lyssna på skänklarna?

U

Uddatyp

min häst lyssnar väldigt bra på rösten, säger man galopp så fattar han galopp, säger man trav så travar han..däremot lyssnar han inte på skänklarna.

snarare bara går emot dom? vill man börja trava och kanske klämmer till lite lite med skänklarna så går han bara emot.

däremot om man säger trav och puttar liksom igång han med sätet så är de inga problem..
men såfort man lägger till skänklarna lite så bromsar han mer än går fram, går ur formen o så.

ska ja enbart använda rösten eller vad?
hur får man honom att respektera skänkeln?
sidvärtes, bakdel, framdelsvändningar går bra, då lyssnar han..men åt den framåtdrivande så går han bara emot.

va ska ja göra?
efter halva tiden ungefär så lyssnar han på skänkeln också, men de är när man ridit fram han mycke, när han är igång helt enkelt.
 
Sv: lyssna på skänklarna?

hmmm, vill du att han ska ta skänkelen. Annars är de ju bra att han lyssanr på sättet och rösten. Det du kan göra är att använda skänkel och röst samtidigt och när han gör rätt beröma honom. Gör det mycket från skritt till trav, från skritt till galopp osv.
Lycka till
 
Sv: lyssna på skänklarna?

Det e ju bra att han lyssnar på rösten men skänkeln måste han ju ta så småningom. E det en unghäst?
Jag hade nog provat att kombinera röst och skänkel så att han kopplar ihop vad du menar. Om han lyssnar så bra på rösten är det kanske inte säkert att han förstått varför du sitter och trycker i sidorna på honom...(om det är en unghäst...)
Efterhand som han går framåt för röst tillsammans med skänkel, massor av beröm, ge gärna långa tyglar och låt honom ha det bra typ en långsida....EFterhand använder du rösten ibland tillsammans med skänkel men inte alltid....ju bättre det går ju mer kan du dra ner på rösten..
Lycka till!!
 
Sv: lyssna på skänklarna?

hästen är 6 år, riden ungefär ett år nu.

tömkörning däremot går jättebra, har blivit så att ja tömkör nästan 4 ggr i veckan nu för han går mycke mycke bättre där, tar förhållningar, ökar och minskar utan problem.
och rider när ja ska rida ut, för ute lyssnar han bättre på skänkeln..även om han inte lyssnar snabbt och segar sej väldigt så går han inte emot den på samma sätt så de är roligare att rida ut.

sen tycker ja de är väldigt kul med tömkörning
kan man tömköra för mycke?
 
Sv: lyssna på skänklarna?

Jag tänker att det finns de som förordar att skänkeln har man inte till drivning, utan endast som sidförande hjälp. Kanske ngn sådan som ridit in pållen?
 
Sv: lyssna på skänklarna?

så kan de va..han kanske inte fattar...stackarn kanske inte fattar alls vad de är ja menar...

han lyssnar bra på sidförande, galoppfattningar..så de är mycke möjligt de är så..
 
Sv: lyssna på skänklarna?

Har du prövat med att förstärka den framåtdrivande skänkeln? Fråga fint först genom att klämma lite - ingen reaktion --> starkare skänkel som kickar lite istället för att klämma - ingen reaktion --> lägg till spöet vid skänkeln. Om hästen reagerar häftigare än väntat på spöet så tänk på att inte bromsa den direkt. Den gjorde ju vad du bad om. Var alltid konsekvent. Ingen reaktion --> starkare hjälp och kvickt.
 
Sv: lyssna på skänklarna?

Varför skrika grottspråk när hästen är skolad att lyssna på poesi?

Använd sätet att driva med och skänklarna till de de är till för -visa vägen.

/P Döben
 
Sv: lyssna på skänklarna?

de e de att så fort man håller om lite så stannar han i stort sätt...
bromsar in och driver man på mer då så slår han upp huvet och då funkar ingenting.

ska man alltså enbart få fram hästen i trav med sätet?
inte ens hålla om?

grejen är ju att han går fram bra i skritt, går fram för skänklarna bra och har en väldigt bra skritt..man kan korta och länga utan problem..men just när man ska börja trava så går de inte.
har nu testat allting..

man kan liksom inte helt plötsligt börja trava..däremot har man ett visst ställe man börjar trava på så funkar de..men de är ju bara för att han vet då att man ska trav där..o då gör han de..

vill man trava på nåt annat ställe så blir de likadant igen.
 

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 918
Senast: Sesca
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 796
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp