Magbalsam?

Fibusen

Trådstartare
Någon som provat magbalsam till sin häst? Är en färdig örtblandning som man köper.

Min häst är väldigt känslig i magen,kan gå månader,sen brakar magen i hop,trots att inget ändrats... När magen väl brakar så har vi ett pulver som veterinären rekomenderade,och det hjälper oss,men det är endå en vecka med "bajsvatten" innan han är riktigt bra....

Hörde av mig till detta företag som säljer massa örter,och dom rekomenderade att ge detta i 2 månader för att "fixa" magen.

Någon mer erfarenhet?

Sv: Magbalsam?

Gör så! :D

Jag känner liksom att jag vill få ordning på magen nu en gång för alla,och slippa dom här dalarna vi kommer till då och då...

En häst som stod hos oss förut fick det året runt, främst för sitt sommarexem som man ju också tror kan komma från magen. Hon hade alltså inga konkreta besvär med magen men blev åtminstone betydligt bättre i exemet, så det kan ju vara värt att pröva!

Vad är det och hur funkar det?
Ska de äta det för alltid eller är det en kur?
Blir det bra för alltid eller kommer magproblemen tillbaka när man slutar?

Du kan läsa om det här: http://www.proequo.se/. Vi har använt det bara under tiden ponnyn varit dålig i magen. Ingenting annat hjälpte, men detta funkade faktiskt! En del använder det jämt till hästar med problemmagar, fång, eksem etc men det blir rätt dyrt + att hållbarheten inte är så lång efter att man öppnat förpackningen. Men, som sagt, att använda det när magen "rasar" har fungerat bra för oss. :)

Jag använder nu Equine premium till min häst när hans mage rasar,och det hjälper oss då,men jag tänkte om man kunde ge något i förebyggande syfte och för att få ordning på magen helt och hållet så vi slipper rasen öht.... Kontaktade detta företag,och dom tipsade om att ge detta i 2 månader för att få ordning på det,dock så kostar det typ 1000:- för denna period,så frågan är om det hjälper öht,eller om det är bluff och båg. Jag har för mig att man kan ge även Equine kontinuerligt men jag är så rädd att det inte kommer ha någon efekt om magen rasar sen,för det är det enda jag hittat som hjälper oss....

Har funderat på proequo,men den håller bara i 5 dygn står det när man väl öppnat den.... Och att den helst ska förvaras i kylskåp,så den verkar ju vara lite bökig att hålla på med.....

Senast ändrad:

Jo, fast det där med att den håller i fem dagar stämmer inte alls enligt veterinärkliniken där vi köper den. Om man förvarar den kallt så håller den länge. Man får se till att inte passera "bäst-före-datum" förstås. Den här årstiden är det ju kylskåpskallt i stallet dessutom, så inga problem! :)

jag har en som lätt blir väldigt dålig i magen under höst/vinter (vetej varför) jag har provat mkt. bland annat pro equo under ganska lång tid. hjälpte inte över huvud taget. har efter det använt magbalsam med mer framgångsrikt resultat. mycket av "ont i magen symtomen" har försvunnit dock är hästen fortfarande lös i magen i tid och otid (tips mottages gärna för vidare "behandling"). min andra häst blev lite dålig i magen när vi bytte till hösilage, gav då magbalsam och vart bra på 2 dagar... beror nog på häst helt enket. en sak som verkar funka bra på den ena fungerar mindre bra på den andra, typ.

Jag gav första dosen igår (ger samma som Fibusen)
Har hört att det ska ta fem dagar innan det har effekt.
Men idag vid lunch var bajset inte bara bollformat
(inte perfekta, men mer åt det hållet) utan även bajsbrunt!!
Hittills har det bara varit senapsgult!!!
Hoppas, hoppas, hoppas att det blir bra nu!!!!

Det fungerar.

Min häst gick på kurer på magbalsam, började för tre år sedan. Idag är han en harmonisk häst och magbalsamet var en bra hjälp på vägen. Men andra ändringar är också gjorda. Fri tillgång på grovfoder (slowfeeding/lunchgrind/fri tillgång på halm/grenar att gnaga bark från) - att alltid ha något att tugga på.

Ändringar i ridning. Från motion han blev stressad av till motion som han blir lugn av. Vi " bråkade" mycket innan.

Sakta men säkert med många bakslag börjar han bli häst igen. Idag äter han nypon och gurkmeja som håller magen och leder i form. Blir lös i magen vid långa transportresor. Annars fin i magen. Ger numera magbalsam vid foderbyte (sommarbete).

Säger ju att det är superbra! :D *Håller tummarna!!!!* :D

Dessvärre kan jag meddela att helgens perfekta bajsar inte höll i sig länge... I dag har det runnit smala ränder ner på hasorna.... :( Funderar på om jag ska ge han sprutan också,nu får han ju bara pulvret. Dock minskade jag ner pulvret från 20 g till 10 g i söndags,kanske ska prova höja det igen först och främst...

1185612_10151785785443616_648708835_n.jpg

Även två till hästar bajsade "senapsgult" i dag.... :crazy:

Senast ändrad:

Ska man verkligen ge 5 ml per dag bara?
Det är försvinnande lite!!!! Jag ska inte ge pulvret samtidigt va?
Blir så nojjig att jag gör fel nu när jag äntligen fått hem något som verkar bra!

Jo,jag skulle ge både spruta och pulver,jag gav pulver i morgon maten,sen sprutan när jag var där på eftermiddagarna.

Detta i 5-6 dagar (sprutan räcker 6 dagar va?) sen minska ner till en skopa pulver/dag,ev två skopor (Morgon och kväll) om inte magen visat en klar förbättring.

Senast ändrad:

Vad ger ni era "problemmagar" för krubbfoder? Jag hittils gett Orvar Lusern,nu är den snart slut och jag vet inte riktigt om jag ska köpa en ny,eller om jag ska prova något annat? Är ju ganska mycket protein,och säkerligen melass i den (är Krafts lucernpellets,har ingen annan att välja på förutom hacken,men den äter han inte..)

Jag måste ju ha något för att lura i han magkuren,har även betfor,och vart rekomenderad att ge det, men efter att ha läst om en massa hästar som blir dåliga av det så har jag inte gett det mer.

Törs man lägga på lite betfor nu när han är dålig,för fibrerna ska ju vara bra för magen? Eller bör man vänta tills magen är stabil igen?

Och kan man ge lucern,eller ställer det också till det?

Har ju samma funderingar på det här med krubbmaten.
Sprutan räcker i sex dagar, ja.
Då ska jag ge pulvret nu med. Kanske röra ut det med lite flytande vitamin av något slag? Det brukar ju vara gott? Skramlar ju inte, men så länge han får i sig? Eller kanske lite proviva? Kan ju inte skada?

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 859
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
16 160
Hästvård Min lille 1,5 års hingst har hög feber och är riktigt hängig och eländig. Självklart har veterinären varit och tittat till honom och...
Svar
3
· Visningar
1 096
Senast: ylvalill
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 017
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka