Mager häst med dåligt näringsupptag

Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

Det finns en annan magsårsmedicin man kan ge som egentligen är till människor men funkar bra även på hästar. GastroGuard är det absolut dyraste i magsårsmedicin-väg på marknaden och jag hade nog inte använt det om det inte är ett konstaterat magsår. Den medicinen jag menar heter Andapsin och är på recept, inte billig men absolut inte så dyr som GastroGuarden! Ska ges 2ggr/dag om jag inte minns fel och ca 30min innan utfodring. På dom hästar jag använt det på har det varit med goda resultat och ökad aptit.
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

Har en liten smal speta just nu. Hon väger 405kg enligt mätband och är lite över 160 i manken. Jag ger henne Hestekraft, Hippo Basic Cool, lite betfor (1/2 dl pelletrerad), Chevinal och B-vitamin, bete och hö på natten. Pratade med min veterinär igår och han föreslog att jag skulle ge henne fettsyror. Han sa att hästar som inte har fått ordentligt med mat oftast saknar dessa. Man märker det inte så lätt men om de inte går upp i vikt så bör man tillsätta det. Min häst är en 4 årigt varmblod som stått på bana utan ordentligt foder samtidigt som hon har gått förfullt. Hon har inte stått i sverige men hon är svenskfödd och svenskägd.

En annan häst jag hade var 75% fullblod och han behövde 2 kg havre i bara underhåll annars rasade han i vikt, så jag tycker inte du ska ta bort kraftfodret om du vill ha upp honom i vikt. Tyvärr sätter inte magra hästar hull på bara stråfoder. De behöver den energi de kan få i kraftfodret oxå. Det har jag märkt på mina hästar när de har varit magra
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

Leoni skrev:
Han får ju väligt lite kraftfoder nu. Många fullblodstyphästar klarar sig inte på bara gräs utan man får komplettera under betet med kraftfoder också.
Hur mycket fick han innan betet?
Det tar väligt lång tid att få upp en nergången häst. Hur länge har du försökt?

Har försökt sedan i december, dvs ett halvår. Han HAR lagt på sig en del, satt en del muskler också bara av att få röra sig fritt (vilket han inte fick tidigare), men nu står det sedan ngn månad tillbaka liksom still. Fram till betet fick han 118 MJ och korrekt kvot SMRP/MJ. Skyhögt över vad han skulle behöva enligt alla tabeller således, och jag har varit rädd att överfodra mer än något annat (han har ju inte ridits på hela tiden).
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

Alexandra_W skrev:
Inte läst tråden så kanske föreslår något som redan föreslagits.

Men mitt förslag är KRAFFT REHAB!

Kan helt klart vara något att testa, tack för tipset! :)
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

Messy skrev:
jag DÖR... hoppas att jag missuppfattat fass...
blir typ 2000kr/vecka i 4 veckor, sen 1000kr/vecka i 4 veckor, för en 575kg-häst... min väger ju lite mindre... men 10 000för magsåret... det GER fan MIG magsår :cry:
allvarligt... hur j*a dyrt får det vara?!?!?! hoppas jag har missuppfattat...
GastroGard heter det...

Ja, FY F*N vad dyrt det blev...klart värre än något annat hittills... :eek: Jag har inte medicintäckning i min försäkring, så en gastroskopi innan känns ju helt klart som ett alternativ.
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

ConfettiCavat skrev:
Tyvärr sätter inte magra hästar hull på bara stråfoder. De behöver den energi de kan få i kraftfodret oxå. Det har jag märkt på mina hästar när de har varit magra

Men...spelar det någon roll varifrån energin kommer? Är det inte energi som energi? :confused: Han har fått ett väldigt kraftigt hö + korn + kli och alltså kommit upp i 118 MJ, vilket BORDE vara tillräckligt... Eller?
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

Tillbaka till min ursprungsfråga som jag fortfarande vill veta mer om:

Finns det någon som har erfarenhet av att ge Aloe Vera Juice till nedgången, mager eventuell magsårshäst? Berätta!!
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

Jag trodde oxå att det skulle räcka. Men jag fick lära mej att den energin behver de just då för att dels ta tillvara på all mat och till att röra sej och till leva. Är det dessutom mycket fullblod i hästen så krävs det lite mer.
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

En i stallet gav det till sin apatiska häst när de fick hem den. H*n hade flyttat väldigt för många ggr och tyckte livet var trist. De gav sånt och h*n blev bättre i magen och började äta bra och började efter en tid få lite liv i ögonen. Har aldrig provat det själv.
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

Hö + 2 kg havre säger ju egentligen inte så mycket, ungefär hur mycket energi fick din häst totalt (i MJ)?
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

Aloe Vera juice kan orsaka skador på magslemhinnan, så jag skulle ABSOLUT INTE ge det till magsårshäst.
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

Alexandra_W skrev:
Aloe Vera juice kan orsaka skador på magslemhinnan, så jag skulle ABSOLUT INTE ge det till magsårshäst.

Ooops - hur vet du detta? Många talar ju om att det ska vara så bra just för magslemhinnan?
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

Det finns inrapporterade biverkningar av det. Jag funderade 2001 - 2002 på att hälla i min förra unghäst aloe verajuice av samma anledning som dig (mager, misstänkt magsår) och när jag då smurfade om aloe vera för att få fram en dos etc hamnade jag på en slump på en sida med biverkningar som var inrapporterade (på människa och häst) och la snabbt ner projektet när jag hittade skador på slemhinna av invärtes bruk.

Sen, mamma drack aloe vera-juice förr utan problem, så det är ju absolut inte så att alla får det. För de flesta, både folk och fä, går det säkert bra. Men jag skulle inte chansa, speciellt när det är något som det inte finns vetenskapliga bevis för hjälper ett dugg (Det finns ju mediciner som är allt annat snäll mot magen med, men där har du en dokumenterad verkan att ställa risken emot).

Men om dus urfar runt så hittar du ju många som gett juicen utan minsta negativ effekt, så det är ju ett val var och en får göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

OK, tack, jag ska försöka hitta mer info om det.
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

Mm, jag hittar den inte nu, men skrev det i gamla trådar på den tiden vet jag. Ska se om jag kan hitta på det igen.

Men som sagt - ALLT har biverkningar i princip, så man får ju väga chans mot risk så att säga. Butta t ex är det ju långt vanligare de får magproblem av än aloe vera t ex, fast med butta har du en dokumenterad effekt.

I slutändna tycker jag att det i fråga om aloeverajuice handlar om vad man själv tror och tycker. Tror man det kan hjälpa och vill prova så ser jag inte varför man inte skulle det. Men hålla koll.

Jag, och mamma, har psoriasis, och det är många med det som blivit hjälpta av just aloe verajuice. Jag stod inte ut med att dricka det (smakade blä), mamma gjorde det dock. Ingen effekt på psoriasisen tyvärr (vad som hjälper en behöver ju tyvärr inte fungera på en annan, jag är t ex hjälpt av fiskolja, mamma inte), men hon fick inte minsta biverkning av det, varken från magen eller någon annanstans. Ingen av de jag vet som dricker det har heller fått det. Så jag blev förvånad när jag såg de där, jag hade ju klassificerat det som 'ofarligt'. Men jag vågade iaf inte tippa i det i hästen.
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

Jag har ett väldigt enkelt tips eftersom jag själv har ett fullblod som var riktigt hopplös att få i hull när han var yngre: kan det vara så att han inte rör på sig tillräckligt? Du skrev att han inte ridits på ett tag? Min pålle fullblod faller ur direkt när han inte får sin dagliga motion (och en högiva på ca 10-12 kg ;) ).

Av någon anledning behöver hans tarmar daglig motion och massor med grovfoder för att funka. Nu går han på bete och är en riktig liten tjockis. Har faktiskt hört om flera andra fullblod som faller ur vid vila (för några år sen när jag var desperat med en mager häst...).

Lycka till!
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

Nja, jag tror nog inte att det är det som är grundproblemet. Han föll ur och tappade muskler under det att han reds (gick som typ nybörjarridskolehäst under ett år vilket var helt vansinnigt med hänsyn till hur dåligt han mådde redan då), gick sedan upp lite och fick lite muskler under de först månaderna när han fick gå i kuperad hage hela dagarna och vi bara promenerade i skogen (varje dag). De senaste tre månaderna har han tömkörts varannan dag och promenerats varannan, ingen jättebelastning men sannolikt tillräckligt för att hålla igång tarmarna?
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

Prova att ge luzern ohc kraftgroov mkt protein ohc lite energi i dessa foder samt lge infrö bra för magen. Har han mag problem finns den ngt som heter pronutrin som är bra men dyrt.
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

Testa att ge den pronutrin (stavning?) Det är för hästar med mag problem/magsår, Lycka till!!
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

Skulle ju kunna vara intressant ser jag efter att ha surfat lite. Någon som vet var i stockholmsområdet man kan få tag på Pronutrin? Är det en "kur" eller något man ger som kontinuerligt tillskott? Ungefärligt pris?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 847
Senast: skuggi
·
H
Foder & Strö Långt. Jag rider en liten islandhäst dam på 14 år en dag i veckan. Nu är det såhär att varje vinter blir hon jättedålig i magen. När hon...
2
Svar
30
· Visningar
2 750
Senast: Hannola
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 968
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp