn och ge lusern och olja och en rejäl giva med silage. Om det inte är våldsam obalans i silaget hade jag valt att ge fritt, men det kräver ju att man vet hur näringsvärdena ser ut.

Spannmål är ju lika illa/värre än socker (som du oroade dig för) till KF hästar :crazy:

Ta analys på grovfodret o räkna utifrån det, och håll inte på med alla dessa foderbyten!! :eek:

På tal om kalvfoder, så vet jag en som fick ett tips av en gammal "hästkarl" att ge sina hästar Suggfoder, dock inte på unghästar. Den gick upp i vikt och blev väldigt rund och fin.:d

Protein protein protein!! Köp lucern stråhackat och ge fri tillgång på natten.
Korn och betfor samt majsolja och mineraler fungerar säkert fint utöver det.Ge inte FÖR mycket korn utan koncentrera dig på ata få i henne lucernet.
Samt fri tillgång på hö/silage dygnet runt! Lagom med motion,inte för mycket så hästen får sätta lite fläsk innan den behöver börja bygga muskler.Promenadridning på sin höjd.Lugnt och fint.

Liknande trådar

D
Foder & Strö Min häst är 18 år i år och är väldigt pillig med maten. Inte bara att han är kräsen utan behöver verkligen ro om man vill han ska äta...
Svar
8
· Visningar
1 144
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025