Lymfangit för tredje gången

Corax

Trådstartare
På knappt fem månader har min häst haft lymfangit tre gånger. Att hon är känslig i sina bakben är inget att snacka om. :smirk:
Anledningen till lymfangiten är sår på benen. Utan undantag. Hon gör illa sig (räcker med en ytlig liten rispa)och så kommer lymfangiten som ett brev på posten.
Numera ringer jag inte ens till vet. utan lägger de vanliga spritbandagen och stoppar i henne Opticorten i några dagar (allt enligt vet's tidigare föreskrifter). Hon blir oftast bra på ca en vecka. Och då menar jag så bra att hon är alldeles torr i benet. Vilket hon jämt är annars.

Min fundering är varför just HON är så känslig. Hur kommer det sig att hennes lymfkärlssystem har ballat ur så redigt? Och varför blir det så här? Vad kan man göra för att förebygga? Är skydd enda alternativet?

Är det någon annan som har en häst med samma bekymmer? Eller någon som har något att reflektera? Vänligen kliv fram! Vore himla skönt att kunna spåna lite med någon...
 
Sv: Lymfangit för tredje gången

Jag har en som var så för 9 år sedan när jag köpte han (då 10 år).
Lymfangit...
Nässelfeber... minst vid avmaskningen och ofta däremellan också, endast gud vet vad han stoppat i sig...
Det höll på så 1-1,5 år sedan gav det sig.

Min egna teori är att hans immunförsvar var nedsatt och därför reagerade hans kropp så våldsamt.
 
Sv: Lymfangit för tredje gången

Hade också problem med småsår och lymfangit i höstas, men efter en rejäl kur med antibiotika både utvärtes, som salva, och invärtes, med sprutor, så har problemet verkat försvunnit....åtmindstånde har hon inte haft några problem sen i slutet av november....
 
Sv: Lymfangit för tredje gången

Antibiotika utvärtes?? Varför?

Min häst har även nån form av torrskållor och har haft i NIO månader nu. Undrar om det inte har nått lustigt samband. :smirk: Men hon mår ju fina fisken i alla fall.

Första gången hon hade lymfangit var när hon var ett.
Sen hade hon väldigt lindrig förra sommaren (två år).
I januari slängde jag på skor och då blev det ju mer sår och alltså mer lymfangit. :crazy:

Jag hoppas att nån (läs vet.)kommer på vad man ska göra med henne och att man kan lösa det här på nått vänster. Får väl skicka in henne som forskningsobjekt till SLU om inte annat. ;)
 
Sv: Lymfangit för tredje gången

men då är din häst inte så gammal om hon fick skor i januari eller? det kan ju vara en sån grej oxå att hon inte är van vid att gå med skor o att det då blir lite skrapsår o risper lite här o där, min häst är 6 år o har ingen koll på benen, i januari så fick vet komma ut o sy 5 stygn på ett sår... konvalecent i 1 månad. sen 2 dagar senare efter friskförklaringen hade han ett nytt sår på ett bakben o det såg ut som ett elefantben, då hade han fått lymfangit....:eek:
det man kan göra är ju att lägga ett jodopaxomslag eftersom hon (?) är så känslig... :idea:
 
Sv: Lymfangit för tredje gången

Man ska inte lägga jodopaxomslag. Däremot sprit... vilket jag lägger så fort hon får ett sår.
Precis som jag skrev i mitt inlägg. ;)

Hon är bara tre men har haft lymfangit pga sår sen hon var ett.
 
Sv: Lymfangit för tredje gången

o varför inte jodopaxomslag???
undrar av ren nyfikenhet då jag blir rekommenderad det av min tränare som har hållt på med häst i över 45 år nu...
att vet inte vill det vet jag men vet du varför man inte ska det?
 
Sv: Lymfangit för tredje gången

Det drar inte ut nånting och det är den effekten man vill åt.
Jag körde också med jodomslag först men min vet. hojtade högt att det skulle man inte göra.
 
Sv: Lymfangit för tredje gången

jo nu när jag tänker efter så är det ju faktiskt så, tänkte inte längre än vad näsan räcker:o
 
Sv: Lymfangit för tredje gången

mitt halvblod va oxå lite "klumpfot" när han va föl/unghäst. mycket sår på benen som följd. han är oxå känslig, svullnar för minsta lilla.
har alltid laggt jodopax omslag ihop med streptocillin (lokalverkande pencillin på såren)för använde vi nebucitin. allt på inrådan av min vet. och det har hjälpt. i år blir han 8 år, och det har inte varit några "problem" på många år.

därimot ska man (enligt min vet.klinik) späda jodopaxen mer än som står. 1-2% rek. dom. (4% på flaskan)
 
Sv: Lymfangit för tredje gången

Jag använder inte jod alls, för att det oxå dödar kroppens eget försvar.
Tycker att om man väl börjat med det så blir det L. vid minsta småsår i fortsättningen.

Skura benet ned en mjuk borste med tvål / såpa o vtn.
Inte bara runt o i såret. Det kan finnas små sår som man inte ser.
Ev. spritomslag.
RID! om hästen ej är halt.

Om det senare tjocknar igen efter ngn dag, skura igen.

Har ej haft Lymfangit på mer än 10 år.
Sen lufta såren om det inte är lerigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Lymfangit för tredje gången

På min häst hjälper det inte att skura...

Och under alla år jag har haft häst så har jag inte haft en enda lymfangit... förrän den här hästen. Så det är väldigt olika.
Det som tar ner lymfangiten på en gång (på min häst)är Opticorten.
Men hon är nog lite av ett specialfall verkar det som.
 
Sv: Lymfangit för tredje gången

Tyvärr är det ju så att om de haft lymfangit en gång så återkommer det mkt lätt. På vissa hästar lättare än andra. Och de som får de återkommande är ju tyvärr också de som riskerar att utveckla elefantben.
 
Sv: Lymfangit för tredje gången

Hej allihopa!
Lymfangit beror oftast på att kroppens eget försvar har minskat (som några av er redan har påpekat), det kan ha många olika orsaker. När hästen har haft lymfangit en gång kommer det lätt tillbaka igen. Vad man kan försöka är immunförsvarsuppbyggande behandligar, i förebyggande syfte eller efter en vet. behandlig (med tex. antibiotika). Det finns lite olika alternativ där, beroende på hästen, antingen örtterapi, akupunktur eller homeopati. mvh jenny
 
Sv: Lymfangit för tredje gången

Min häst drabbades tre gånger mellan oktober o mars. Han kan svälla upp något i benet (samtliga gånger hb) om han står utan motion någon dag alt. inte lindas på natten under några nätter. Jag lindar med BoT och då håller det sig bra. När han fick L så blev han rejält halt, feber och svullnad från kota till skap.

Ger nu örter som hjälper immunförsvar samt för cirkulation. Opticort är det kortison? Det fick han på kliniken o svarar jättebra på det. Men sist var det DV som var ut och då fick jag bara penicillin o smärtstillande som gör det till en längre process innan han blir bra.
 
Sv: Lymfangit för tredje gången

Min gamling, då 22 år, fick också Opticort i 3 månader efter pensillinbehandlingen... och peppar peppar....

Utvärtes Fusidinsalva eftersom det hjälper henne att hindra bakterietillväxt i småsåren, då hon har fått jättefula stora ärr efter all mugg som gör att det gärna fastnar små små gruskorn i alla vinklar och vrår, vilket skaver och ger små sår....
 
Sv: Lymfangit för tredje gången

Min häst är som sagt helt torr och fin i benen jämt! Om man bortser från när hon sparkar sig själv och får L. ;)

Ja Opticorten är kortison. Hon fick Hippotrim första gången (när hon var ett)och som du säger så tog det längre tid innan hon blev bra då.
Hon blir "bara" tjock nedanför hasen och har ännu inte fått feber någon gång. Sen har hon inte haltat/markerat mer än en gång i januari.
 
Sv: Lymfangit för tredje gången

I tre MÅNADER?? Min häst får i tre Dagar. Kanske ska vara glad över att hon inte blir SÅ dåligt då. Men det är jobbigt i alla fall. :crazy:

Är Fucidin antibiotika? Hade jag inte en tanke på...
 

Liknande trådar

Hästvård I fredags morse var valacken rejält svullen i höger bak. Typisk lymfangit, men även svullen vänsterbak, inte lika mycket. Tors kväll...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp