D

Don_93

I går när jag kom till stallet såg jag att min hästs högra framben var jättesvullet. Jag kollade igenom det och upptäckte små sår ovanför kotan fast på baksidan typ... Våran hovslagare kollade på honom för att se om han haltade men det gjorde han inte. Jag skrittade honom ungifär en halvtimme och då gick svullnaden ner. Under natten satte jag på honom ett jodobax bandasch.

När vi nästa dag tog av bandschet hade det inte blivit bättre utan det hade nästan blviti en aningens sämre. :( Benet var jämtjockt hela vägen ner till kotan och han haltade lite.
På eftermiddagen ledde jag honom i paddocken ungifär en timme och då haltade han inte men svullnaden gick int eheller ner så mycket.
I natt står han igen med jodopax bandasch och han hade lite feber så i morgon ska vi ringa veterinären.

Vi tror alltså att detta är lymfangit och det har kommit över en dag för i fredags när jag kollade igenom hans ben hittade jag inga sår där. :confused:

Har du några bra tips som man kan göra? Vi ska ju som sagt var ringa veterinären och ska kanske ge honom pencilin men du kanske vet något annat?
Här är två bilder som jag tog idag efter att jag gått med honom ungifär 35-40 minuter: (höger fram)
IMG_2527.jpg

IMG_2526.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lymfangit

hittade också min häst i ung. samma situation för
några veckor sen. Men hon var blockhalt när jag hittade
henne. Jag lindade med asolsprit på
bomull och sedan en vanlig linda över. Lindade
tre dagar, fick gå utan någon timme på dagarna,
på tredje dagen hade svullnaden gått ner rätt
mycket. Nu är den nästan borta och jag tar på
kyllera efter ridningen, blir bättre för varje dag.

Men jag tror att hon fastnat i staket linan
för alla hästar hade rymt och haft ner allt.

Nu var det ett par dagar sen du la in tråden, så jag undrar hur det gått?

Min häst såg ut som din i går eftermiddag, och i morse blir jag väckt av att de ringer från stallet och säger att hon är jättetjock i benet, verkar ha feber, och vägrar röra sig. Jag tog ut veterinären på en gång och hon fick diagnosen lymfangit.

Har hästen feber är det alltid bra att konsultera veterinär. Jag tycker inte att benet efter promenad är katastrofalt svullet. Värre har jag skådat. :eek: Ibland kan de vara helt jämntjocka från knä till kota. Rörelse är bra, så om hästen kan vara ute om dagarna utan bandage så är det att föredra. Rör han sig för lite i hagen och står mycket still kan du promenera ett par gånger om dagen dessutom. Rid inte om han är halt eller har feber. När han står inne på box över natten kan du göra ett omslag med alsolsprit och linda över det. Bandaget skall fungera som ett stödbandage som tar ned svullnaden och linda båda frambenen då de gärna står och avlastar det ben som de har ont i. Det kan ta ganska lång tid innan man får bukt med envisa lymfangiter. Räkna med allt från några dagar till 2 veckor. Det är faktiskt inte så ofta man blir tvungen att medicinera om man är duktig och tålmodig med skötseln.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 294
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 709
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama