mager häst

Sv: mager häst

Är det inte så att korn innehåller mycket mer stärkelse än ex havre och att hästarna dessutom har svårare att smälta den än havren, har för mig att jag läst det i Christina Planks - foderlära, hittar inte boken nu...

Hästar kan dessutom bara smälta en viss mängd stärkelse/utfodringstillfälle vilket gör att överskott trillar över i grovtarmen och kan skapa trubbel där som bla feljäsningar som en del tror kan utlösa Fång.

Dessutom är värdena på Havre/korn nästan lika men skillnaden ska då vara att havren är mer lättsmält.

(Att hästar anses bli pigga/knäppa utav havre tror inte jag på, jag tror att man helt enkelt har överutfodrat den individen med för mycket energi oavsett källa. Alternativt för lite stimulans/mtion utav individen. Man hör ofta att travarna blir knäppa utav havre, oftast de som används som ridhästar. Men en travare som används för trav som skall börja om som ridhäst kan ta ÅR att träna ner stimulansnivån på. Det räcker inte med en månads vila i hagen för att bryta den invanda vanan.)

Har alltid fodrat mina travare oavsett användning med fri tillgång på grovfoder vilket jag kompletterat efter behov med Betfor, Vetekli, Soja, Havre samt Linfrökaka/olja.

Visst har jag haft "knäppa" hästar men det har oftast berott på bristande motion eller blåsigt väder:angel:

Förresten, tänk oxå att vissa individer behöver mycket mer än vad som rekomenderas. Min valack som är endast promenadhäst,170 mkh, behöver runt 110-130 MJ och en kvot på 7-7,5 (beroende på årstid) för att hålla sig fin i kroppen så det behöver ju inte vara fodret som är fel bara mängden...

kallenrhankomtilloss.jpg

den här tunna hästen gav vi fritt med hö, lusern,korn,kli och betfor.
allt ökade vi succesivt så magen vande sig.

efter 3 månader såg han ut såhär :D
kalle13sept06003.jpg

Jag har inte läst igenom tråden utan bara ditt första inlägg, så svarar utifrån det.

Har fodrat upp magra "krakar" flertalet gånger och brukar utgå ifrån följande foderstat: 1-1,5L kornkross, 1dl olja, 4dl sojamjöl och 5dl (torr) betfor. Uppdelat på på fodringar/dag. Utöver det så skulle jag ge 15-20kg hö (fodrar med torrhö själv), dvs istortsett fri tillgång.
Samt se till att täcka väl och ha rikligt med halm i boxen att tugga på.

Kan en ge hästar foder för växande kalvar??????
Ok jag vet att det går alldeles utmärkt att ge hundar kat mat o vise vers..men inte i längre perioder för då är de inte rätt näringssamansättning...tänker blir de inte samma med kalvfoder till häst?

Har talat med en som varmt rekomenderade Lucern så de får nog bli lucern det räknas ju till grovfoder dessutom+ 10-12 kg höselage...samt lite krossad havre/korn blandning med majsolja och Bryggerijäst...så får vi se om inte det gör susen....
Hon har ätit hel havre nu samt höselage 10 kg och bete, men det gör INGENTING för hennes hull.
Dessutom äter hon som en gris...det mesta gör fåglarna glada...Veten kollade tänderna så där är det inga problem...hon har bara ett stressat sätt att äta på...

Jag har inte så mkt erfarenhet från kalvfoder, men jag skulle ändå vilja berätta om min väninna när du nu tar upp det. Hon gav kalvpellets till sitt sto, absolut inte mkt, men som jag förstår det är det rätt så "explosivt" innehåll av protein m.m. (jag svammlar, vet inte exakt vad det innehåller) Nåväl, hästen fick inte mkt av detta, men fick korsförlamning, rejäl sådan, troligtvis av fodret. Vet. rådde henne att ta bort det.

Bättre och säkrare att fodra med foder speciellt framtaget för häst, särskillt en mager, känslig individ.

Säger som fler andra här; träckprov till att börja med, maska efter det, sedan fri tillgång på hö/hösilage och utöver det lucern eller groov 125.

Jag har inte så mkt erfarenhet från kalvfoder, men jag skulle ändå vilja berätta om min väninna när du nu tar upp det. Hon gav kalvpellets till sitt sto, absolut inte mkt, men som jag förstår det är det rätt så "explosivt" innehåll av protein m.m. (jag svammlar, vet inte exakt vad det innehåller) Nåväl, hästen fick inte mkt av detta, men fick korsförlamning, rejäl sådan, troligtvis av fodret. Vet. rådde henne att ta bort det.

Bättre och säkrare att fodra med foder speciellt framtaget för häst, särskillt en mager, känslig individ.

Säger som fler andra här; träckprov till att börja med, maska efter det, sedan fri tillgång på hö/hösilage och utöver det lucern eller groov 125.

En häst får vad jag vet inte korsförlamning av för mkt protein utan av för mkt socker eller stärkelse. Det finns hästfoder också som innehåller mkt kolhydrater och som säljs även till korsförlamningshästar och fånghästar som alltså inte bör äta det.

Det säkraste sättet att se till att hästen får ett bra foder är att läsa på själv. Om man kan en del själv så kan man själv avgöra vilket foder som är bäst till en speciell häst. Om det sedan står kalvar, grisar eller hästar på förpackningen.

Det bästa är ju en analys på hösilaget, så att du vet vad du ger.

Men annars skulle jag ställa hästen på fri tillgång av hösilaget. 12 kg är inte mycket... Lusern ger protein, och kanske soja.

Men svårt - för att inte säga omöjligt - att råda när inte analysen finns.

Norrland

I stället för Lusern mix så köp "vanlig" lusern hackad strå eller dylikt, är mer protein i det.

jag skulle rekomendera (detta dagligt intag på 3-4 måltider då travarna oftast är van detta) 2-3 kg kornkross, ca 2-3 kg groov spc (detta är mer proteinrikt, går även med vanlig groov) 1L vetekli (mycket b-vitamin i det), 2-3kg Lusern pellets, + en tärning jäst/dag (ren b-vitamin, rensar även magen) BLÖT ORDENTLIGT.. Brukar ge detta till tunna hästar och det är var KRAFFT har rekomenderat mig, och det funkar otroligt bra!!

Går även att ge pig-for eller åka till en bonde och köpa ko-foder, det är väldigt fettbildande. Var försiktig med höet i början då de oftast inte har någon spärr att sluta äta då de är mätta ;)

Har kollat med en expert som jobbat mkt med just trav hästar...ang foder....Han tyckte håll det enkelt inga specialfoder som kostar skjortan eller som skall specialbeställas...
Det fick bli Hippos Alfa som han rekomenderade.......1-2 kg/dag och 12 kg hösilage som ingår i hyran. Hippos alfa innehåller dessutom de vitaminer hon behöver oxå...

Jag köper gärna till hur mkt hösilage som behövs men då vill jag veta att det hon får Verkligen är förlite....för jag håller med alla som säger att höet är det viktigaste...hästar skall äta hö i förstahand!

Tyvärr så var kvalitén på de hösilaget som hon åt innan inte ngt vidare....det innehöll en massa tistel tex...säkert inte närings riktigt att äta för hästar....
Dessutom gick hon på lösdrift så man vet inte hur mkt hon verkligen fick i sig av det de fick heller.....

Nu äter hon omsorgsfullt vart enda strå och äter sina pellets i lugn o ro......rusar in i sin box o gnäggar när vi släpper in dem....hon har väll varit hungrig Damen ;)

Så jag ger det lite tid o ser vad detta foder ger i viktökning och muskelmassa när vi börjar träna ordentligt.
Kraftfodret o hösilaget + att hon verkligen får äta sin mat i lugn o ro och man vet med säkerhet hur mkt hon verkligen äter......
Man får ge det iaf den tid det tar att äta första säcken......sen får jag lägga till och dra ifrån...vart efter man ser hur det fungerar....lite olja är ju aldrig fel heller ger energi som väl kan behövas för att hålla sig varm i vinter......
Men eftersom hon har haft korsförlamning så vågar jag inte köra på en massa konstiga foder...ex för gris o kalv....även om detta funkat jätte bra på andra hästar...men de kanske inte haft anlag för korsförlamning...sen vet inte jag exakt varför hon fick det kan varit för hårt tränad oxå...hon har ju gått på travet....
Men det finns anledning att vara lite försiktig med stärkelse och kolhydrater....för att vara på den säkra sidan

Hippo alfa är också ett "specialfoder".. :angel:

Som sagt: 10-12 kg är i minsta laget för en storhäst och inget man ger om hästen ska UPP i vikt.
Så länge hästen inte har kilovis kvar av det den får så BÖR den ha mer.
Det är ju bättre att du ger för mkt nu, och kan dra ner sen, än att du ger för lite och förstör hästens kropp när du dessutom ska träna/bygga upp den.

Hippo alfa är också ett "specialfoder".. :angel:

Som sagt: 10-12 kg är i minsta laget för en storhäst och inget man ger om hästen ska UPP i vikt.
Så länge hästen inte har kilovis kvar av det den får så BÖR den ha mer.
Det är ju bättre att du ger för mkt nu, och kan dra ner sen, än att du ger för lite och förstör hästens kropp när du dessutom ska träna/bygga upp den.

Jag håller helt med.

Till Ts
Öka ensilaget till minst 20 kg, helst mer.
Vet du ts halten? Säg att 40% är vatten så blir det inte många kg ts du ger på 12 kg ensilage.
Det lilla hade inte ens min relativt lättfödda häst klarat sig på.
Hon var mager när jag köpte henne och hon åt ca 12 kg ts/dygn med hög energi och protein halt (8,6 Mj och 60 smbrp) hon fick fri tillgång och hon var då ca 145 cm hög.
Hennes normala Mj behov ligger på ca 45-50 Mj så för att gå upp i vikt behövde hon nästan det dubbla.
Allt annat än grovfoder ger man ju enbart om hästen inte kan äta tillräckligt mycket grovfoder eller om grovfodret inte stämmer med hästens behov.

Isf. Var det något som kunde ha hänt oavsett kraftfodersort. Proteinet som finns i kalvpellets är både lättsmält och "skonsamt", iom. att kalvmagar är känsliga. Så att en häst inte skulle klara av att äta det är bara dumheter. Har som sagt fodrar i 22 år med pellets för kalvar och mjölkkor till mina hästar.

Kicki :laugh:

Det säkraste sättet att se till att hästen får ett bra foder är att läsa på själv. Om man kan en del själv så kan man själv avgöra vilket foder som är bäst till en speciell häst. Om det sedan står kalvar, grisar eller hästar på förpackningen.

:bow: Helt rätt!

Men eftersom hon har haft korsförlamning så vågar jag inte köra på en massa konstiga foder...ex för gris o kalv....även om detta funkat jätte bra på andra hästar...men de kanske inte haft anlag för korsförlamning...sen vet inte jag exakt varför hon fick det kan varit för hårt tränad oxå...hon har ju gått på travet....
Men det finns anledning att vara lite försiktig med stärkelse och kolhydrater....för att vara på den säkra sidan

Frågar ännu en gång iom. att jag aldrig får något svar på frågan! Vad är analysvärderna på grovfodret!?

Och kalvfoder är inget "konstigt" foder alls, hur kan du tro det? Det innehåller helt normala saker som korn, havre, betfor o.s.v. Du har ju en innehållsförteckning där som all annanstans, oavsett vad du fodrar med så kan du ju inte fodra i blindo!

Har kollat med en expert som jobbat mkt med just trav hästar...ang foder....Han tyckte håll det enkelt inga specialfoder som kostar skjortan eller som skall specialbeställas...
Det fick bli Hippos Alfa som han rekomenderade.......1-2 kg/dag och 12 kg hösilage som ingår i hyran. Hippos alfa innehåller dessutom de vitaminer hon behöver oxå...

Jag köper gärna till hur mkt hösilage som behövs men då vill jag veta att det hon får Verkligen är förlite....för jag håller med alla som säger att höet är det viktigaste...hästar skall äta hö i förstahand!

Ja en sak kan jag ju säga, kalvfoder är BRA mycket billigare per kilo än allt färdigfoder för hästar som finns på marknaden. Och som tidigare skrivits så är ju även Hippo Alfa ett "specialfoder".

Hurvida grovfodermängden är för lite eller inte beror ju på vilken ts-halt det har samt analysvärderna. Men är det inte hö du ger så kan man ju rent generellt säga att hästen får för lite grovfoder. Är sedan värderna låga så är ju katastrofen ett faktum som jag ser det.

Lusern är jättebra. Hackat strå är bäst men min travare knaprar inte i sig det riktigt så han får pellets uppblött. Jag trycker i honom müsli, lusern och olja och så mkt hösilage han vill äta. Tyvärr äter han inte så mkt som jag vill att han ska äta. Han tränar hårt så han behöver mkt, synd att han inte fattar det själv.

Förlåt jag uttryckte mig klantigt...specialfoder...menade jag de som kanske inte alltid finns i lager överallt...har en stall kompis som åker land o rike runt för o köpa ett speciellt foder till sin häst.........

Snor dyrt är det oxå!.....o dyrt är inte alltid bäst....
o vad jag menade med att Hippos Alfa var enkelt...var mer att då behöver jag inte köpa till en massa vitaminer etc utan om jag ger rejält 1-2 kg av det så får hon i sig det mesta....så det räcker med en säck ...det var väll lite så han menade som rekomenderade det oxå...att då slipper man o stå o ösa o mickla med många påsar o flaskor....
Så ser man vad det ger o sen kan man gå vidare från det....o att man får ha lite is i magen.....;)

Tyvärr har jag ingen TS halt på hösilaget hon äter nu (däremot verkar det som de höt hon åt innan var riktigt dåligt, mest tistlar o skit, emellanåt dyngsurt) ......men jag ser att det äts upp varenda smula ganska snabbt, så jag kommer att öka mängden till natten först o främst eftersom det är många timmar att stå utan mat o ngt att pilla med.....
Har dessutom full respekt för alla som gett råd o tips...menar inte att dissa ngn.....säker är det inget fel på kalv foder/grisfoder......ska kolla när jag är på G att köpa nytt foder....men ärligt har jag inte haft tid att sätta mig in i denna snår djungel av foder.....
Förra hästen jag hade (på foder) hade tvärt om problem...han var vid mkt gott hull som vetten sa...med ett lite menande leende....dvs behövde nog inte äta allt för mkt mer....så där gällde det att hålla igen...o han fick inget kraftfoder alls redde sig alldeles utmärkt på bete o hösilage...samt vitamin balja.......

Plötsligt skall man efter att ha tittat på Damen (lovade min syster att ta hand om henne) snabbt bli foder expert o se till att hon inte trillar av hovarna när de blåser...:D...inte jätte lätt...o producenterna vill sälja...så man får passa sig...det finns ju snor dyra foder som kanske inte ens hon behöver....
Så jag lovar skall titta på kalvfodret oxå...för som sagt dyrt är inte alltid bäst.....:bow:...lovar att pröva en hel del av era tips....bilderna på den magre hästen talar ju sitt eget språk....det finns fler som tampats med samma problem......o nått gott resultat....OCH det talar ju för att detta blir skit bra tillslut;)

Tyvärr har jag ingen TS halt på hösilaget hon äter nu (däremot verkar det som de höt hon åt innan var riktigt dåligt, mest tistlar o skit, emellanåt dyngsurt) ......men jag ser att det äts upp varenda smula ganska snabbt, så jag kommer att öka mängden till natten först o främst eftersom det är många timmar att stå utan mat o ngt att pilla med.....

Ta en analys på silaget, och så vräker du in så mycket silage hon vill äta. När det varenda gång finns minst ½ kg kvar vid nästa fodring, då ger du dig. Sen när du ser hur mycket du saknar efter det, då lägger du på kraftfoder - och då av en sort som passar värdena på hösilaget.

Flera har sagt det innan, men jag förstår inte riktigt varför du inte gjort det? Du skrev någonstans att du gärna köpte till hur mycket silage som helst men då ville du veta att det var för lite. Man kan INTE ge en svårfödd häst FÖR MYCKET silage, utan ju mer de äter dessto bättre. Sen, när de äter allt silage de orkar, om de fortfarand einte täckt behovet - DÅ lägger man på kraft.

Men du måste börja med analysera silaget. Om vi leker i tanken en stund, att du har samma slags silage som mig - med lågt MJ och högt protein/kg foder. Och så lägger du på hippo alfa ovanpå, så blir det ännu mer proteiner, och många (inte alla) svårfödda hästar går NER i vikt än mer då, det kostar nämligen MJ att ta hand om stora proteinöverskott.

Fri tillgång på hösilage är det enda som hjälper enligt mig iallafall.
Du kan inte göda upp en häst med hjälp avkraftfoder, det är bra och näringsrikt grovfoder som är hemlisen.
Har själv haft ett svårfött fullblod, fri tillgång gjorde susen och hon såg ut som en häst efter bara några månader.
Se till att hästen har ro att äta också så att den inte står i en för den stressig miljö som gör att den "glömmer bort" att äta. :)

Liknande trådar

D
Foder & Strö Min häst är 18 år i år och är väldigt pillig med maten. Inte bara att han är kräsen utan behöver verkligen ro om man vill han ska äta...
Svar
8
· Visningar
1 144
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025