Lyfter inte på benen

Elanor

Trådstartare
Hej, jag skulle behöva lite tips och råd om hur jag kan lära min häst att lyfta benen mer när vi hoppar?

Lite info: Vi har precis börjat skutta över småhinder, men hon fattar ju vad det innebär. Hon har ingen direkt hoppteknik, hinderhöjder är kanske... 40cm ("hinder", mer cavaletti kanske) Hon river ganska ordentligt med framhovarna....

Sv: Lyfter inte på benen

När jag hoppade in min ena häst så rev hon också hela tiden i början och hoppade väldigt nonchalant, eftersom hon tyckte det var så lågt så det var inte lönt att lyfta på benen, och det är inte så lätt med koordination och taxering i början - det kommer med tiden.
Jag tycker du kan löshoppa, med ett hjälphinder, och sedan ett lite större, det är lättare för hästen att komma rätt och bestämma avstånd utan ryttare på ryggen, plus att du kan ha lite högre hinder, så det inte känns så fjuttigt för hästen att kliva över.
När du rider, använd mycket bomridning, galoppbommar, trava över cavalettiserier, och så småningom kan du börja hoppa små serier med 1-2 galoppsprång (två hinder räcker i början) och låga studs, då måste hästen tänka lite snabbare, och blir kvickare i benen.

Sv: Lyfter inte på benen

Det kan också vara bra att testa med hinder som är lite "tittiga" t ex ställa massa koner under eller använda grind istället för bommar. De flesta hästar brukar lyfta lite bättre på hovarna om hindret ser lite "mer" ut.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 490
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar