Lymfangit, antibiotika m.m.

Breccia_

Trådstartare
Ja min häst har dragit på sig lymfangit.
Han har sprutats nu i tre dagar, imorgon är den sista.
Är det i sådana fall fritt fram att skritta ut en vända i skogen på fredag?
Det börjar krypa i skinnet på honom att bara gå i hagen.
Något spec man ska tänka på efter antibitioka-kur? Vid igångsättning o.s.v.
Fick världens virrigaste vet. som inte kunde förklara något alls för mig.
 
Sv: Lymfangit, antibiotika m.m.

Så fort febern gått ner om dom haft de är de bra att ut och skritta har jag fått till råd av en förhoppningsvis inte så virrig vetrinär..
 
Sv: Lymfangit, antibiotika m.m.

"Min" häst har nyligen haft lymfangit (han var supersvullen och blockhalt) och vår vet. sa att vi skulle börja motionera honom så fort som möjligt när febern gått ner och sedan gå efter hur mycket han orkade.
Han var inte bra efter att vi sprutat honom i tre dagar så då fick vi mer antibitioka och efter ett tag blev han bättre (dvs fortfarande ganska svullen men ej blockhalt) och då gick vi många korta promenader med honom varje dag.
Nu är han helt bra och vi håller på att sätta igång honom. :banana:

Så svaret på din fråga: Om hästen inte har jättehög feber och verkar må bra så är det väl bara ut att skritta, men till en början hellre många korta skritt-turer än en lång. :)
Och vad jag vet så är det inget speciellt man bör tänka på efter antibitioka kur, vår vet. sa i alla fall inget om det :p
 
Sv: Lymfangit, antibiotika m.m.

Ja, bara bra att skritta! Men ta det lugnt, ansträng honom inte så han blir svettig.
 
Sv: Lymfangit, antibiotika m.m.

Då ska vi nog skippa uteskrittning då, dom är så jobbiga för honom så folk brukar undra om vi vart ute o intervalltränat.

I övrigt: min häst har inte haft feber öht någon dag, han var inte heller halt utan så pass svullen att han inte kunde böja på benet (baksida knä).
Well, blir väl promenader då. Fan vilket daltande det börjar kännas som.
Och det sista menade jag inte så illa som det lät när jag läste det igen.
 
Sv: Lymfangit, antibiotika m.m.

Nar jag hamtade min tjej pa ultuna, inlagd for akut lymfangit (plus orsaken till lymfangiten) sa sa det att hon skulle skrittas 2 ganger 10 min per dag, salange hon inte var blockhalt, lite halt gjorde inget, bara hon inte var blockhalt. Sen skulle jag i princip borja rida safort som haltan hade lagt sig, da rorelse ar bra for svullnaden.
 

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 350
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 094
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 440
Senast: Liten
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 578
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp