Magen låter vid ridning

Lindon

Trådstartare
Min hästs mage låter väldigt mycket när jag rider..den liksom "klonkar" och låter "ihålig". Den hörs mest när vi travar och då klonkar den i varje trav steg han tar. Vad beror detta på?Nån som vet?

Sv: Magen låter vid ridning

Har varit med om detta fenomen ofta, endast valacker som låtit, faktiskt.
Har undrat länge varför jag också...

Jag har hört att det är för att det liksom blir "ihåligt" när man kastrerar dem och att det typ kommer in luft..
Det låter rätt logiskt.

Nope, för hingstar har samma läte, så det har inget med kastrationen att göra. Däremot är det luft som kommer in i skapet.

Det låter logiskt, menade både vallacker och hingstar när jag skrev inlägget, alla hästar av manligt kön :D
Men det blev lite fel ;)

jag hade uppe en tråd om det här för hundra år sedan, då jag trodde att det bara var valackar som kunde låta men hörde en hingst låta så. då var det faktiskt flera stycken som hört ston låta så också, vilket även jag lyckats göra nu!

så alla hästar kan låta så! :D

Jag kallade det för valack-kluck ändå tills jag hörde ett sto med samma ljud. Har sedan dess funderat på vad det är för mystiskt ljud. Kan det vara gas i tarmen?

Jag har hört att det har något med tarmarna att göra, att det är tarmarna som låter... men vet inte mer...

kan stämma det med gas i magen..han är ganska gasig å fiser jämt!

vad jag förstått så bildas vakuum i hästens mage men jag är kanske helt ute och cyklar :angel: ...

/K =)

Haha! Det finns visst många olika teorier om detta klonkandet =) själv har jag hört att det är när hästen är kissig och spänner sig...tror inte riktigt på det dock, då min valack låter så när han är hur lugn som helst också.. =)

****raderat

Senast ändrad av en moderator:

jag har oxå märkt det, både hos ston och valacker (har inte hingstar på ridskolan) jag tror att det har nått med gas i tarmen att göra.. polarens ponny fiser jämt när man skrittar igång och "knorvar" aldrig i magen..

det finns juh något sätt man kan massera hästens rumpa på så den släpper ut fisar, dock vet ja inte hur man gör men kanske bra att göra om man inte vill att hästen ska låta "knoorrrkonk" inne bå banan :D

Ahaaaa, ok. Jag har inte vart sådär supermycket runt hingstar så... :angel: ;)

Vet inte hur mycket sanning det ligger i det, men en travmänniska (som brukar vara rätt kunnig) sa att om de lät så kluckande tyder det på bra mjälte.

Totola skrev:
Vet inte hur mycket sanning det ligger i det, men en travmänniska (som brukar vara rätt kunnig) sa att om de lät så kluckande tyder det på bra mjälte.
Usch, då har min dålig mjälte. Jag har bara hört det en gång på 7 år! och han är valack. :confused:

har faktist hört en elller t¨vå hingstar som också låter så...... :D

har också hört det där med luft i skapet...
har bara hört valackar och hingstar låta så men aldrig ston

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
3
· Visningar
324
Senast: jemeni
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
16
· Visningar
902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka