Lynne och temprament..

malinsky

Trådstartare
Läser omdömen efter omdömen av hingstar och funderar över en sak.. om en häst har 10 i temprament, hur är den då? Snäll, lugn och foglig? För dagen då den bedömdes!?

Eller är 10 alert, pigg, vaken, het som faan.. -för dagen!?

Lynne (ser det ibland, dock inte jämt) vad är det i jämförelse till temprament? Ser domarna om hästen attackerar ngn och då bedöms med låga poäng!? ;)

Hur är hästen (enligt er) som har 10 i lynne och 10 i temprament, och hur är hästen om den har låga poäng? Hur bedömer domarna? Vad är bästa möjliga lynne och temprament för dem, är det individuellt för dem, eller?

Hur mycket av verkligheten är detta då det är just DÅ som poängen sätts, för domaren ser ju hästarna så kort tid!?

Svammel, svammel... någon som fattar vad jag är ute efter?

Sv: Lynne och temprament..

Jodå, tror jag hänger med.
Betyget följer som regel hopp eller dressyrpoängen.
Förtjanster är tex
god samarbetsvilja, orädd, sansad, energisk, avspänd.
Brister är svårpåverkbar, ängslig, hetsig, loj, spänd.
Har den alla förtjänsterna jag räknade upp, lutar det åt en tia, och tvärtom.

Och, ja, det är det domarna ser genom testet, som ger poängen.

I andra länder där hästarna står på station för sina tester, får de ett temperamentsbetyg, eller stallrapport, som det oftast kallas.
Det är nog det som du letar efter när det gäller ett gott lynne?
Det räknas in i hingstens totala poängsumma, men jag kommer inte ihåg på rak arm vilken koeffecient den har, den kanske någon annan minns.

mvh

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tänkte höra om någon sett liknande värden hos sin häst? Inte min häst men min uppfödning och ägaren och veterinären står...
Svar
0
· Visningar
1 187
Senast: Minna_A
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 142
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 559
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 602
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka