Lymfangit för tredje gången

Sv: Lymfangit för tredje gången

Men en anledning till att min fick en 3 månaderskur är nog att dels är hon gammal, dels så var hon inte speciellt välskött innan hon kom hit...

Fucidin innehåller ett antibiotika som heter fucidinsyra och det är mycket bra till små sår som gärna blir infekterade....
Använder det själv då jag också har dåligt imunförsvar och väldigt lätt får fula infektioner...
 
Sv: Lymfangit för tredje gången

Är inte fucidin också bra när hästarna har fått ögoninfektioner?? Har för mig att jag har använt det vid såna tillfällen ex på somrarna när det är mkt flugor. Och även i hundars öron?!
Rätta mig om jag har fel!
 
Sv: Lymfangit för tredje gången

*vinkar* ;)


Det är ju hundmedicin (till öronen, precis som du skrev)från början. Tyckte det var väldigt lustigt första gången vet. rekommenderade det (till "foder"mugg).
Vad gäller Fucidin och ögon har jag ingen koll.
Någon annan?
 
Senast ändrad:
Sv: Lymfangit för tredje gången

axel skrev:
Fucidin används mot staffolycockinfektioner

Och med detta menar du att det är rätt/fel att använda på sår??
Bildas det staffolycockbakterier(?) i alla infekterade sår eller är det bara vissa? Som mugg = svamp??

/okunnig Corax som vill lära sig mer ;)
 
Sv: Lymfangit för tredje gången

den medicin som används till ögonen heter fucitalmic (kan va felstavat).fucidin har jag aldrig hört att man kan ha i ögonen.
 
Sv: Lymfangit för tredje gången

Eftersom alla däggdjur har massor med bakterier och svampar i sin hudflora, vilket vi MÅSTE ha annars är vi dödens, så är det mycket enkelt för dessa att ta sej dit där dom orsakar skada när man får sår i huden.
Huden fungerar som en sorts "fängelsemur", och när den är oskadad så kan inte hudfloran ta sej in i kroppen.

Sen är det ju upp till varje kropps egna immunförsvar hur enkelt/svårt den har att tampas med det som kommer in genom "hål" i "muren"/huden.

Mugg är inte bara svamp utan det är mer en kombination av stafylokocker, streptokocker och svampar....
Och därför kan det vara svårt att veta vad som det finns mest utav, och därför behövs det ibland att man måste kombinera olika sorters antibiotika, som även bör innehålla mykotikum, svamp"antibiotika" heter så...
Vanligaste hudsvampen är Candida Albicans, vanligaste Stafylokocken heter Stafylococcus Epidermis, som betyder hud, men det finns också Stafylococcus Aureus, missvisande kallas den ibland för SJUKHUSsjuka, i varierande mängd.
 
Sv: Lymfangit för tredje gången

Min häst har Lymfangit i vänster bakben. Har varit riktigt alvarligt en gång, men numera är det alltid mer eller mindre svullet. Hon mår bäst av att röra sig regelbundet för då jobbar kärlen och blodet i benet och svullnaden hålls nere.Hon har inte ont av sin lymfangit och gillar att jobba med både hoppning och dressyr. Men problemet är att har de väl fått Lymfangit en gång så återkommer oftast problemen med jämna mellanrum, haltar inte hästen eller markerar överhuvudtaget plus att den inte har feber eller annat så tror jag inte att din häst lider så mycket av det. Lycka till
 

Liknande trådar

Hästvård I fredags morse var valacken rejält svullen i höger bak. Typisk lymfangit, men även svullen vänsterbak, inte lika mycket. Tors kväll...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp