Madick anropas - avmaskningsfråga

catjamarie

Trådstartare
Vårt (v)årliga träckprov ska snart skickas in. Vi har alltid skickat in individuella prover från samtliga stallets hästar (10 st), oavsett om de betat på gården föregående somrar eller inte. Funderar på om detta är rätt förfarande. På detta sätt får man ju inte hela bilden av vilket resultatet blivit av just vår gårds avmasknings- och betesrutiner. Som jag ser det är det ju gårdens betesmarker och dess skötsel som vi får en "statusrapport" på genom att göra träckprover. Tänker främst på samlingsprovet för att påvisa förekomst av stora blodmasken. Antar att det kan vara av betydelse att veta om den parasiten i så fall finns hos häst/ar som betade hos oss förra sommaren (dvs att den redan finns på våra marker) eller om den kommit med någon ny häst. Skulle egentligen behövt fråga detta redan förra året eftersom det då visade sig att vi fått in stora blodmasken (den fanns inte året innan). Jag undrar om det, trots att vi hade konstaterad stora-blodmasken-förekomst förra året) ändå har ett värde att dela upp proverna på "gamla" resp "nya" hästar på gården, t.ex att det görs separata odlingar för de två grupperna? Vi har avmaskat med ivomecpreparat tre år i rad nu så jag vill hemskt gärna att vi kan använda pyrantelpreparat i år. Om vi har stor blodmasksmitta, kan vi då ändå använda pyrantelpreparat?
 
Sv: Madick anropas - avmaskningsfråga

Samlingsprov skulle jag INTE ta. Det blir ju ingen större prisskillnad att göra individuella prover när ni är 10 st mot samlingsprover (om ni använder Vidilab iaf, vet inte om SVA har mängdrabatt).

Det intressanta är ju hur individerna har det med maskbördan. Gör man flera prov så visar det på ett mönster, de allra flesta hästar har låg parasitbörda och behöver knappt avmaskas. Med individuella proverna får du fram vilka som har mycket och behöver avmaskas, resten slipper.

Jag skulle helst använda Cydectin om stora blodmasken finns, men det tillhör samma grupp som ivermectin. Pyrantel är ju vad du har att växla med, men betänk då att det är var 4e vecka hästen behöver avmaskas om den har mask.

Hoppas jag förstod din fråga, annars får du förtydliga för tröga mig :o ;)
 
Sv: Madick anropas - avmaskningsfråga

Inte är du trög inte... Har lärt mig så mycket av alla dina pedagogiska och kloka inlägg. Du ger en oxå många tankeställare och väcker nya frågor. Jag är säker på att just du fått många (t.ex mig) att få upp ögonen för avmaskningsfrågor där jag tror många agerar ganska rutinmässigt och utan att tänka efter.

Till frågan: Blandar alltid ihop begreppen, menade naturligtvis att vi ska ta individuella prover, men att vi kanske borde skicka in dem i två "grupper" så att det blir två odlingar på stor blodmask (det var dessa odlingar jag slarvigt och felaktigt uttryckte som samlingsprover...). Vad tror du om det? Eller spelar det ingen roll att veta om det är "gamla" eller "nya" hästar som ev. har stora blodmasken och att det i så fall räcker med att vi lämnar in en enda grupp med individuella prover som odlas tillsammans? Vad jag är ute efter är alltså att få en tydligare bild av hur smittan ser ut just i våra sommarhagar.

Jag har oxå fått lära mig att ivermectiner är bäst om man har (mycket) blodmask, men det är väl inte bra att använda sådana preparat år efter år? Även pyranteler tar ju blodmasken. Hos oss brukar det alltid finnas några hästar med höga EPG-tal och eftersom alla hästar bör/ska avmaskas med medel med samma verksamma substans skulle ju det kunna innebära att vi alltid måste använda ivermectiner? Och det är väl inte bra ur resistenssynpunkt? (Annars är det ju t.ex toppen med ivermectinernas långa behandlingsintervaller!)
 
Sv: Madick anropas - avmaskningsfråga

Det odlas bara på de som har högt EPG. Men det bästa du kan göra tycker jag är att ringa och prata med labbet innan du skickar in, och hänvisa vad ni kommit överens om på följesedeln.

Om jag hade hästar med lite högt EPG skulle jag ta Cydectin ett år, och året därefter pyrantel. C tar även inkapslade larver och rensar rejält :rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte en ny häst i juni förra året som efter träckprov fick positivt på stor blodmask efter odling (totalt 60 EPG liten/stor blodmask)...
Svar
1
· Visningar
1 374
Senast: Madick
·
Foder & Strö Okej I have some problems... Jag har i dagsläget en 4 årig shettis, 2 årigt halvblod samt ett 7 årigt halvblod. Vi köpte en gård för...
Svar
3
· Visningar
1 178
Senast: Aifos
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 060
Senast: Lobelia
·
Hästvård Mitt kallblodssto har tappat en del i vikt sista tiden. Både fett och muskler ser det ut som. Hon är 19 år, har knappt ridits sista...
Svar
4
· Visningar
855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp