Mager häst med dåligt näringsupptag

M

molles

Vad kan jag ge min häst som har extremt svårt att sätta hull? Troligen handlar det om en störning i mage-tarm som gör att han inte kan ta upp näringen ordentligt. Eller kanske att matsmältningsorganen går på sparlåga efter att han har varit tämligen nergången under en längre period; allmäntillståndet har varit uruselt. (Vilket var anledningen till att jag köpte loss honom, vill ge honom en chans att bli häst igen.)

Inget fel på aptiten, avföring och urin ser ut som det ska (ingen diarré således) men han har svårt att fälla vinterpälsen ordentligt och som sagt, sätter inte hull.

Har försökt med Probimin (mjölksyrabakterier) i några veckor men är inte helt säker på att det ger något resultat. (Säljaren hävdade att jag borde se skillnad efter 2-3 veckor om det hjälper.)

Någon föreslog Aloe Vera juice eller loppfrön för att "rensa bort" eventuellt slagg i tarmen. Någon som har erfarenhet av detta? Vad är det för skillnader/likheter? Finns det andra alternativ?
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

Håller med ovanstående, vad äter hästen idag? Och hur stor häst pratar vi om? Vikt idag, och önskad vikt?

Är träckprov (rundmask) och blodprov (bandmask) taget, och vad visade det?
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

Ja det kan ju vara relevant... Halvblod, 170 cm mkh, väger idag ca 550 kg (enligt viktband). Han är mer av fullblodstyp i både kropp och temperament (lättstressad). Tror att han bör lägga på sig ca 50 kg innan han ser vettig ut i kroppen, muskler oaktat. Har inte ridits sedan i december, bara gått i hagen, letts och tömkörts parallellt med att han behandlas av osteopat och massör. (Stressen i förra stallet blev för mycket, den satte sig i hela kroppen: skelett, muskler och som sagt sannolikt även i mage/tarm. Nu är han betydligt bättre på alla punkter...utom hullet.)

Nu när han går på bete (träckprov visade mkt låga värden på rund- och blodmask, har dock inte tagit blodprov för bandmask, kanske kan vara något) har jag dragit ner på kraftfodergivan och ger 1/2 kg korn, 0,3 kg vetekli, 1/2 kg lusern samt B-vitamin. Har tidigare provat med olja respektive Eggersmann senior musli vilket inte gett någon synbar effekt. Funderar nu på att ta bort kraften helt och låta honom gå på bara gräs några veckor för att sedan börja föra in helt nytt foder, t ex Hestekraft och se om det funkar bättre...:confused:
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

Så länget betet är bra skulle jag prova att ta bort kraftfodret, så magen får ta det lite lugnt ett tag.

Du kan ta blodprov för att kolla bandmask (som är en relativt vanlig orsak till att hästarna inte tar sig i hull) OM du inte avmaskat mot bandmasken de senaste 6 månaderna.
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

Har haft samma problem med min häst.
Tillslut gjorde jag ett Borelia blodprov. Det visade sog vara positivt. Kan vara bra att kolla så kan man utesluta det sen. Min häst va också väldigt nedgången jag jag fick henne så jag trode att det berode på annat.
Symptomen för borelia är difusa så det kan vara svårt att upptäcka.
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

Tack för det, har just börjat prata med veterinären om blodprov och det är jättebra att få uppslag om VAD man i så fall bör leta efter...
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

kanske magsår?
magsår läks tydligen inte av sig själv...
min har vilat sen oktober å alla andra är runda å goa, hon har gått upp lite, men inte så mkt som jag hade önskat...
hon är fd. galopphäst å har varit det lilla stressade stoet typ...
fick tips att testa magsårsmedicin, dyrt som f*n... men det är väl det enda å göra...

testa! :) kolikur fixar så att magfloran blir bra.. men om den har bra avföring å så så kanske det ändå är magsår?
min är 160 vägre 440... så det e väl som din...
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

Jo, mina tankar har börjat gå åt magsårshållet också... Läste någonstans att gå på bete eventuellt kunde göra att magsår självläker, men vet ju inte alls egentligen.

Gjorde du gastroskopi för att få diagnosen? Vad hette magsårsmedicinen du fick tips om (men inte börjat använda??)?

"Dyrt som f*n" är ju tyvärr allting så det handlar väl bara om att välja rätt spår...ett i taget...och hoppas att man hittar rätt innan man nått ruinens brant... Suck! :(
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

Han får ju väligt lite kraftfoder nu. Många fullblodstyphästar klarar sig inte på bara gräs utan man får komplettera under betet med kraftfoder också.
Hur mycket fick han innan betet?
Det tar väligt lång tid att få upp en nergången häst. Hur länge har du försökt?
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

molles skrev:
Jo, mina tankar har börjat gå åt magsårshållet också... Läste någonstans att gå på bete eventuellt kunde göra att magsår självläker, men vet ju inte alls egentligen.
trodde jag med.. men vad jag har hört så läker det inte utan att man ger medicin.. kanske blir bättre??

Gjorde du gastroskopi för att få diagnosen? Vad hette magsårsmedicinen du fick tips om (men inte börjat använda??)?
nej.. men eftersom så många % har det, å min häst har ont i ryggen efter så lång vila.. å hon går inte upp så mkt i vikt å vi har misstänkt magsår men testat bete å så, så mååååste jag testa det där nu... å veterinären sa typ "ja, magen är orsak till mycket"... jag hoppas å TROR att det är det så min pålle får bli frisk nån gång

"Dyrt som f*n" är ju tyvärr allting så det handlar väl bara om att välja rätt spår...ett i taget...och hoppas att man hittar rätt innan man nått ruinens brant... Suck! :(
jag DÖR... hoppas att jag missuppfattat fass...
blir typ 2000kr/vecka i 4 veckor, sen 1000kr/vecka i 4 veckor, för en 575kg-häst... min väger ju lite mindre... men 10 000för magsåret... det GER fan MIG magsår :cry:
allvarligt... hur j*a dyrt får det vara?!?!?! hoppas jag har missuppfattat...
GastroGard heter det...
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

*KL*

Inte läst tråden så kanske föreslår något som redan föreslagits.

Men mitt förslag är KRAFFT REHAB!

Min unghäst (arab) var väldigts vår att få upp i hull och hålla där, stod på flera gånger tabellbehovet av MJ (med korrekt MJ/SRPkvot). Rehaben är ju framtagen för att vara skonsam mot magen, och eg för att ge efter buköppning. Så jag började ett experiment då jag bytte ut en del av det andra kraftfodret mot Rehab, men behöll samma MJ och kvot.

Hästen gick upp. Så jag sänkte MJ men behöll kvoten, genom att ta bort lite av det andra kraftfodret. Hästen fortsatte gå upp.

För att göra en lång historia kort så började vi på över 110 MJ, och slutade på 80 MJ. Och hästen i finare hull än nånsin.

Idag är hon en lättfödd liten gris :angel: och håller sig VÄLDIGT rund på cirka 65 MJ. Nästan så jag saknar lite av svårföddheten då problemet nu är att hålla NER vikten.

Min teori är att hon hade någon liten magkänning/början till magsår/liknande. Visade dock inga som helst symptom, fin päls, bra avföring/urin osv osv. Men jag kan inte förklara resultatet med Rehab på annat sätt.

Min veterinär som såg hästen strax innan Rehabexperimentet började och tre veckor efter undrade vad jag gjort med henne, och när jag sa 'Krafft Rehab' utbrast veterinären att 'Vad ÄR det för knark i det där fodret??' Hon hade sett mer än ett emligt fullblod som blivit som en ny häst med Krafft Rehab.

Så det är det jag absolut först skulle prova!
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

coolers... kanske det man ska testa :D
jag har gått över från fibergi till hippo harmoni.. min pålle verkar dock tycka att jag har bytt ut gourmé-maten till rester..... hmm....

är du bra på å räkna foderstat?
får man PM:a?! :D
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

hehe, antog det, så jag ska vänta tills vi får hem rätt hö ;)

tack!!!


du, min häst har en "spärr" på typ 5-7kg hö/dag, hon äter helt enkelt inte mer.. kan man räkna utifrån det?
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

Messy skrev:
jag DÖR... hoppas att jag missuppfattat fass...
blir typ 2000kr/vecka i 4 veckor, sen 1000kr/vecka i 4 veckor, för en 575kg-häst... min väger ju lite mindre... men 10 000för magsåret... det GER fan MIG magsår :cry:
allvarligt... hur j*a dyrt får det vara?!?!?! hoppas jag har missuppfattat...
GastroGard heter det...

7 sprutor räcker i 9 dagar åt 440 kg häst, så det blir 2000 kr per nio dagar.. Så du räknade nästan rätt och har inte missuppfattat, tyvärr..

Det är i sådana där lägen man är glad åt försäkring som täcker medicin med.

Men innan du ger gastrogard så tycker jag du ska göra en gastroskopi, onödigt att hinka i hästen så mycket pengar om man inte är säker på diagnosen.
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

Det är inga problem att räkna med hästens 'spärr'. Men jag skulle fundera på varför hästen inte äter mer hö, då det är väldigt lite för en storhäst??
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

ja, magsår skulle jag gissa på.....

tänderna e kollade... å det har varit lika dant med allt hö å hösilage...

i hagen åt hon inte om det inte var kallt och snö (regn på höet är ju ÄCKLIGT :eek: )

tycker du att det är någon "idé" att kolla upp det verkligen? när så många % av galopphästar har det så är jag nästan bombsäker....
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

Tja, om du känner dig säker (och det låter ju onekligen som något knas) så kan du ju skippa det. Det finns ju en liten möjlighet att det är något annat, men magsår lär stå allra högst på listan över tänkbara anledningar. Fast jag vet en häst som åt krattigt och inte höll hull, och när de gick ner med kamera konstaterade de att det inte var magsår, utan någonting i matstrupen, minns inte vad, men det gjorde ont när hästen svalde, och därför den ätit dåligt (och således tappat hullet). Fast det lär ju tillhöra ovanligheterna...

Så känner du och vet dig säkra på magsår så kör på GastroGard du, jag tänkte mer på summan att lägga ut på ett eventuellt. Samtidigt är det ju som dus äger inte så mycket annat som är troligt.
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

För det första är han avmaskad?

När jag köpte min 4 åriga häst var hon jättemager så vi lät henne ha fri tillgång till hö och sedan fick hon kornkross, luzern och kli, och ett "pulver" som heter biopromin.
Hon gick upp i vikt under den sommaren, och hon är inte den typen som har lätt för sig att gå upp i vikt.
Så du kanske borde testa att ge honom biopromin?

MVH ida
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 847
Senast: skuggi
·
H
Foder & Strö Långt. Jag rider en liten islandhäst dam på 14 år en dag i veckan. Nu är det såhär att varje vinter blir hon jättedålig i magen. När hon...
2
Svar
30
· Visningar
2 750
Senast: Hannola
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 968
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp