Lymfkörtlar jag känner?

Silver Girl

Trådstartare
Har idag noterat två knölar på min valp. De sitter under käken, symmetriskt på var sida av medellinjen. Verkar inte ömma, är likstora och i storlek ungefär som en ärta, kanske lite större.
Är det lymfkörtlar eller tonsiller? Förstorade eller är detta normalt?

Är en valp på nästan tio veckor. Pigg och glad, äter utan problem.

Ska ringa och fråga vet i morgon men google skräms med cancer...

Skulle kunna vara spottkörtlar. Jag är dålig på hundanatomi (bättre på människor).
Gav mig på lite dubbelpalpation och de känns även inifrån munnen, längst ner under tungan. Är rörliga mot underlaget.

Käklymfknutorna sitter i käkvinkeln på båda sidor, om du står framför hunden och tar tag i skinnet vid vinkeln och kan känna knutorna då, så bör det vara dem. Jag skulle inte oroa mig över storleken om inte valpen visar symptom på sjukdom. Ärtstorlek låter rätt normalstort :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
639
Hundhälsa Hur stora är lymfkörtlarna på era hundar på ett ungefär? Jag syftar på dom som sitter nedanför underkäken. Noterade på min snart 3 år...
Svar
15
· Visningar
6 884
Senast: Toudi
·
Hundhälsa Hej Jag har en hund av dvärgras som snart är 7 år. Idag upptäckte jag att han har två svullna knölar på sidorna av halsen som jag aldrig...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Sol
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 049

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat