Lyxen i OS-stallen!

Sv: Lyxen i OS-stallen!

Fast det där är ju bara ögonfägnad för människan. Jag tror hästarna skiter högaktningsfullt i om stallet har krökta galler och palmer. Luftkonditionering, ismaskin (till benkylning), veterinär dygnet runt och liknande är lyxen.

Fast det där är ju bara ögonfägnad för människan. Jag tror hästarna skiter högaktningsfullt i om stallet har krökta galler och palmer. Luftkonditionering, ismaskin (till benkylning), veterinär dygnet runt och liknande är lyxen.

De andra sakerna som du nämner är ju de som krävs av alla OS arrangörer.

Veterinär dygnet runt är det på alla Internationella tävlingar även många av de andra sakerna.

Däremot så är ju luftkonditionering ett krav med tanke på värmen och de flesta hästar är ju från "kallare" klimat

Dessutom så om du läser mitt inlägg så skriver jag att jag inte tyckte stallet såg lyxigt ut

Fast Hongkong går väll under ett eget styre och har väll inte samma problem som i Kina?
Wikipedia står det att "Hongkong har en fri marknadsekonomi som är uppbyggd kring internationell handel och är idag ett av världens ledande finansiella centra". De betyder väll inte att man har problem rent ekonomiskt?

Nej Hong Kong står under Kinas styre idag, det gick över från Britterna till Kina 1 juli 1997

En del krav fanns det men tyvärr är jag inte insatt i det

Men förstod du inte lite utav det ironiska i hennes inlägg... går ju inte att räkna peng per person direkt. Hade tänkt skriva något liknande, t ex att om de kunde satsa lite pengar på sin egen djurhållning och inte bara fjäska för omvärlden under OS så hade det ju varit mkt bättre. Tills dess att jag kollade på länken och insåg att det inte alls var så "lyxigt" utan bara rena nödvändigheter.

Fast Hongkong går väll under ett eget styre och har väll inte samma problem som i Kina?
Wikipedia står det att "Hongkong har en fri marknadsekonomi som är uppbyggd kring internationell handel och är idag ett av världens ledande finansiella centra". De betyder väll inte att man har problem rent ekonomiskt?

Helt rätt. Hong Kong och Kina lever under devisen "One country - two systems".

För övrigt är Galoppförbundet (Hong Konng Jockey Club) Hong Kongs största arbetsgivare med 20 0000 anställda och en omsättning på 820 miljoner kronor PER TÄVLIONGSDAG!.

Finns en stor artikel om det i senaste numret av GaloppMagasinet

För övrigt är Galoppförbundet (Hong Konng Jockey Club) Hong Kongs största arbetsgivare med 20 0000 anställda och en omsättning på 820 miljoner kronor PER TÄVLIONGSDAG!.

:eek: Wow! Det blir ingen liten omsättning/år.. Häftigt också att sporten är så stor att de klarar av att ha 20 000 anställda, visste jag inte.

Oops, missade en nolla eftersom mellanrummet va på "fel" ställe :p Men då blev det ÄNNU fler, haha :rofl:

Kan betyda att det är de som äger de stora multinationella företagen som är rika som as medans 99% av befolkningen lever i en odräglig tillvaro :idea:

Tyvärr verkar folket här inte hålla med:smirk:
Påstår inte att hästar ska ha det dåligt men att folk var så ytliga & inte reagerar på hur fel man prioriterar pengar, speciellt i ett sånt här land, trodde jag verkligen inte.
Bara det finns fina stall så spelar det ingen roll verkar det som.
Skrämmande.

:eek::eek::eek:

Förövrigt så hade det imte blivit så livat om stallet hade legat i tex. Tyskland, men jag förstår att folk blir upprörda (även jag själv) med hur Kina behandlar floket mm. Men om jag ska vara ärlig så ser det inte så jätte lyxigt ut, finns ännu värre...

Påstår inte att hästar ska ha det dåligt men att folk var så ytliga & inte reagerar på hur fel man prioriterar pengar, speciellt i ett sånt här land, trodde jag verkligen inte.
Skrämmande.

Man betalar verkligen värdlandet allt??

Det är 20.000. Tjugotusen.
Men det är ganska många....

Skrämmande.

Det är en intressant sak att Hong Kong Jockey Club (HKJC) är en "non-profit organisation". Alltså en "förening" utan vinstsyfte.
Med 20.000 anställda tar man väl i allara högsta grad ansvar?

Två intressanta siffror:
HKJC är Hong Kongs största skattebetalare, och betalade sitt senaste räkenskapsår över 10 miljarder kronor i skatt.
Det är 8,2% av all skatt som betalas i territoriet.
Man driver också en hel del välgörenhet, och skänker varje år ca 800 miljoner kronor till olika projekt.

Om man då ser till att de hästar som genererar det spel som ger dessa pengar har det bra, så ser jag inget fel i det.

Utan hästar inget spel. Utan spel inget överskott att dela med sig av.

Det var ngn som inte kunde vidimera siffror. www.hkjc.com

Årlig spel på galopp: 64 miljarder Hong Kong dollar.
Publik: 1,92 miljoner besökare.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Representationen av SWB-hästar är klen i OS i Tokyo. I del 2 av OS-podden resonerar Ridsports avelsskribent Peter Ljungcrantz kring...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Travets Stall Zet satsar mot OS i Tokyo - i hoppning. Detta genom att köpa in en lovande hopphäst till Douglas Lindelöw, 26. – Jag är...
Svar
0
· Visningar
410
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen intar den 20-åriga dressyrtalangen Lina Dolk Ullevi och U25-EM. Ryttaren från Flen drömmer om OS och arbetar redan idag med...
Svar
0
· Visningar
378
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Petrus Kastenmans OS-guld i fälttävlan 1956 på hästen Illuster är en av de största framgångarna inom svensk ridsport någonsin. ...
Svar
0
· Visningar
304
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama