Lyx-göra!

Freyr

Trådstartare
Joao [schao] Lynce, världsmästare i Working Equitation har clinic-kurs på Fors Gård nu måndag till onsdag och jag har idag suttit och sett Johan H. rida sin Askur för Joao!

Helt underbart och jätteintressant att se en sådan topphingst jobbas och på ett annorlunda sätt. Och att höra att de åxå har problem. Självklart vet man ju att de har det, men det är ändå kul att höra vad för sorts problem just t.ex. Johan har med Askur!

Sann lyx att kolla på! De andra ekipagen var inte pjåkiga heller.

Johan rider Askur för Joao kl. 09.30 imorgon om någon har möjlighet/lust att kolla!

/Malin

Oj!! BERÄTTA MERA! Vill ha en lååååång recension av det hela, för jag bor för långt borta.

*tack*

Joao började med att jobba Askur för hand från marken i skritt och trav på en liten, liten volt.
Han bad Askur böja sig och sätta under sig inner bakben. Först höll han bara i innertygel och efter en stund tog han även ett lätt stöd på yttertygen.

Varje gång han gjorde halt lade han spöet precis bakom sadeln (på ryggen) och lät hästen söka sig nerårt för att sträcka ut överlinjen. Askur var lite misstänksam mot den delen av övningen.

Har sett Joao jobba med det här tidigere och när hästen vant sig vid att stanna när han lägger spöet på ryggen, är nästa steg att lära den att ställa bakbenen så långt under sig som möjligt och sänka näsan helt och bara stå och sträcka hela överlinjen.

Han bad aldrig Askur sätta in bakbenen under sig utan jobbade bara med att lära honom stanna och sänka huvudet och så trava runt. Det var väldigt intressant att se hur hästen mjuknade och slappnade av mer och mer och hur han förstod övningen mer och mer.

Sedan pratade de lite (Johan och Joao), och det avr synd att de pratade lite lågt så man hörde inte allt (plus att Joao pratar rätt knagglig engelska) och så satt Johan upp och red. visade lite hur han samlar Askur och vad han använder samlingen till (tölten). Sedan jobbade han på volt i trav och jobbade bara med att länga Askur framåt-neråt och det tog ett tag. Sedan var det galopparbete på volt och under Joaos lugna instruktioner blev Askur mujukare och mjukare och lugnare och lugnare. Huvudet åkte upp rätt mycket i början men nosen kom längre och längre ner och man såg hur hästen "andades ut".

En mycket intressant lektion!

/Malin

Hej
När Joao jobbade på liten volt använde han tömmar då eller de vanliga tyglarna? Var det avslappningen samtidigt med ökat arbete med inner bak han var ute efter? Spårade hästen när det var rätt?

kotte

Han använde de vanliga tyglarna. Det var en mycket liten volt precis runt sig själv. Han började med att överböja hästens hals kraftigt och höll växelvis i tygeln och bettringen (mycket mjuka händer).

I början är han mest ute efter att få hästen att böja igenom i båda varven i skritt och trav (på lusitanona även i galopp) sedan tar han med andra handen ett mjukt stöd på yttertygeln och jobbade mera med ökan aktivitet i inner bakben. När det var rätt spårade inte hästen utan gick sidvärtes med bakbenen och på voltspår med frambenen.

När han kommit igenom i båda varven gick han brevid hästen och flyttade den i öppna och skänkelvikning.

/Malin

Askur kan faktiskt övningen flytta bakbenen inunder sig när man petar på dem med spö eller liknande. När jag såg att han gjorde det var han visserligen inte under arbete så utan stod uppbunden i grimma men nästa steg kanske inte är så långt borta ändå... ;)

Annars tackar jag för en mycket bra och trevlig rapport! Rolig läsning! :bow:

Så sa jag inte heller att han inte kunde det...han var bara inte så bra på att göra det samtidigt som han slappnade av i halsen helt ibörjan. Jag har åxå sett johan göra övningen tidigare, men detta var ändå lite annat.

/Malin

Hej
Har du sett något mer intressant på kursen? (behöver inte nödvändigtvis vara på i-häst)

kotte

Jag har inte haft tid att sitta på läktaren nått idag, men igår och i måndags kollade jag lite och det var ju ett gäng lusitanos där och några PRE. Dessa hästar impnerar stort med sin otroliga smidighet och lätthet! Men sanningen att säga så är det ändå roligare att se just t.ex. Askur jobbas än att se Nina K. på sina välutbildade hästar, för på Askur ser jag en skillnad, medan Ninas hästar är så otroligt fina och bra från början! Visst är det skoj att se när de jobbar med piaff,passage och spansk skritt både från marken och ryggen, men om hästarna förändras synbart under ridpasset går det tyvärr mina ögon förbi. Jag ser hästar som pressas från bäst till gränsen över bäst.

Roligt var det dock på förra clinicen då en ung "lusse" jobbades och där syntes en sådan enorm skillnad på ½ timme!

/Malin

Det låter intressant. På hemsidan ser det ut som att Joao återkommer, är det bara proffs med på kurserna eller kan en glad amatör vara med? Jag förutsätter att det är individuell undervisning.. :D

Självklart är alla välkomna! Och med alla slags hästar. Senaste kursen var det en nordsvensk med på!

/Malin

hmm, undra om min stallägare var med då.. Tror iof inte att hon var med den här gången eftersom hon varit iväg rätt mkt på sistånde.. Hon har PRE-hingst nämligen..

Nya datum kommer upp på Fors Gårds hemsida så fort de finns. Alt. kan man maila Ylva H. och fråga. Jatg kan försöka komma ihåg att hojta när jag ser att en ny kurs är på G.

/Malin

joao är "ämnet" för dagens Hästliv på TV4+ kl. 20.00 enligt TV-tidningen.

/Malin

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka