Mätintyg häst

Coolfrees

Trådstartare
Hej.

Har ingen aning om tråden ligger rätt, men den får gärna flyttas om det är fel!

Har en liten fundering. Jag vill ha ett mätintyg på min häst för att ex. kunna visa upp om länsstyrelsen vill se mankhöjden på papper.
Vart ska jag vända mig? Vem utför denna typ av mätning?
Vet inte om jag får åka på sk "ponnymätning" på kliniker eftersom han är liten storhäst..
Finns i Halland om det är någon som vet något häromkring.
 
Sv: Mätintyg häst

Om Länsstyrelsen hade varit intresserad av mankhöjden på min häst, hade de fått ombesörja detta själva. Faktiskt. Jag hade inte sett mig förpliktigad att fixa det.
 
Sv: Mätintyg häst

Det är bara ponnyer som man skaffar regelrätta mätintyg till, eftersom de är så hårt kategoriserade i tävlingssammanhang.
Andra hästar behöver inte intyg på sin mankhöjd på det viset.
En enkel hemmamätning med tumstock och vattenpass eller liknande duger nog utmärkt om nån vill veta. :)
 
Sv: Mätintyg häst

Jag har också funderingar kring mätning, vi har ett sto som ser ut att ha vuxit ur sin ponnykostym och när jag frågat runt lite så verkar det som att det är till Slöinge man behöver åka.
 
Sv: Mätintyg häst

Har sett att Slöinge har ponnymätningar, så man kan ju kontakta dem och se om man får komma dit..
Min lilla herre är rätt spänd av sig, så om länsstyrelsen själva skulle mäta antar jag att de bara slänger på en mätsticka och tar första måttet de får.
Har mätt själv hemma till 149,5 utan avdrag för skor, men det tar en liten stund med klappar och så för att han ska förstå att han inte kommer dö...
 
Sv: Mätintyg häst

Är det kritisk takhöjd/boxstorlek som gör att du vill ha så låg häst som möjligt? Eller finns det andra skäl? Jag är vänligt nyfiken.
 
Sv: Mätintyg häst

Det är en takhöjdsfråga. Känns tråkigt om han måttas till större än han normalt är.
Stallet har tidigare innehållit hästar på 170 cm i mankhöjd, men nu har reglerna blivit väldigt mycket mer strikta, vilket jag absolut förstår att de måste vara.
Bara tråkigt om det blir tjafs om något som fungerat jättebra i så många år...
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 192
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
5 987
Senast: Roheryn
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 676
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 146
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp