Lymfangit...

Ireland

Trådstartare
Efter att ha haft min nya häst i 1 vecka drygt, blir han dålig. Skulle ut och rida i söndags morse när jag såg att vä bak var tjockt och ömmt från kotan upp över hasen. Mestadels tjock på insidan av benet och väldigt tjock och öm på insidan av hasen/låret upp mot skinkan. Det sitter väl lymfkörtlar där om jag inte har helt fel?
Veterinär kom ut direkt, vi hittar inget sår någonstans på benet men antar att det måste vara lymfangit. Han fick febernedsättande (hade 40,6 när vet. kom :o) penicillin och antiinflammatoriskt. Febern gick ner på nån timme men inte svullnaden, och vet. sa att det kan ta ca 3 dagar innan det gått ner helt. Jag lindade alla 4 benen över natten. På morgonen hade febern sjunkigt till 38,6 så han fick gå ut i hagen. Först spolade jag med kallt vatten i 20 min och torkade av benet. Han gick i hagen hela dagen och på kvällen gick jag 20 min med honom innan han kom in för natten, och så började jag om med att linda igen.
Nu är det onsdag och jag tycker han ska ha blivit bättre. Han är hängig och väldigt svullen på morgonen. Igår hade han 37,5 i temp på morgonen, men idag en grad högre. Idag var han dessutom väldigt tjock över hasen, något bättre där jag lindat. Ska man kanske försöka linda upp över hasen med? Eller bara låta bli?
Ska ut om en stund igen och gå i skogen och kyla benet. Vet. sa inget om jodopaxbandage, ska jag kanske göra det? Har försökt ringa henne nu på morgonen men inte fått tag på henne.
Hur mycket vågar man motionera hästen om den haltar? Han är ju inte blockhalt, men markerar ju helt klart.
Jag hoppas dock på att han är bättre nu när han gått i hagen ett par timmar :S

Sv: Lymfangit...

Kollade man hoven också så det inte är en spökande hovböld eftersom ni inte hittade något sår ?

Har pålle haft 40,6 i feber och fortfarande ser hängig ut (även om febern nu gått ner ) skulle jag inte _motionera den _ dock skulle jag gå en liten bit för att hålla igång blodcirkaulationen beroende på hur halt den är .
Eftersom det är svårt att råda på nätet så måste du själv fundera på om inte vet kanske ska kolla din häst igen ?

Mia

Lymfangit kan ta lång tid att bli av med. När min häst fick det i våras gick mycket av svullnaden ner på tre-fyra dagar, efter ytterligare fyra-fem dagar var det markant skillnad men först efter ca två månader var allt helt borta. Min häst stog på klinik när hon hade lymfangit (de tio första dagarna) eftersom jag inte ville riskera något, hon stod bandagerad dygnet runt. Dock är det ju viktigt att häva det eftersom risken finns att det blir kroniskt. Först när hästen fått penicillin i en vecka-tio dagar kan man verkligen avgöra om det hjälp eller inte. Ibland krävs ännu längre kurer.

Så länge hästen haltar ska den inte motioneras, den kan ju gå i hage om den är lungn och gå promenader så man håller igång blodcirkulationern. Ofta haltar de för att svullnande gör att det stasar - snarare än att det gör ont. Ändå är det viktigt att ta det lugnt.

Jag skulle be vet komma ut igen, om inte för att utesluta hovböld som miaa säger.

svarar till er båda.

Veterinären kollade hoven med visitertång - ingen reaktion. Hoven är dassutom kall. Med motionera menade jag nu inte att jag skulle rida på som vanligt ;) Men jag är tue och går med honom i 20-30 min, lugnt.
Gjorde det nu precis, samt spolade benet med kallt vatten i 20 min. Lite bättre blev det. Lindade sen på ett jodopaxomslag, hela vägen upp. Han är väldigt lugn i hagen och det är inget spring, så det sitter nog kvar tills i eftermiddag. Jag har försökt ringa veterinären som var ute i söndags, men hon svrar inte. Blir det värre så ringer jag någon annan.

Suck... Jag blir så trött!! Är väldigt påmind om varför jag sålde min förra häst o sa att jag inte skulle köpa en ny.. suck.
Benet är fortfarande tjock, spännt och varmt. Det har ju klart gått ner lite, men inte helt. Han har varit väldigt halt, men det har blivit lite bättre och han är nu piggare. MEN, benet är nästan enbart tjockt på insidan av benet och upp på insidan av hasen. Brukar det inte vara jämntjockt runt hela??
Och idag upptäckte jag dessutom bölder på ryggen och sidan över revbenen, där vissa har spruckit och varar lite. Han ömmar inte på dessa och de är rätt hårda. Jag trodde ju då att det var en reaktion på penicillinet (sjätte och nästsista dagen idag) och ringde vet. Hon trodde (efter samråd med djursjukhuset) att penicillinet inte tagit på infektionen (han hade ju nästan 41 grader i söndags, så ingen liten infektion) och att det nu spridit sig ut i kroppen, därav bölderna. Hon trodde inte att det var reaktion på medicinen. Så hon tyckte att jag skulle åka in med honom så han kunde stå där ett tag och få medicin i dropp av dem, nåt starkare.
Men jag är tveksam. Han har ingen feber och har ju blivit bättre. Dock är jag orolig för att det inte har gått ner mer.
Kan det vara en allergi på nåt annat? Han har ju fyttats till detta stallet och in från betet för 1,5 v sen. Förra ägaren, som dessutom är uppfödare vet inte nåt om allergi på foder.
Vad tror ni? Sitter här o har ingen aning om vad jag ska göra, och dessutom börjar jag jobba om 1,5 timme, och såklart kan ingen hoppa in för mig :S

såhär ser bulorna ut (det har inte runnit var, utan det är jag som tvättat. Men där är lite var runtom såret.) Vissa har öppnat sig och vissa är bara bulor.
29856_1255102773.jpg

Och såhär ser benet ut nu efter att har varit ute och gått 15 min.
Är ju mest tjockt på insidan av benet och hasen. Har gått ner rätt bra uppe vid ljumsken.
71443_1255102683.jpg

Ska man vara orolig att det blir kroniskt?? För han svullnar ju upp en himla massa över natten (blir normalt gallig över natten i vanliga fall), men det går ner när han gått ut i hagen.

Vill bara delge min erfarenhet av kraftigare lymfangit, det värsta går bort ganska snabbt men det "sista" tar lång tid att bli av med. Blir hästen stående (tex i box på natten) så fyller gärna benet ut en längre tid efteråt.. Men den allra, allra värsta svullnad kan försvinna helt med tiden.

Har fn en häst med lymfangit (mestadels i hasen) som jag vet måste röras på för att få bort - cirkulation är nyckeln - men som lyckas dra på sig alla möjliga andra "fel" samtidigt så han inte kan röras ordentligt.. Tappskor, balltramp och nu senast en sträckning i bogen... så den lär ta längre tid att få bort än de brukar.

Jag lindar med BoT + linda från kota och upp över hasen, han är stillsam så det sitter kvar - har dock just köpt ett hasskydd som jag ska ut och montera istället.

Tycker fö att hästen inte ser så farligt svälld ut på bilden! Det där går säkert bort med tiden :)

Kan inte uttala mig om bölderna låt vet. kika på dem.

Okej, tack för ditt svar!! Lugnade mig lite.. =)
Nej det är inte så svullet där, men värre på morgonen. Bara hoppas att det försvinner helt och att han snart blir haltfri. Imorgon är det en vecka sen det hände. Jag kände att det inte var så akut att åka in till djursjukhuset, då han inte hade nån feber och var väldigt pigg o glad. Har haft koll på feber hela natten, och han låg på 37,9 i morse. Knutorna har i alla fall inte blivit fler, så jag hoppas det bara var någon tillfällig reaktion på nåt.

Har du kollat hoven *IGEN* Ta och knacka på den om du inte har en visitertång och se om han reagerar något .

Har hältan blivit något bättre eller gått framåt tillbaka ?

Mia

Ja det finns ingen reaktion i hoven.
Hältan har blivit bättre nu, dock vill inte det sista ge mied sig. Han ska få tre dagar till på penicillinet. Bulorna har börjat torka in och det har inte kommit fler.

Men, idag var han tjock på vä fram :confused: På insidan av benet från kotan och en bit upp på skenbenet. Samma sida som både bakbenet och bölderna kommit på.
Ingen värme i benet och ömmar inte för tryck. Svårt att se om och hur mycket han haltar eftersom han haltar på bak, men tyckte inte jag såg nåt.
Satte på b o t skydden med karborre efter jag gått med honom och så ut i hagen.
Ingen feber.

Såhär såg det ut :

54188_1255357049.jpg

87530_1255357149.jpg

Den ser väldigt lång ut i tån, tycker jag. På första bilden såg den också väldigt ojämn ut i kanten på insidan, men när den står på cementgolv ser man att det var underlaget utomhus som lurades...

Okej. Jo vi verkar inte ner honom så hårt då han är lite känslig för det, så han skos istället om ofta.

Nä nu bär det fan av till djursjukhuset imorrn...
Var precis ute i stallet för att linda om benen, och han var tjock i alla 4.. mestadels på insidan (?) och liksom hård o jämntjock.. han kan bli gallig av att stå inne på natten, men detta är ju nåt helt annat.
Fästingsjukdom?? Har ju inte sett en fästing på honom på flera veckor men man kan ju ha missat.
Allergisk mot nåt i nya stallet/hagen?? Hade han då först blivit så jämntjock i ett ben? Och särskilt tjock vid lymfkörteln vid ljumsken?
Detta är ett mysterium för mig men nu ger jag upp o åker in!

Hej, vore väldigt intressant att få reda på vad det visade sig vara. Har en häst med exakt samma symptom på ena bakbenet nämligen..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 042
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 170
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 182
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 726
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka