M Totilas eller hans far?

Sv: M Totilas eller hans far?

Hmmm.. jag var klantig där och tog för givet att han var godkänd. Då måste jag skicka in för godkännande isf, med allt meck med det o plåtar osv..
Ngn som vet om han prövats här i Sverige redan och fått avslag?

Vet att det finns fler förbund men vi bor så avigt så ska jag visa sto plus föl för ngt annat förbund så blir det låång resa mm och det vill jag helst inte göra med föl vid sidan.

Jag såg precis att Gribaldi kommer finnas på fryst 2010 :)

Satt här vid middagsbordet och diskuterade hingstar efter att sambon fått se en av MT´s världsrekordframträdande.

Totilas, alla gånger. Extrema rörelser, känsligare, bättre temperament. Det är ju trots allt en ett väldigt bra möderne också - inte allt kan "skyllas" på Gribaldi som är känd för att ge ganska tuffa avkommor.

Hittade en liknande tråd på det amerikanska forumet The Chronicle of The Horse och det var mycket intressant läsning. Som sammanfattning av den kan sägas att de är mycket inne på Totilas framgångar pga mödernet, och att de tycker Distelzar är Gribalidis absolut bästa avkomma.

Om det som stämmer som de skrev på forumet så betäckte Gribaldi ca 800 ston 2001, så han är inte direkt någon "nyhet" som många vill få det till nu i och med Totilas och Painted Blacks framgångar.

Senast ändrad:

Han har inte många barn här i sverige tyvärr. Nej nyhet är han nog inte. Läste ju på "hans"sida och de har fina trakhener där helt klart!:love:

*KL
Vad tror ni om Totilas humör? Vågar man lägga honom på ett sto som själv har rejält humör? Har dock gott psyke, inte dum.

*KL
Vad tror ni om Totilas humör? Vågar man lägga honom på ett sto som själv har rejält humör? Har dock gott psyke, inte dum.

Personligen tror jag att alla sådana här frågor är hypotetiska, dels för att han inte är i avel, dels för att priserna när han väl är tillgänglig lär bli astronomiska och bara till en begränsad mängd (topp-)ston. Frågan är väl också vad man egentligen hoppas uppnå med en sådan betäckning, för han har ju under alla omständigheter ett mycket hett temperament passande världsmästerskap under extrema förhållanden - och är det någonting man kan sälja till vanliga människor?

Jag tror att han är overkill till i stort sett alla ston som ska användas i avel till "vanligt" folk. Så laddade hästar behärskar bara en liten del av proffsryttarna och den marknaden är liten...

Jag tänker därför rikta in mig på en bra son till honom - hoppas det kommer att finnas i framtiden!

Senast ändrad:

Vad är det som säger att sönerna inte kommer bli likadana?:angel:

Sönerna testas i bruksprov och får därmed en bedömning baserad på egenskaper viktiga för aveln, Totilas är ju enbart godkänd på egna tävlingsresultat. Alltså blir avkommorna som går igenom troligtvis mer tempererade. Dessutom blir det en generations uppblandning av gener och det blir hursomhelst billigare att använda en sådan hingst.

Japp.

Men efter av vad man kan läsa om M så upplever ju EG honom betydligt mkt mer tillmötesgående än sin far samt oerhört ambitiös så tror du inte det skulle kunna bli riktigt bra med rätt sto?
Sen är det klart, man använder ju inte sånna hingstar för att avla hobbyhästar utan det är ju för tävling.

Hittade en liknande tråd på det amerikanska forumet The Chronicle of The Horse och det var mycket intressant läsning. Som sammanfattning av den kan sägas att de är mycket inne på Totilas framgångar pga mödernet, och att de tycker Distelzar är Gribalidis absolut bästa avkomma.

Om det som stämmer som de skrev på forumet så betäckte Gribaldi ca 800 ston 2001, så han är inte direkt någon "nyhet" som många vill få det till nu i och med Totilas och Painted Blacks framgångar.

Vi har inte en enda son tillgänglig här väl idag?
Vem är Distelzar och kanske du kan ta in på ngn G eller K son:angel:
Jag har mailat dig:O)

Distelzar född 1998, har 8 godkända söner i Trakehner Verband.

Lite info
Trakehner, bay, born 06.05.1998, stick measure 167 cm
Licensed for Trakehner, Hanover, Oldenburg, Westphalia, Rhineland and Denmark.

With his exceptional basic paces and his natural ease shown under saddle Distelzar caused a sensation. Distelzar won the 30-days-test with a total index of 8.77 points and fabulous 10 points for his rideability.

* 2001 Winner of the Trakehner Championat with a total index of 9.0 points.
* 2002 Vice-champion at Bonn-Rodderberg.
* 2003 Qualified for the German Young Horses’ Championship and World Championship of the Young Horses in Verden.
* 2004 From his first foal age class two stallions were licensed:
* C’est Bon (110,000 Euro – Sommerlade Stud) and Donauzar. 2005 Donauzauber, the licensed son of Distelzar has become successor of Distelzar at Klosterhof Stud while Distelzar returned to his owner’s stable in Switzerland for further sportive advancement.

Han finns nu i avel hos ägaren i Schweiz men det finns fryst hos Klosterhof Medingen.

10-2l.jpg

10-3l.jpg

Senast ändrad:

Okej, jo så långt har jag med tänkt men det är ju inte svar på min fråga.
Att avla med honom på ett alldagligt sto för att få fram en hobbyhäst är nog knappast någon som satsar på...

Okej, jo så långt har jag med tänkt men det är ju inte svar på min fråga.
Att avla med honom på ett alldagligt sto för att få fram en hobbyhäst är nog knappast någon som satsar på...

Steget mellan hobbyhäst och världsklasshäst är ju oändligt långt. OM - och jag säger om - Totilas nedärver ens hälften av den kraft och energi som han själv har, skulle avkommorna förmodligen bli direkt farliga i händerna på merparten av alla ryttare. Så explosiva hästar blir i slutändan begränsade och om de dessutom inte ärver hans talang i övrigt, vad ska man då göra med dem?... Nu är det ju bara spekulationer, förstås. Don schufro har nerv och energi men har gett bra hobby/tävlingsindivider ändå, likaså Donnerhall, men de flesta hästarna i dagens dressyrtopp (Totilas, Parzival, Warum Nicht, Satchmo, och även Gribaldi) är ju erkänt svårridna - även bland proffs. Så massavel på Totilas tror jag inte på, utan han är mer en hingst för att få fram extrema individer som kanske tom kan slå hans höghet själv en vacker dag...

Japp.

Men efter av vad man kan läsa om M så upplever ju EG honom betydligt mkt mer tillmötesgående än sin far samt oerhört ambitiös så tror du inte det skulle kunna bli riktigt bra med rätt sto?
Sen är det klart, man använder ju inte sånna hingstar för att avla hobbyhästar utan det är ju för tävling.

Jo, absolut! Jag tror att fantastiska hästar utom denna jord kan komma från honom - det är väl snarast ryttarmaterialet som saknas för att förvalta den typen av hästar. Och om man då försöker kompensera hans extrema sidor med ett mer "normalt" sto har man nog kastat bort pengarna, tänker jag. Så hypad som han är, och med den lättkombinerade stam han har, lär han bli extremt eftertraktad av stoägare världen över med kapital och ambitioner, för oavsett utfall så finns det pengar att hämta i avkommorna.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 462
Senast: Mirre
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 798
Senast: Animor
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 508
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 541

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka