Mager häst med dåligt näringsupptag

Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

Hör med din veterinär, så skriver h*n ut det, det är rätt dyrt men värt varje krona. Man ger det i fodret ser lite ut som mineraler, man kan ju ge en spann, och sedan göra ett uppehåll och se om hästen håller. sig funkar kanon på galoppörer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

molles skrev:
Skulle ju kunna vara intressant ser jag efter att ha surfat lite. Någon som vet var i stockholmsområdet man kan få tag på Pronutrin? Är det en "kur" eller något man ger som kontinuerligt tillskott? Ungefärligt pris?

Pronutrin säljs bl.a på ATG-klinikerna. Man ger det dagligen, iallafall gjorde jag det men tyvärr utan det minsta effekt.
 
Sv: Mager häst med dåligt näringsupptag

ProEquo är det jag tycker fungerar ABSOLUT bäst i 'magtarmbalansväg'. Det är ensilerad havre med bakterier isolerade ur frisk hästtarm.

Till förra unghästen, som ju var sjuk, provade jag ju nästan alla magtarmbalanser (krafft magtarm, bakteriebalans, probimin, pronutrin, pro equo osv osv) jag kunde hitta, och där fungerade ProEquo överlägset bäst. Dock kan det vara knepigt att få i dem..

I alla fall, det ser ut som och luktar som filmjölk (och smakar som filmjölk), från början när devar i påse man klippte upp var det som helhavre i filmjölken med, men nu sist jag använde, och det är i bag-in-box (HIMLA smidigt!) så var det bara som filmjölk.

Säljs av vissa kliniker (ATG Täby och Mälarkliniken i Sigtuna har jag köpt av), kostar ca 250 kr för 5 liter och man ger en liter/dag.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 847
Senast: skuggi
·
H
Foder & Strö Långt. Jag rider en liten islandhäst dam på 14 år en dag i veckan. Nu är det såhär att varje vinter blir hon jättedålig i magen. När hon...
2
Svar
30
· Visningar
2 750
Senast: Hannola
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 968
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp