Kia1
Trådstartare
Idag hände det värsta jag någonsin sett och varit med om i verkligheten på de 33 år jag aktivt varit i kontakt med häst. Min dotter,(20 år,16 års erfarenhet av ponny/häst)vart nermejad och översprungen av vårt sto.
Klarade sig undan med nacksmärtor o blåmärken,kunde slutat betydligt värre
Historia: Islandshäst,sto,7 år. Inköpt i mars. Annonstext. Behöver fast rutinerad hand,kan bli jättetrevlig.
Longerad en gång av mig,ca 1 vecka efter köp.
Väldigt kravlöst.Grimma,longerlina,långspö.
Skötte sig jättefint i ca 5 min. Sen tog de tvärstopp o hästen antingen vände rumpan in mot mig o backade i full fart mot mig ,samtidigt hotande att slå. Eller kasta sig upp på bakben med strukna öron över/ emot mig enbart i syfte att skrämmas för att få sluta longeringen....
Jag gav upp,avslutade livrädd...
Trodde de handla om ny miljö,dåliga erfarenheter av ledarskap tidigare i livet.
Idag samma övning,
men med min dotter som gjort stort arbete på rygg o från mark sen dess.stora framsteg trodde vi.....
Idag reagerade hästen med samma utfall...
Longerad 15 min i lördags med en Pytte protest från Häst. Vi var överlyckliga...
Men idag slutade allt med att min dotter stod framför häst,jag står i utkant av volt o ser allt.
Hästen stegrar sig kastar sig över min dotter,bankar ner henne med hovar o trampar bokstavligen över henne i raseri.
Jag trodde aldrig hon skulle gå,så långt i sina utbrott,jag sa till min dotter stå still rör dig ej visa ej att du är rädd.. Hon hade inte ens ett spö,de enda hon krävde av häst var att att hon skulle röra sig framåt i skritt brevid henne i longerlina.
Allt känns så meningslöst...va är de för intresse man har egentligen.
Vad ska man tolerera?
Klarade sig undan med nacksmärtor o blåmärken,kunde slutat betydligt värre
Historia: Islandshäst,sto,7 år. Inköpt i mars. Annonstext. Behöver fast rutinerad hand,kan bli jättetrevlig.
Longerad en gång av mig,ca 1 vecka efter köp.
Väldigt kravlöst.Grimma,longerlina,långspö.
Skötte sig jättefint i ca 5 min. Sen tog de tvärstopp o hästen antingen vände rumpan in mot mig o backade i full fart mot mig ,samtidigt hotande att slå. Eller kasta sig upp på bakben med strukna öron över/ emot mig enbart i syfte att skrämmas för att få sluta longeringen....
Jag gav upp,avslutade livrädd...
Trodde de handla om ny miljö,dåliga erfarenheter av ledarskap tidigare i livet.
Idag samma övning,
men med min dotter som gjort stort arbete på rygg o från mark sen dess.stora framsteg trodde vi.....
Idag reagerade hästen med samma utfall...
Longerad 15 min i lördags med en Pytte protest från Häst. Vi var överlyckliga...
Men idag slutade allt med att min dotter stod framför häst,jag står i utkant av volt o ser allt.
Hästen stegrar sig kastar sig över min dotter,bankar ner henne med hovar o trampar bokstavligen över henne i raseri.
Jag trodde aldrig hon skulle gå,så långt i sina utbrott,jag sa till min dotter stå still rör dig ej visa ej att du är rädd.. Hon hade inte ens ett spö,de enda hon krävde av häst var att att hon skulle röra sig framåt i skritt brevid henne i longerlina.
Allt känns så meningslöst...va är de för intresse man har egentligen.
Vad ska man tolerera?