Lyhörd eller osäker??

T

Tina110

Jag ska provrida en häst i helgen som jag eventuellt ska bli medryttare på. Nu undrar jag: Om jag ber ägaren att rida en stund först. Uppfattas jag då som lyhörd och intresserad av att ta in "hennes ridning" eller uppfattas jag som osäker? Ni hästägare som har medryttare vilken är er uppfattning?

Anledningen till att jag vill be henne göra det är just att jag ska få chansen att se vilka krav hon ställer på hästen, vad den kan och så där. Jag är 26 år med 20 års ridvana.
 
Sv: Lyhörd eller osäker??

Jag skulle mer än gärna se att mina "medryttarkandidater" frågat efter att få se hästen ridas
 
Sv: Lyhörd eller osäker??

Vet egentligen inte hur det uppfattas men detta gjorde jag när jag provred min medryttarhäst (eller ja, såg på iaf, fast det var ägarens initiativ).
Tycker det är jättebra- man får ett hum om hur hästen är, man ser vad ägaren ställer för krav etc och även lite om HUR ägaren rider och därmed också vill att man själv ska rida hästen.
 
Sv: Lyhörd eller osäker??

jag har iofs. aldrig varit/haft medryttare men om jag ska köpa häst så vill jag se ägaren/ryttaren visa hästen först, både i dressyr och på hinder, innan jag provrider själv. likadant när jag sålt hästar så visar jag eller någon som jag litar på hästen både i dressyr och på hinder innan ev. spekulant sitter upp.

därimot tycker jag det är possitivt om ev. köpare är intresserad av att hjälpa till och fixa iordning hästen innan, för att se hur ev. köpare kan komunicera med pållen.
 
Sv: Lyhörd eller osäker??

Klart du kan be att få se hästen riden av ägaren. Säg att du vill se hur den rör sig och hur den är van att bli riden så det inte blir fel för hästen. Det skulle jag tycka var mycket seriöst som hästägare!

Har själv medryttare på mina islandsston och jag brukar fråga nya kandidater om de vill se hästen riden av mig först. Då instruerar jag samtidigt lite om hur hästen är, vad den kan, hur mycket man kan kräva osv. Sen provrider medryttaren och om det funkar lägger vi tillsammans upp ett träningsprogram för hästen. Så fråga på du och hoppas att hästens ägare är lika seriös som du...
 
Sv: Lyhörd eller osäker??

Jag ber alltid säljaren rida hästen i alla gångarter innan jag själv rider när jag köper häst. Samma tycker jag man har rätt att begära i medryttarsituationen. Det tycker jag är både förnuftigt och seriöst. Du kan ju vara med och göra iordning hästen innan och visa dig intresserad ! Lycka till!
 
Sv: Lyhörd eller osäker??

KL
Håller med övriga, det är seriöst i min värld att be att få se hästen under ryttare innan man själv sitter upp - både i köpesammanhang och som medryttar spekulant.
 
Sv: Lyhörd eller osäker??

Instämmer med övriga..
Det känns alltid lite säkrare om man sett ägaren rida lite först..så det inte bara är att hoppa upp på en främmande häst!
Lycka till då! hoppas pållen (och ägaren :D ) är trevliga!
 
Sv: Lyhörd eller osäker??

inte för att jag lever som jag lär dock :D
när folk har provridit min häst har jag inte ridit först utan bara slängt upp dem...:angel:
Nåja, FeatherCloud verkar då ha överlevt :smirk:
 
Sv: Lyhörd eller osäker??

Det är klart du ska få hästen visad av ägaren!!

För två år sedan råkade en kompis till mej ut för att ägarna inte vågade rida hästen!

Lycka till
 
Sv: Lyhörd eller osäker??

hehe, ja överlevde gjorde jag ju :p

fast ska sanningen fram hade jag nog föredragit om du red först :D meni nte vågade jag protestera :angel: ;)
 
Sv: Lyhörd eller osäker??

Jag skulle ta det som seriöst av en ev. medryttarkandidat att vilja se hästen med en ryttare som känner hästen och vise versa innan h*n själv ska rida. På så sätt har man ju som medryttare/köpare en möjlighet att få en uppfattning om hästens utbildningsnivå och temperament innan man själv ska upp.
Jag har bett att få se hästen riden av ägaren varje gång jag varit spekulant på en häst, två gånger har det slutat med att jag direkt efter "uppvisningsritten" kunnat säga "tack, men nej tack"... och avstått provridning för egen del. I inget fall var hästen "dum" eller knasig på annat sätt, men jag kunde direkt se att det inte var min häst och därför fanns inte heller någon orsak att låtsas provrida den och visa mig fortsatt intresserad när jag inte var det, något jag själv skulle ha uppskattat hos en ev. spekulant om jag satt i säljarens sits.
Den ena av hästarna jag tackade nej till "redan från marken" var väldigt stressig redan inne i stallet, skrapade ständigt med hoven, snurrade runt i boxen och trampade på utan en lugn stund, väl ute på plan så var den spänd vid ridningen och hade svårt för galoppen, och det var inte det jag ville ha. :angel:
Den andre var en islänning som blandade gångarterna en del, det visste jag redan innan. Men när jag såg honom riden, och han blandade betydligt mer än jag trodde, med en väldigt duktig islandsryttare på ryggen, så kände jag att jag önskade mig en som var klarare i gångarterna - annars hade jag en känsla av att det skulle det bli pannkaka av allt... och det sa jag också, varvid de kunde plocka fram en annan häst som passade mycket bättre och som jag istället provred. :bow:
Så det är klart att du ska se hästen riden av ägaren/någon som känner den, det är viktigt att det blir rätt från både ägarens och medryttarens sida om det ska bli hållbart i längden.
 
Sv: Lyhörd eller osäker??

Jag sätter mig aldrig på en häst utan att ha sett ordinarie ryttare rida först. Detta av ren självbevarelsedrift, jag vill faktiskt se med egna ögon om de är lämpliga att sitta upp på eller inte.

Jag låter heller aldrig någon arbeta mina hästar utan att jag har värmt upp dem själv. Dels vill jag att de ska se vad hästarna kan, så att de får ordentlig respekt för vad hästarna kan och inte får för sig att de ska sitta upp och "rida till" dem (sånt får bara min tränare göra). Dels vill jag själv värma upp hästarna och känna att det är OK att sätta upp någon annan på dem. Och slutligen så vill jag visa att hästarna kan uppföra sig, så det inte blir något gnäll om något drullar av.
 
Sv: Lyhörd eller osäker??

Hej!
Efter att jag själv blivit uppslängd på hästar utan att få se någon annan rida och det har slutat med skräckupplevlser så BER jag alltid att ägaren/säljaren rider hästen först, och jag förklarar varför.
Jag vill se om det är en stabil häst, och jag vill se hur ägaren rider den.

Nu när jag själv är hästägaren så får alltid ev medryttare följa med mig & ta in hästen in från hagen, borsta hästen, sadla osv. Allt för att dom verkligen ska få se HUR hästen är, och hur jag hanterar dem. Det är perfekt för "försnack" också, man hör på en gång om vi har samma "värderingar" och synsätt på hästhållning och ridning. Och man ser om hästen trivs med den ev medryttaren!
Sedan får de bestämma själv om de vill att jag rider innan eller inte... MEN jag är alltid med och ser hur det går och ger tips osv.

Och i slutändan är det jag som bestämmer om jag tycker medryttaren var en lyckas kombination med min häst. Och det viktigaste för mig är inte en medryttare som klarar MSVrörelser osv.
UTAN en medryttare som trivs med min häst och som min häst trivs med! En person som delar min hästsyn, en person som känns pålitlig.

Så be du ägaren rida först!:)
 
Sv: Lyhörd eller osäker??

Jag tycker det låter helt okej. Själv har jag en medryttare som tidigare ridit min häst på ridskolan och även tävlat med henne så för min del var det viktigt att se henne hantera min häst och vi red ut tillsammans och jag hade lånat en annan häst. När vi red tillsammans kunde vi prata om hur min pålla fungerat nu sen jag köpte henne och också tillsammans med stallets hästar.För mig är det en trygghet att veta att hon förstår hur min pålla ska hanteras och får gärna ha synpunkter för utvecklingen. Jag ser också med egna ögon hur hon är mot min häst.:rofl:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 277
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 113
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag kom det upp en bild på fb med min första medryttarhäst jag hade i den här trakten. Han var riktigt välutbildad och en utmaning att...
Svar
0
· Visningar
1 107
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp